• JZ79

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Redan, hoppas du haft bättre nätter och att twinsen är synkade igen. Du är en kämpe! Stor kram <3

• JZ79

Kcb, ja ibland tvärvänder allt. Hoppas bebis stannar kvar lite till ändå även om Neonatalvården är så bra nuförtiden. Skönt att de har dig under kontroll. Passa på att vila och ladda inför förlossning. Håll oss uppdaterade. Lycka till och kram

• JZ79
    Kcb, skönt med en bra läkare som förklarar allt innan, då hinner du förbereda dig mentalt i alla fall. Jag födde med akut ks, men var vaken eftersom de hann sätta epiduralen. Ks var en bra upplevelse. Narkosläkare förklarade allt som läkarna gjorde bakom skynket och min man fick följa med bebis ut ur rummet och vara med hela vägen. Trist för mig, men han fick ta alla första grejer och ligga hud mot hud, byta första blöjan osv. Det skapade ett fint band mellan sonen och maken. Tänker på vad weeme skrev... Jag blev också illamående, men fick medicin direkt. Hann inte ens säga till vissa ggr för narkosläkaren såg på mig att jag mådde illa och frågade om så var fallet och så fick jag medicin som verkade direkt. Borde var också något lutat så jag hade aldrig några problem att ligga. Om något inte känns bra när du ligger där, säg till! Eftersom jag var vaken behövde jag ju inte ligg apå något uppvak och må dåligt. Maken följe med barnet till neo och jag fick efter jag var ihopsydd komma tillbaka in på förlossningsrummet, vi började ju med vanlig förlossning... Där fick jag vila och mannen kom dit efter en eller ett par timmar (tappat tidsbegreppet), vi fick den obligatoriska fikan. Vi flyttades över till bb och barnet var kvar på neo. De två första dygnen gick vi emellan avdelningarna tills vi fick ett rum på neo. Vi låg på neo i 8 dagar, bodde i familjerum, större delen av tiden hade vi Pyret hos oss (han fick komma in på rummet när han slapp övervakning) och gick in på avdelningen bara för vissa grejer. I början bodde han i ett rum så då gick vi dit när det var matning, sondning, koppmata, provtagning osv. Ta hjälp av den fantastiska personalen. När vi hade Pyret i vårt egna rum (det lär ju dröja lite för er eftersom ert barn kommer så mycket tidigare än vårt) då kunde vi i alla fall lämna barnet nån timme hos personalen för att få äta tillsammans utanför avdelningen. De verkligen pushade oss till att våga lämna honom hos dom ibland, för det är slitsamt och jobbigt att vara på neo och det är så mycket runtomkring. Är det ert första barn? Om ni inte har barn hemma så kan ju båda föräldrarna vara där i stort sett hela tiden. Min man åkte hem en stund varje dag till katten, annars var vi där båda två. När barnet är inskrivet på neo får båda föräldrarna vabba. Du får info på neo om det, en kurator pratade med oss om hur man skulle anmäla till fk osv.

Swede, har tänkt på dig.. Så glad att du skrev några rader och uppdaterade oss om läget. Fantastiskt att det gått så bra för er, skönt att ni är utskrivna nu! :)
  • JZ79

Pink Lily, läskigt med krock å så blödningen i moderkakan Skönt att bebis mår bra iaf. Hur mår du? Inga känningar av krocken? Kram

Weeme, konstigt vad de skiljer sig...är ju samma ställe Vi fick stanna på BB tills rummet på neo var klart. Ingen stress eller

Jäkt för att få bort oss.. Stackars din kompis.

• JZ79

Kcb, hoppas du är hemma nu Jag va inne på kontroll varannan dag för CTG och ul/flödesmätning, hade en packad väska i bilen på vardagar gjorde jag kontroll på spec mvc's mottagning och på helgen på Antenatal avd. Skönare att vara hemma

• JZ79
    Kcb skrev 2016-03-08 07:20:15 följande:

Jag är hemma nu! Min säng har ALDRIG varit så skön förut!

Flödet hade t o m tillfälligt blivit lite bättre igår! Ska in för ul och ctg på måndagar, onsdagar och fredagar (så länge jag är hemma), och ctg enbart på tisdag och torsdag. Har inte hört något om helgen, men att göra det på antenatalen låter ju som en bra ide! Det ska jag kolla om funkar! I alla fall en gång på helgen kanske...

Något som känns bra är att bebisen rör på sig lite mer nu så jag känner det, men jag har insett att det är så beroende på hur den ligger!

Härligt!!

Kom på några saker till som kan vara bra på neo. Trikåsjal så du kan ha bebis nära, vissa sjukhus har att låna ut men inte där jag bor..+ att jag ändå hade en egen och den används flitigt här hemma av både mig och maken.

En annan bra sak att ha är amningskudde. De hade inga på neo och jag fick ont i axlar när jag satt i fåtöljen på Pyrets rum och skulle amma. Maken hämtade den vi hade hemma och det var guld värt.

Egen kudde till dig om sjukhusets inte är så sköna

Svala myskläder. På neo är det VARMT! Bebisarna behöver mycket värme..vi hade shorts/korta byxor och linne/t-shirt trots att det var mitten på december.

Vila och ladda upp inför äventyret som väntar
  • JZ79

Härligt att läsa lite positiva nyheter

Här har vi det lite jobbigt just nu och jag behöver råd från någon som fått prematurbebis där bebis blivit ordinerad Niferex järndroppar. Pyrets kolik och viktnedgång gjorde att vi fick avbryta insättning av Niferex, istället för att bara skrika kväll/natt så skrek han dygnet runt när droppar sattes in. Vi hann inte ens komma upp i den dos han skulle ha innan vi fick avbryta i samråd med läkare. Nu har Pyret passerat 3 månader, koliken är under kontroll med hjälp av akupunktur och jag äter mjölkfri kost.. Igår började vi ge 1 droppe järn..vi skulle börja med endast en droppe och öka långsamt. Dag två idag och han bara skriker BVC sa jag skulle avbryta om

Han får så ont i magen igen..men hans järndepåer måste ju fyllas på Vill inte han ska få problem senare i livet men hur fan ska han och vi klara detta? Någon med samma problem som det ändå gått bra för och det nu får att ge medicinen? Tacksam för tips och råd. Vi kör redan med diverse magdroppar, pysventil, massage osv för att hjälpa hans lille mage...

• JZ79
    pink lily skrev 2016-03-18 21:44:13 följande:

JZ79, stackars ert Pyre. Niferex är erkänt svåra för magen, jag som vuxen kunde inte ta dem. Finns det alt för vuxna, då måste det väl finnas alt för små barn också. Vänd dig till annan för second opinion om vilket alt som kan ges än Niferex, samma läkare kör ofta i gamla hjulspår ... Undrar varför det envisas med Niferex när det inte verkar funka.

Ska be BVC kolla upp detta i veckan. Medicinen är utskriven på neo, men nu sköts vi ju inte där. Så antar barnmott får kontaktas för råd. Jag Tålde inte heller Niferex så bra, tog Dureferon tabl istället vid graviditeten..tyvärr tror jag inte det

Finns några andra droppar till just spädbarn. Får se vad som sägs. När koliken äntligen är under kontroll känns det vidrigt att ge honom detta när han får så ont.. Han får jag nu endast 1 droppe/dygn, den dos han ska ha egentligen är 3 droppar x 2...det kommer aldrig gå :/

Får se vad som sägs nästa vecka. Egentligen ska dropparna ges från 6 veckors ålder..men vi fick ju avbryta, BVC får kolla med barnmott om det ens är lönt att sätta in dropparna när barnet nått en viss ålder..

Håller tummarna för dig att tiden går snabbt till spec mvc.
  • JZ79

Tack för råd och pepp! Än så länge är det någorlunda ok med honom idag..

Pink Lily, läst det där på neoföreningen. Ju mer jag läser däremot så verkar det vara väldigt viktigt med dropparna. Ger ersättning som tillägg någon gång/dag., men huvudsakligen så ammar jag. Tack för stöd :)

Redan, vi kör Althera när han inte verkar få i sig riktigt vid amning..händer nån gång/dag. Jag har varit mjölproteinfri i snart 2 månader..Tanken är att provocera men det görs inte så länge han reagerar såhär på niferexen..Helt säker på att det är Niferex som gör att han får så ont. Andra gången vi försöker sätta in den. Blir bra så fort vi slutar med den... Tack för stöd, kram

TyckOmMig, tack! Jo jag vet ju att de ger magont..men såhär funkar inte Ska prata

Med BVC på måndag, hon har en läkarkontakt på barn och får se vad de säger innan jag ringer neo. Tack!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus