• JZ79

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

En liten uppdatering från oss. Pyret plågas fortfarande av kolik, inte riktigt lika illa dock..kanske akupunkturen verkligen funkar, eller om det beror på den mjölkfria kosten. Vi testar just nu ALLT för att hans lille mage ska må bättre. Har varit utan mjölkprotein i 2 veckor nu, så tror inte att han är allergisk...men ska testa till fredag då vi ska träffa läkare på bvc. Eftersom Pyret är prematur ska han ha järndroppar, det funkar inte alls..magen blev värre än någonsin. Dropparna sattes in i samma veva som jag började med mjölkfri kost, så den första veckan kan vi inte direkt utvärdera.nJärndropparna har vi slutat tillfälligt med enligt bvc-sköterska..läkare ska bestämma hur vi ska göra nu till veckan, han måste ju ta medicinen så småningom, frågan är hur länge vi kan vänta. Vikten stod helt still på förra bvc-besöket som var en extravägning. Det slutade med en tid till barnmottagningen. Läkare kollade igenom Pyret, men allt verkar ok. Möjligtvis han han fått i sig lite för lite mat (enligt mig, barnmott tyckte det va bra med 30 ml/gram på en måltid...på neo åt han mycket mer än så). Hur som helst, barnmott tyckte han skulle styra måltiderna själv som vanligt..De lyssnade inte på mig när jag jämförde med neo och att han åt mer redan när han var mindre. Nu kan ju amningsvikten på barnmott häromdagen varit en tillfällighet, de äter ju olika hela tiden..men de baserade allt på en enda amningsvikt och hävdade att det var bra. Dagen efter ringde min bvc-tant mig och frågade hur det gått. Jag sa att undersökningar inte visade nått, men så berättade jag om amningsvikten och att jag tyckte det va lite. Hon höll med. Så de sista dagarna har Pyret nu fått äta varje 2-2,5 timme..förutom på natten..då går det ungefär 4 timmar en gång.. Imorgon är det ny viktkontroll. Håll era tummar! Mammalivet är annars alldeles underbart, trots sömnbrist...Han är alldeles fantastisk <3

• JZ79

Villsågärna38, tack för att du delar med dig! Jag helammar och har mycket mjölk så ersättning är inte aktuellt, men BVC nämnde (när ja va orolig över om Min mat räckte till) att om jag behöver ge honom på flaska så skriver de recept på mjölkfri ersättning. Har hållt upp med mjölkprotein i över 2 veckor nu, ska hålla på i minst 3 v. Ska diskutera med BVC läkare hur vi ska gå vidare.. Provocera eller avvakta lite till och köra

Mjölkfritt under tiden vi testar att sätta in järndroppar igen. Intressant med ägg..tack för info. Just nu avvaktar jag lite med det, annars vet jag inte vad som har effekt. Nu håller vi på med mjölkfri kost, akupunktur, bytt D-vitamin droppar från olja till vattenlösliga, massage och pysventil. Allt för att koliken ska bli bättre. De sista dagarna har det kanske varit något bättre med hans mage..Nör vi tänker efter så är det inte riktigt lika mycket skrik..

Frk Röd, det gick bra! Han har gått upp och kurvan går uppåt igen Magsmärtorna är något bättre. Fast det är svårt att ge honom mat så ofta, han är inte alltid hungrig..vill hellre sova typ. BVC vill vi försöker väcka iaf och ge honom mat varje 2-2,5 timme ett tag till, på natten styr han själv. Hur går der för er??!

• JZ79
    weeme skrev 2016-02-09 00:50:25 följande:

Jz, om du tror att du har för lite mjölk, har du försökt pumpa igång det? Om du vill slippa ersättning alltså? Jag pumpar ju åt Neo, märker med en gång att mängden minskar då jag slarvar att pumpa ordentligt på nätterna och några gånger pumpar ur efter amning på dagarna. Pumpade igång mig med förra dottern, det tar några dagar sedan brukar det komma.

Jag har mycket mjölk..va bara nått jag började noja över när han inte gick upp i vikt. Försökte hitta alla möjliga orsaker. Nu har han gått upp bra igen. Bvc tror det va koliken i kombination med järndroppar som gjorde att han stannade i vikt, han gjorde av med för mycket energi när han skrek nästan dygnet runt en period. Märker nu att jag får ännu mer mjölk när han äter oftare. Pumpade massor tidigare när han sondmatades..fick också pumpa igång produktionen. Hur länge ska du donera? Jag hade tänkt göra det men fick inte pga en medicin jag äter mot migrän..
  • JZ79

Redan, Jasså, tycker du ja har tålamod? Känns som jag inte har så mkt med all kolik och sömnbrist. det är si och så med sömn. De senaste dagarna vill Pyret endast sova PÅ mitt bröst och försöker jag lägga honom i sin säng eller jämte mig/oss så vaknar han. Samma på dagen, så för tillfället är det svårt att ta igen sömn då. När maken är hemma brukar han ta gossen så jag får sova. Några nätter har jag halvsuttit i fåtöljen och sovit med Pyret på bröstet, pallar upp med massa

Kuddar som stöd.. Bättre med den sömnen än ingen sömn Hur sover du vännen? Har du ett bra stöd av din man nu? Min man har jobbat mycket den sista veckan, tufft att vara själv. Nu när han äntligen är ledig så har han blivit förkyld (den manliga varianten...ge mig styrka). Känner mig orolig för att Pyret ska smittas och bli förkyld :/

• JZ79

Frazze, ja det är mycket märkligt att vi kvinnor aldrig får just den varianten av förkylning

Nån som vet förresten hur man gör om jag nu också får den manliga förkylningen och inte orkar ta hand om Pyret själv.. Kan maken va pappaledig då? Ska jag sjuka mig isf eller hur funkar det?

• JZ79
    Frk Röd, jag vill också tipsa om fb gruppen "bärsjalar" (och andra ergonomiska bärdon. Finns massor med bra info där och tips på lokala grupper där du kan få hjälp eller testa sjalar/selar. Hade inte överlevt utan sjalen. Pyret vill också vara nära, konstant på em/kvällar, sjalen är fantastisk. Har du köpt en sån som du inte behöver knyta? eftersom du säger den är för stor? Köp en sjal du knyter annars, finns fina och bra begagnade i bärsjalsgruppens köp och sälj sida. Fyndade själv en sele där häromdagen som jag tänkte använda sen när trikåsjalen blir för svajig. Skönt att din flicka går upp som hon ska. Pyret har mest ätit var tredje timme sen han fick bestämma själv, men nu är det varannan.. utom på natten då han får sova max 4 timmar. Han sover nämligen uselt och när han väl somnar efter kolikskrik så får han sova lite, annars blir det inte nått ätit ändå.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus