• Kärleksförtvinad

Efter 20 år... skiljas?

Jag har varit ihop med min fru i över 20 år nu. I början var allt frid och fröjd, vi älskade varandra och gosade/kramade/längtade efter varandra, osv. Vi gifte oss, och fick barn...

Redan när hon blev gravid med barn 1, så försvann sexlusten för henne. Hon ville inte ens ha beröring. OK, jag förstår, hormoner ohch grejer, klart jag kan vänta och ha tålamod. När barnet var fött, så var hon nyförlöst, och efter det ammade hon och då hade hon ungen klängande på sig, ville inte ha mer närhet än så. Definitivt ingen sexdrift. Och hon ville inte ens ha kel och gos.

Efter det kom barn 2, och då upprepade sig hela historien här ovanför. Efter att barn 2 slutade amma, så var det extremt sporadiskt mellan sexandet. Och det var alltid jag som fick ta initiativ, och 99 gånger lät det "inte idag, usch, jag känner inte för det". Alltså... hon sade verkligen "usch" när sex kom på tal.

Sedan var jag ju jobbig som tjatade, hur nu ett försök att få till kel & närhet & sex en gång med några månaders mellanrum kan vara tjat? Nåja, jag bestämde mig för att hon får väl ta initiativ då.

Resultat... Det gick över ett år, helt utan sex. Jag höll på att dö, men skulle ju vara duktig och göra som hon vile (låta henne ta initiativ, när hon kände för det). Till slut tog jag initiativ ändå (annars hade det inte blivit något).

Nu är ungarna 11 och 12 år gamla. De har sett sina föräldrar kyssas en gång i sitt liv. Vi lever ju i princip i ett kärlekslöst äktenskap. Har sex några gånger per år, alltid när jag tar initiativ (oftare vill hon inte), och då bara som en "snabbis". Hon vill/behöver/har inget som helst behov av tillfredställelse (förspel och så). Det låter bara... "nej, ta du, jag behöver inte..." Många gånger har jag sagt att då skiter vi i det.

Jag vill ju ha sex MED henne, inte att det bara ska sex "från mitt håll" så att säga. Men... surtanten är helt ointresserad. Jag har försökt med allt, hjälpt till hemma, gett henne massage, väntat, inte tjatat... hoppats att det ska komma tillbaka...

Vi har det bra ordnat med allt annat i livet. Jag har företag och tjänar mycket pengar, vi har ett fint hus, ungarna välartade med väldigt bra skolresultat, många vänner och så. Vi har trevliga semestrar ihop när vi reser utomlands eller åker iväg och åker skidor. Men vi har ju ingen "glöd" mellan oss längre. Ingen passion, kärlek, attraktion.

Och nu, för en vecka sedan... Kom jag på mig själv med att jag inser att jag känner inget för henne längre. Ja, inget attraktionsmässigt i alla fall. Tror knappt jag skulle få upp den om hon plötsligt skulle vilja ha sex nu.

Vi bor ihop, har barn ihop. Vi bråkar aldrig, ingen av oss har någon vid sidan av, har inga sådana problem.

Den stora frågan är nu... Ska jag skilja mig nu (är 40 år), och hoppas att jag ska hitta någon ny kärlek? Eller ska jag stanna kvar i ett kärlekslöst äktenskap?

Ska jag vänta tills barnen flyttar hemifrån, för deras skull?
    Ska jag vänta några år till, tills barnen är lite äldre, och förstår mer?

Eller är det kanske rentav mer skadligt för barnen, att ha föräldrar som inte älskar varandra? De får ju en skev bild av hur ett förhållande och ett äktenskap ser ut. Ingen av oss längtar efter den andra längre. Hon har till slut lyckats kyla ner alla mina känslor... fram tills för en vecka sedan försökte jag och höll hoppet vid liv, för min skulle, för barnens skull, osv.

Men nu vet jag inte om jag orkar längre. Jag vill inte bli en kärlekslös kall fisk som hon... Tänk om det sitter i och man vänjer sig?

Fan... leva resten av livet helt utan passion/längtan/ömhet/kyssar/närhet/sex/åtrå... Det känns deprimerande att tänka på. :(

• Svar på tråden Efter 20 år... skiljas?
  • Upptagenmeninte

Rekommenderar verkligen ett brev. Ta dig tid och skriv det ordentligt, töm ditt huvud på tankar och ditt hjärta på vad du känner, hur du känner, vad du vill.

Varva med frågor... vad vill hon? Vill hon fortsätta, vill hon skiljas? Hur ska ni bli lyckliga båda två?

Med ett brev kan du få fram allt du vill, utan att det blir stickspår i form av "Men du har ju faktiskt...", och så börjar man prata och eventuellt tjafsa om något annat.

Hon ska få brevet en kväll när du inte är med, när hon är ensam. Så hon får tid på sig att läsa, gråta, fundera. Skriv att hon inte ska ringa dig ikväll, utan att ni ska prata om det nästa dag. Ge henne tid att bearbeta det hon läst.

En första instinktiv reaktion kan bli sorg/besvikelse varvat med ilska, och då är det bättre att de hetaste känslorna får svalla upp och sedan lägga sig, innan ni pratar. Det blir mer konstruktivt.

Good luck!

• Anonym (Blomman)
    Upptagenmeninte skrev 2015-05-12 08:01:05 följande:

Hur tänker du nu, Blomman?

Att det egna tar ut relationen. Åt båda håll. I detta fall kvinnans ointresse att hitta tillbaka till sig själv och er relation som man och kvinna.
  • Anonym (Samma sits)

Vilken ålder söker du och hur gammal är du själv? Önskemål på utseende?

Som kvinna på bc verkar det inte vara något som helst problem att jag är sambo, jag har aldrig fått några negativa kommentarer kring det. Däremot verkar män i samma situation få en hel del sura kommentarer i varierande grad.

• Upptagenmeninte
    Anonym (Samma sits) skrev 2015-05-12 09:30:58 följande:

Vilken ålder söker du och hur gammal är du själv? Önskemål på utseende?

Som kvinna på bc verkar det inte vara något som helst problem att jag är sambo, jag har aldrig fått några negativa kommentarer kring det. Däremot verkar män i samma situation få en hel del sura kommentarer i varierande grad.

Jag diskriminerar varken upp eller ner i ålder, ålder är ju bara en siffra. Det finns äldre som är unga i sinnet, och unga som är äldre i sinnet. Själv är jag 39 år.

Samma med utseendet... Jag önskar främst att jag får någon "connection" med kvinnan, att det finns attraktion och kemi, livsglädje...

Jag har inga specifika tankar kring hårfärg och liknande. Det är, i min värld, egentligen helt sekundärt. Det viktigaste är att man trivs med varandra. Det upptäcker man snabbast över en kopp kaffe, och inte efter en checklista efter utseende och ålder. :)

Kvinnor har det otroligt mycket lättare... När till och med jag kan få manliga ragg på fem röda sekunder på BC (hah, det är sant!), så lär kvinnor ha en hel uppsjö av kurtisaner att välja mellan.
  • Upptagenmeninte
    Anonym (Blomman) skrev 2015-05-12 09:29:20 följande:
    Att det egna tar ut relationen. Åt båda håll. I detta fall kvinnans ointresse att hitta tillbaka till sig själv och er relation som man och kvinna.
    Det finns inget "ointresse", det kan jag garantera dig. Men det är, faktiskt, extremt svårt att ändra på sina känslor och instinkter. För att inte säga omöjligt.

Det går inte att "fejka" fram äkta känslor, det blir inte äkta, inte rätt. Och hur kul skulle det kännas att gång på gång behöva "fejka" en sexuell attraktion om man helst av allt bara vill slippa... Jag tror inte att någon mår bra av det i längden. Definitivt inte den som fejkar.
  • Anonym (Blomman)
    Upptagenmeninte skrev 2015-05-12 09:47:51 följande:

Det finns inget "ointresse", det kan jag garantera dig. Men det är, faktiskt, extremt svårt att ändra på sina känslor och instinkter. För att inte säga omöjligt.

Det går inte att "fejka" fram äkta känslor, det blir inte äkta, inte rätt. Och hur kul skulle det kännas att gång på gång behöva "fejka" en sexuell attraktion om man helst av allt bara vill slippa... Jag tror inte att någon mår bra av det i längden. Definitivt inte den som fejkar.

...låter som det är för sent när du känner så. Fanns säkert tid innan det gick så långt i längden :)...som i TS fall !?...tror du inte det?
  • Upptagenmeninte
    Anonym (Blomman) skrev 2015-05-12 09:52:30 följande:
    ...låter som det är för sent när du känner så. Fanns säkert tid innan det gick så långt i längden :)...som i TS fall !?...tror du inte det?
    Det är jag som är TS. ;)

Och det är inte som att vi har suttit och väntat i tio års tid, för att sedan komma fram till den här lösningen hux flux. Vi har provat, jag har varit tålmodig, hon har tänkt att hon måste bli kåtare... Men det liksom... Ja, shit happens, ibland.

Handlar inte om lathet och ovilja. Kan DU styra hur dina känslor tänder dig eller inte? Kan du bestämma dig en dag för att... "Nej, nu ska jag aldrig med bli sexuellt upphetsad, resten av mitt liv." Och sedan blir dina känslor därefter? Jag tror inte det.

Tror du att det går att styra det åt andra hållet, typ "Nej, nu jäklar ska jag bli kåt, känna åtrå, och bli ett hungrigt monster i sängen!"... 

Fundera på det.
  • Anonym (Hmm)

Jag får snarare känslan att det här är en förtäckt kontaktannons. 

• Upptagenmeninte

Haha, en jäääkligt långt planerad sådan i så fall! :)
    Och OM jag nu skulle få napp på min förtäckta annons, så kommer den som nappar att få se att allt jag skrivit om är sant.

Jag är en (av de få?) som fortfarande tror på att sanningen räcker längst. ;)

• Anonym (Blomman)
    Upptagenmeninte skrev 2015-05-12 09:58:33 följande:
    Det är jag som är TS. ;)

Och det är inte som att vi har suttit och väntat i tio års tid, för att sedan komma fram till den här lösningen hux flux. Vi har provat, jag har varit tålmodig, hon har tänkt att hon måste bli kåtare... Men det liksom... Ja, shit happens, ibland.

Handlar inte om lathet och ovilja. Kan DU styra hur dina känslor tänder dig eller inte? Kan du bestämma dig en dag för att... "Nej, nu ska jag aldrig med bli sexuellt upphetsad, resten av mitt liv." Och sedan blir dina känslor därefter? Jag tror inte det.

Tror du att det går att styra det åt andra hållet, typ "Nej, nu jäklar ska jag bli kåt, känna åtrå, och bli ett hungrigt monster i sängen!"... 

Fundera på det.
    Lugn...
    ...ni verkar ju vara överrens. Dör känslorna så dör de. Lycka till.
Svar på tråden Efter 20 år... skiljas?