• MillaQ2

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Redan47 skrev 2015-08-25 23:32:24 följande:

Ok jag tar utmaningen och kollar möjligheten för oss.

Klart det finns föräldragrupp här i Motala/Linköping men jag tror jag inte är inviterad... Pga ålder och ÄD. Vet ej, bara en förutfattad mening kanske.

Intressant varför man inte ens blir erbjuden, ej jag heller, tänkte det var för att det inte är första barnet. . Men när jag tänker efter blev jag nog erbjuden förra gången med andra barnet när jag var 32. (Fast då var jag nöjd med gruppen från första barnet och har kvar några vänner från det ). Kanske bara en miss från mvc?
  • MillaQ2

Grattis jmt till er fina lilla tjej! Fint och ovanligt namn, låter väldigt vackert. Känner igen det där med skakandet i samband m förlossningen m snitt och är också övertygad att det är pga anspänningen då det varit en sån resa till man verkligen fick detta barn (jag reagerade inte så med mitt förra barn för elva år sen , då var jag jättecool , även om det såklart var stort och känslosamt att få ett barn då också) .

Tyckommig, jag håller tummarna att allt går så smidigt som möjligt på op. Det är ju oroligt vad det än är för op ens barn ska göra även om läkarna tyckt det är ett rutiningrepp. Bedårande storasystrar på bilden!

Swede, lycka till med nya försöket på tis!

Här rullar det på; från att lillen åt för lite i början tycker jag nu att han äter JÄMT! :D Snart kommer han att lyda under namnet Grodan Boll :)))

• MillaQ2
    jmt skrev 2015-09-03 16:22:28 följande:

Tyckommig - Gud så skönt att allt verkar gått bra! Helt otroligt att man ens kan operera en sån liten sötsak. Hoppas att ni kan njuta nu.

Redan - Det är så fantastiskt när de små rör sig, jag känner igen knorrandet och rörelsemönstret från tiden i magen nu när hon är ute.

Weeme - fruktansvärt med migränen! Hoppas att det släpper snart.

Ni som blivit snittade, hur länge har ni blött efter? Och, har ni haft ont när ni gått på toaletten? Jag har skrikit rakt ut, känns som 100 nerver i kläm

Jag blödde rött första veckan sedan brunt eller rosa ett par veckor men inte varje dag . Dock kunde det komma rött igen om jag ansträngde mig för mycket, tex för lång promenad. Efter fem veckor bara pyttepyttelite rosa, nu sex veckor efter, ingenting. Hade inte så mycket ont på toa bara innan jag lyckats göra "nr två" . Var tvungen att dricka paraffinemulsion för att kunna det (det var lindrigare än Microlax). Smärtan över huvud taget tycker jag va r mest psykologisk, det kändes så obehagligt att veta att man blivit skuren i magen så den känslan förstärkte smärtupplevelsen. Plus hormoner som spökade. En stödgördel har jag tyckt var grymt skönt (tex carrywells belly binder). Förvånansvärt vad kroppen läker fort ändå!
  • MillaQ2

Jz - tack flr magbild , så roligt att se, det känns så avlägset nu 6 veckor efter :)

Hre , första dagarna kändes det som man levde på någon eufori men sen kom trötthetskönslan. Dock ska jag inte klaga för min lille har sovit 3-5 timmar i sträck på nätterna hela tiden (peppar peppar ).

SL - känner igen overklighetskänslan, tror också det är för att det var så osäkert att det verkligen skulle bli ett barn, man försökte skydda sig mot besvikelse genom att blockera tankar på att det faktiskt skulle gå vägen. Det var så svårt att ställa om sen tyckte jag. I flera veckor kunde jag inte förstå att han verkligen var på riktigt. Men nu tror jag det har gått in :)

• MillaQ2
    jmt skrev 2015-09-08 12:54:54 följande:

Milla, jag har köpt en belly binder men jag får ont av den. Känns som om den pressar ner såret. Har du den så att den täcker ärret eller ovanför upp mot revbenen? Jag förstår inte hur den ska sitta utan att skava.

Lite psykiskt är det kanske, har inte ens kunnat kolla på ärret än

Jmt, jag har belly bindern långt ner mot ljumskarna. När jag inte har den känns det "oskyddat" och obehagligt, jag kan nästan inte sova utan den :S Har du inte kunnat ha den alls? Mina magmuskler hoppade på plats på några dagar med den, såg fortfarande gravid ut innan. För magen på "det andra sättet" funkade paraffinemulsionen kanon. Blev rekommenderad det av en barnmorska på Hotell-BB.

Tejpar du ärret? Jag har haft kirurgtejp till nu när såret läkt och har nu silikontejp för att få så litet och blekt ärr som möjligt.

Hmm ..känner mig lite magfixerad .. :S :)
  • MillaQ2
    jmt skrev 2015-09-11 08:20:11 följande:

Milla, nu tjatar jag lite men jag tror att jag fått ganska dålig info från BB gällande snittet. Hittar ingen bra info när jag googlar heller. Jag har varit ute på två långa promenader och nu blöder jag klarött igen. Tror du att jag behöver kolla upp det? Såret kan väl inte gå upp inuti? Ska ta det lugnt idag och hoppas att det blir bättre.

Trevlig fredag alla!

Å förlåt jmt jag har inte varit inne här förrän nu. När det kommer rött igen så kan det vara ett tecken på att man tagit i lite för mycket så du ska nog försöka ta det lite lugnt. Men om det inte är mycket blod så ska det inte vara någon fara. Jag hade det då och då i uppemot sex veckor när jag tex promenerat lite för mycket .

Själva såret tejpade jag horisontellt då det håller ihop såret bäst men vågade inte ta bort stripsen förrän de lossade lätt. Ni när såret läkt bytte jag till silikontejp som gör ärret mindre synligt. Jag har mepiform som finns på apotek.

"Hänget" tror jag inte du behöver oroa dig för, det är överskottshud som måste dra ihop sig efter att ha varit uttänjd under dessa månader och kanske har man några kilo kvar att gå ner :S

Vi får ge våra magar lite tålamod helt enkelt :)
  • MillaQ2

Hög igenkänning jmt.. känslig och sömnbrist (även om lillen sover hyfsat på nätterna, svårt att somna vid rätt tillfällen när chansen finns ). Sambon grinig mest hela tiden och romantiken känns som bortblåst. Vilken prövning för förhållandet. Hur grejar ni andra det? (Kanske jag borde ta denna fråga i en annan tråd? För de som är "post partum"?)

• MillaQ2

Grattis nya plussare i tråden! Man känner igen sig så i det ni skriver, är nu på andra sidan med bebis i famn och hoppas att vi som nått dit ger hopp och styrka till er som nu är på väg dit också :) Man var jätteorolig och nojig men det gick bra till slut!

Och visst glädjer jag mig över min fina skatt och visst vet jag att det inte är rosenskimrande romantik den första tiden med sömnbrist och allt. Men det är skönt att få ventilera och kanske höra att man inte är ensam. Här har vi pratat och för tillfället känns det iallafall bättre. Man får väl ta ett snack ibland när det känns för mycket. Och inte tappa närheten. Nu åtta veckor efter snittet åtgärdade vi det också :D

• MillaQ2

Ingen som vet hur man lägger in listan med allas info som Tilläggskommentar i TS (Redans) första inlägg?

• MillaQ2

Vad skönt med långa sovpass på natten zaq :) Eftermiddagarna låter ju lite mindre roliga . Kan du höra vilken typ av gråt det är ? Hur länge har det varit så ? Din lilla kanske ha kommit till stadiet med lite mer medvetenhet? Om alla behov är tillfredsställda så det inte är missnöjesskrik så kanske det är behovet att få ur sig känslor som bebisar kan ha? Bara att vagga på isåfall så hon känner sig trygg :) Närhetsbehovet ska verkligen inte underskattas!

Den här lille prinsen har börjat få lite mer ljud i skällan men oftast är det i övergång mellan vaken och sova eller om det dröjer nån minut för länge med mat. En gång var det lite för många som tittade på honom samtidigt och vi var inte hemma hos oss då blev det lite för mycket :S Bra att de säger ifrån men ibland önskar man de kunde prata :)

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus