• h81

brio smile?

..dock inte beställt den än.

Jag gillar liggdelen.

Klickfunktionerna

Att den blir liten ihopfälld

Att den har ett handtag man vinklar upp o ner

Stora varukorgen

Designen

Att barnet sitter högt i sittdelen

Erfarenheter ni vill dela med er av?

Bra/dåligt?

Hur den är i olika väglag?

Tacksam för det!

Knappt kollat på annat då det var kärlek vid första ögonkastet..

• Svar på tråden brio smile?
  • got

Hej!

Kände precis som du: kärlek vid första ögonkastet. Den hade alla delar som jag och min sambo hade pratat om att vi ville ha gällande vår vagn. Vi är otroligt nöjda med vår vagn! Vi är 4 mammor som har träffats sedan våra bebisar låg i våra magar. Jag är den enda som har kvar den första vagnen, de andra bytte så fort det blev dags för sittdelen. Mitt barn är nu 16 månader.

Vi bor på västkusten så här har inte varit speciellt mycket snö denna vintern men förra året var det litegrann och jag tyckte att det funkade fint. D.et går ju att låsa framhjulen. Vi bor i ett samhälle på landet så vi har kört vagnen både på grusvägar och asfalt och det funkar fint. Den är väldigt smidig när man är i affärer och rullar lätt.

Jag kan ärligt talat inget negativt att säga om vagnen utan tycker att den är jättebra. Kommer absolut inte att byta vagn när det är dags för barn nummer två som många andra gör.

• LiLa81

Jag håller med om vagnens fördelar och över lag är vi nöjda. Men några nackdelar har den.

- Med liggdelen så går det inte att få i en större väska eller matkasse i varukorgen. Man måste ta loss liggdelen, stoppa in kassen och klicka dit liggdelen igen. Hur det är med sittdelen vet jag inte ännu.

- Nu efter ett halvårs användning flera gånger per dag i ur och skur så börjar chassit faktiskt kännas slitet. Skruvar har rostat och det är lite glapp här och var. Den behöver inte bytas ut än, men om det blir ett barn till så blir det en ny vagn.

Men det är en bra vagn och utefter våra behov så var det nog det bästa vi kunde hitta.

• got

Oj, vi har som sagt använt vår vagn i 16 månader och upplever varken glapp eller rost. Den är använd dagligen och åker dessutom in och ur bilen flera gånger i veckan. Hur är det med garanti? Låter som att ni fått ett dåligt exemplar om den har blivit sådan efter ett halvår!

Håller med om varukorgen med liggdelen men jag tyckte inte att det var ett jätteproblem. Jag plockade ur några varor och lade i dem för sig och sedan la jag i kassen när den var lite mindre full. Det blir bättre igen med sittdelen.

• nikki06

Vet inte om denna tråden är så aktiv längre men jag är så himla sugen på denna vagn! Har velat mellan brio smile, brio go next och kronan city. Tyckte det skiljde mycket i pris på smile och go next och tyckte att go next hade sin sittdel så långt ner, kanske lätt att få i fötterna när barnet blir större, och gillade smilens handtag mer. Kronans liggdel tyckte jag var så himla stor och klumpig i jämförelse med smilen. Hade lutat lite åt brio singen lite innan men sen när man fick åka och kolla på de så kändes det ännu mer helrätt med den! Har dock inte provat och jämfört med ihopfällningarna än, men det har man säkert tid med senare.

Men detta ska bli vår första vagn, jag är bara i v 11 så är absolut ingen brådska än ;) hade bara velat suga i mig så mycket info som möjligt nu över sommarn så man har lite kött på benen när det blir dags att införskaffa en i höst. Känner mig helt vilse i barnvagnsdjungeln haha, så jätteskönt att läsa om det ni tycker om denna. Synd med varukorgen, man hade ju velat gå och handla med den ibland men får väl bli små inköp då :)

• got

Fast jag förstår inte problemet med varukorgen, helt ärligt. Om jag jämför med alla mina vänners varukorgar så har jag utan tvekan haft den största. Har fått flera kommentarer om att jag har så bra utrymme i min korg! 

• LiLa81
    got skrev 2015-05-12 18:20:29 följande:

Fast jag förstår inte problemet med varukorgen, helt ärligt. Om jag jämför med alla mina vänners varukorgar så har jag utan tvekan haft den största. Har fått flera kommentarer om att jag har så bra utrymme i min korg! 

Problemet är inte storleken på korgen, utan att det är svårt att få i något i den (med liggdelen). Har man handlat mat så får man antingen lyfta väck liggdelen, stoppa i kassen och sedan sätta tillbaks liggdelen; eller så får man stoppa i varorna en efter en. Det behöver inte vara ett problem, men lite jobbigt kan det vara.
  • h81
    nikki06 skrev 2015-05-12 10:07:18 följande:

Vet inte om denna tråden är så aktiv längre men jag är så himla sugen på denna vagn! Har velat mellan brio smile, brio go next och kronan city. Tyckte det skiljde mycket i pris på smile och go next och tyckte att go next hade sin sittdel så långt ner, kanske lätt att få i fötterna när barnet blir större, och gillade smilens handtag mer. Kronans liggdel tyckte jag var så himla stor och klumpig i jämförelse med smilen. Hade lutat lite åt brio singen lite innan men sen när man fick åka och kolla på de så kändes det ännu mer helrätt med den! Har dock inte provat och jämfört med ihopfällningarna än, men det har man säkert tid med senare.

Men detta ska bli vår första vagn, jag är bara i v 11 så är absolut ingen brådska än ;) hade bara velat suga i mig så mycket info som möjligt nu över sommarn så man har lite kött på benen när det blir dags att införskaffa en i höst. Känner mig helt vilse i barnvagnsdjungeln haha, så jätteskönt att läsa om det ni tycker om denna. Synd med varukorgen, man hade ju velat gå och handla med den ibland men får väl bli små inköp då :)

grattis till magen! =)
    då hinner jag få hem min vagn och även tycka till om den innan det är dax för dig, jag ska hämta min i början på juli när vi har bf.

ang varukorgen så hade vi en emmaljunga cerox sist (för 100 årsen barnen är födda 05 och 07 haha) men där var det precis så, man kunde inte stoppa in en knökfull matkasse under utan lite i taget.. men det såg jag aldrig som ett jätteproblem? hur ofta går man o STORhandlar med vagn? och på den förändrades ju aldrig vagnen då det var sittdel som man fällde i fullt liggläge och använde mjuklift däri..
    vill man ha riktigt mycet utrymme melan varukorg och liggdel är väl dom lite gammaldags klassiska modeller av barnvagn man får välja..?

jag har höga förväntiningar på vagnen och längtar efter att hämta den =)

min bror ska ha nästan samtidigt och har beställt en emmaljunga viking, snarlik.. kanske värt o jämföra om du vill jämföra? =)
  • nikki06
    h81 skrev 2015-05-19 21:08:28 följande:
    grattis till magen! =)
    då hinner jag få hem min vagn och även tycka till om den innan det är dax för dig, jag ska hämta min i början på juli när vi har bf.

ang varukorgen så hade vi en emmaljunga cerox sist (för 100 årsen barnen är födda 05 och 07 haha) men där var det precis så, man kunde inte stoppa in en knökfull matkasse under utan lite i taget.. men det såg jag aldrig som ett jätteproblem? hur ofta går man o STORhandlar med vagn? och på den förändrades ju aldrig vagnen då det var sittdel som man fällde i fullt liggläge och använde mjuklift däri..
    vill man ha riktigt mycet utrymme melan varukorg och liggdel är väl dom lite gammaldags klassiska modeller av barnvagn man får välja..?

jag har höga förväntiningar på vagnen och längtar efter att hämta den =)

min bror ska ha nästan samtidigt och har beställt en emmaljunga viking, snarlik.. kanske värt o jämföra om du vill jämföra? =)
    Tack så mycket!

Ååh bf snart då, vad kul! Det låter ju perfekt!! Hoppas du blir nöjd :) nää helt sant som du säger, man storhandlar ju inte med vagn så det ska nog inte vara några problem :)
  • WiMe06

Fler som har denna vagn och kan dela med sig av lite erfarenheter?

Ska ha tredje barnet nu och har inga saker kvar sedan dem två tidigare barnen. Har kilat på brio smile och emmaljunga super viking. Men vill inte lägga hutlöst med pengar på en vagn som vi gjorde med första, det är inte värt det tycker jag. Så är lite tveksam med emmaljunga, tycker den är i absolut dyraste laget.

Så det vore toppen att få höra mer om brio smile.

Det jag tycker lutar mer åt smile är att den verkar bli mindre ihopfälld än super viking, och priset är bättre.

I övrigt gillar jag nog sittdelen lite mer på super viking då många verkar tycka den är trång och liten på smile.

Dock tror jag ändå vi byter till en EL scooter sulky när barnet blir större för det är den bästa vagn jag någonsin kört.

Gällande varukorgen hade vi emmaljungas pansarvagn till dem två första, edge duo, och med sittdelen på den var det inget vidare att lasta in en full matkasse där heller. Fick lägga kassen snet in eller plocka ur och lägga in för sig.

• h81
    WiMe06 skrev 2015-07-22 15:41:58 följande:

Fler som har denna vagn och kan dela med sig av lite erfarenheter?

Ska ha tredje barnet nu och har inga saker kvar sedan dem två tidigare barnen. Har kilat på brio smile och emmaljunga super viking. Men vill inte lägga hutlöst med pengar på en vagn som vi gjorde med första, det är inte värt det tycker jag. Så är lite tveksam med emmaljunga, tycker den är i absolut dyraste laget.

Så det vore toppen att få höra mer om brio smile.

Det jag tycker lutar mer åt smile är att den verkar bli mindre ihopfälld än super viking, och priset är bättre.

I övrigt gillar jag nog sittdelen lite mer på super viking då många verkar tycka den är trång och liten på smile.

Dock tror jag ändå vi byter till en EL scooter sulky när barnet blir större för det är den bästa vagn jag någonsin kört.

Gällande varukorgen hade vi emmaljungas pansarvagn till dem två första, edge duo, och med sittdelen på den var det inget vidare att lasta in en full matkasse där heller. Fick lägga kassen snet in eller plocka ur och lägga in för sig.

Samma läge här! Hade inget kvar alls då vi var klara med barnafödandet hihi..

Kan inte tycka nåt om smile än då den lilla rackare inte behagar komma! (Bf+12 idag blö)

Men har ett guldbagge o jämföra den mot viking sen eftersom min bror valt den vagnen o deras lilla är en månad nu så vi kommer vara i samma fas med barnen framöver..

Uppdaterar här som jag lovat innan! ????
  • Maria

Vi har en smile, och är nöjda! Bebisen är bara fem veckor så vi har inte provat sittdelen, och nu är det ju sommar så ingen aning om snö osv. Men kan bidra med att den är superenkel att köra i storstan, i små butiker och på trånga trottoarer etc. Härligt att den blir så liten när man slår ihop den. Man kan lätt ställa den på högkant och ta av bakhjulen så den får plats i små bagagerum. Några nackdelar:

- Som sagt svårt att komma åt korgen med sittdelen på men man får räkna med det när man handlar. Lite påsar osv går utmärkt, mer problem med en matkasse med mjölkpaket osv.

- Det där skyddet som man har ovanpå liggdelen (vet inte vad det heter) är lite snålt så det är besvärligt att få det helt fast i kardborre-fästena.

- Kan tycka den känns en liten smula plastig och knakig i handtaget, som annars är ställbart i en massa positioner.

- Man kan inte så enkelt hänga leksaker i skärmen, den har en tjock "stomme" så de vi hade liggande gick inte att klämma på.

Men i allt så är den underbar! Det är ju smågnäll jag kan komma med. Dessutom prisvärd!

• WiMe06
    h81 skrev 2015-07-22 16:27:17 följande:

Samma läge här! Hade inget kvar alls då vi var klara med barnafödandet hihi..

Kan inte tycka nåt om smile än då den lilla rackare inte behagar komma! (Bf+12 idag blö)

Men har ett guldbagge o jämföra den mot viking sen eftersom min bror valt den vagnen o deras lilla är en månad nu så vi kommer vara i samma fas med barnen framöver..

Uppdaterar här som jag lovat innan! ????

Åh vad bra att du vill uppdatera sedan, hoppas er lille vill komma snart till er snart
  • WiMe06
    Maria skrev 2015-07-22 17:57:38 följande:

Vi har en smile, och är nöjda! Bebisen är bara fem veckor så vi har inte provat sittdelen, och nu är det ju sommar så ingen aning om snö osv. Men kan bidra med att den är superenkel att köra i storstan, i små butiker och på trånga trottoarer etc. Härligt att den blir så liten när man slår ihop den. Man kan lätt ställa den på högkant och ta av bakhjulen så den får plats i små bagagerum. Några nackdelar:

- Som sagt svårt att komma åt korgen med sittdelen på men man får räkna med det när man handlar. Lite påsar osv går utmärkt, mer problem med en matkasse med mjölkpaket osv.

- Det där skyddet som man har ovanpå liggdelen (vet inte vad det heter) är lite snålt så det är besvärligt att få det helt fast i kardborre-fästena.

- Kan tycka den känns en liten smula plastig och knakig i handtaget, som annars är ställbart i en massa positioner.

- Man kan inte så enkelt hänga leksaker i skärmen, den har en tjock "stomme" så de vi hade liggande gick inte att klämma på.

Men i allt så är den underbar! Det är ju smågnäll jag kan komma med. Dessutom prisvärd!

Finns det inte smågnäll på alla vagnar egentligen? Kan man någonsin bli helt helt nöjd? Svårt att tro det

Det där med varukorgen är en petitess för mig egentligen, får man rum med 2 små kassar är jag nöjd, handlar ju inte så mkt med vagn, mest kompletteringshandling man gör.

Skönt att du är nöjd med den i det stora hela, ska besöka en barnvagnsaffär snart och klämma och känna lite.
  • h81

Våra ganska kräsna kompisar har en brio smile o hon har kört den i alla väder från deras hus till hennes stall vilket innebär både grusväg asfalt o som sagt i ur o skur två gånger om dan hela mammaledigheten o dom är nöjda med den biten! ????

• WiMe06
    h81 skrev 2015-07-22 23:15:50 följande:

Våra ganska kräsna kompisar har en brio smile o hon har kört den i alla väder från deras hus till hennes stall vilket innebär både grusväg asfalt o som sagt i ur o skur två gånger om dan hela mammaledigheten o dom är nöjda med den biten! ????

Låter mkt positivt ska försöka börja bearbeta mannen lite nu, (han vill gärna ha en edge duo pansarvagn igen) men no way säger jag, haha.

Väntar in din recension lite också innan köp, är ju trots allt bara v 15 ännu. Men tänkte faktiskt köpa en begagnad, har sett att många säljer hela paket med babyskydd och allt, så tror man kan hitta en fin till rimligt pris.
  • CatEyes

Vi har haft våran Brio Smile i två år nu och är supernöjda.
    Det finns dock små grejer som är irriterande:

*Sufletten på sittdelen låter väldigt mycket och själva bågen är jätte trög, känns som att mina fingrar går sönder varje gång jag ska ta av den (det är nog åtgärdat på den nya modellen)

* I vintras var vi ute och åkte pulka och hade vagnen på snön, 2 timmar (ca -10) När vi skulle åka hem så gick inte hjulen att rulla, hela bromssystemet hade frusit fast, panik! Vet inte om det är vanligt att det händer på andra vagnar. Tog ett tag innan vagnen "tinade" upp.

* Ena bakhjulen svällde upp typ dubbel så stor helt plötsligt, så vi fick byta. (Det var inte punktering)

Annars är vi nöjda, rullar på i alla väder, även på vintern och i slask (har bott i Dalarna), varukorgen är stooor, älskar den. Tycker inte att den känns plastig eller rostig. Vi använder den varje dag ute och flera gånger i veckan lastar vi in den i bilen.

Fråga gärna om du undrar något.

• h81

Nu är våran ebbe snart 3 månader o vagnen rullar på i ur o skur o är med överallt!! (Stoooort plus när vi upptäckte att babyskyddet funkade i schassit!!)

Så himla smidig!

Lätt att fälla ihop.

Bra plats i liggdelen.

Världens bästa korg under!

Det vita tyget i liggdelen är rätt osmart att det går över kanten=blir jätteskitigt om man ens närmar sig skolgården o alla kompisar som vill kika ner i vagnen.. dock fördel att det går att tvätta om man jämför med tex emmaljunga viking där det vita tyget inte ens går att ta ur!

Skit nöjda! ????????

• amalie79

Vi ska också ha brio smile. Återstår bara enas om färgen! :)

Det som avgjorde var: vi vill inte betala hutlösa pengar för vagn.

Den blir smidig ihopfälld, vilket gör att den lättare kan åka med på matcher osv, och det betyder att jag kan åka med/sambon kan åka ensam med sina barn plus vårt gemensamma utan att tvingas till att alltid bära i sele. Det hade aldrig gått med happy, som var vårt första val innan vi testade smile!

Svar på tråden brio smile?