Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2017-06-13 11:24:19 följande:
    Ja och du kan ju fundera på varför det är så.
    Ja, det var därför jag tog upp exemplet.

Arbetsrätten är inte enbart till för att skydda arbetstagarna eller enbart skydda arbetsgivarna.

Vi har ingen motsvarighet på nätet, och vi har motsatta fokus du och jag på vilka grupper det är mest angeläget att skydda. De som hatas för sina åsikter eller sitt kön eller som oftast kombinationen och får ta emot hot och hat i sådan mängd att det ofta påverkar dem i grunden eller de som påstås vara en del av hatmobben och riskerar att blockas på felaktiga grunder.

Själv anser jag att hatmobben som dessutom inte sällan är organiserad är ett reellt hot mot demokrati och åsiktsfrihet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-06-13 11:24:19 följande:
    Ja och du kan ju fundera på varför det är så.
    Ren kuriosa.

Tydligen blockar en inte helt okänd dignitär friskt på det Twitterkonto hen använder för att informera om sina senaste confefes - eller om det blir confeferar elelr confefrar i plural på svenska. 

Något för Akademin och Språkrådet att grunna på.

www.dn.se/kultur-noje/donald-trump-har-fatt-nog-av-stephen-king-pa-twitter/
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-06-19 17:04:53 följande:
    Ett några år gammalt fall, men vad har regeringen gjort för att reda ut och motarbeta uppkomsten av fall som detta?

Tre länder tre identiteter

putilov.org/2016/06/27/tre-lander-tre-identit.../
    Jag har för mig att SD själva sparkade ut Putilov från SD-kansliet.

Regeringen kan knappast avgöra vilka SD anställer.

Men visst är det obehagligt att kopplingarna mellan Ryssland och SD är så tydliga.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2017-06-19 17:32:48 följande:
    Jag har för mig att SD själva sparkade ut Putilov från SD-kansliet.

Regeringen kan knappast avgöra vilka SD anställer.

Men visst är det obehagligt att kopplingarna mellan Ryssland och SD är så tydliga.
    Aha, redan utrett av KillBill.

Nåja, lite redundans skadar ju inte. Särskilt inte eftersom Ryssland är en så pass aggressiv infiltratör.
  • FDFMGA
    kvarnfot skrev 2017-06-22 08:09:27 följande:
    Undrar just vem som inte behärskar språket.... är 972 000 lägre än 4600? Rätt rubrik hade varit "betalat lägre skatt procentuellt sett". Nu är det inte de som är frågan utan gnället från vänsterfolk att det som tjänar mest betalar procentuellt lägre skatt men mångfallt mer än vanliga arbetare...
    Rubrik: "Willysägaren betalar lägre skatt än kassörskan" 
    Är 972 000 lägre än 4600? Rätt rubrik hade varit "betalat lägre skatt procentuellt sett". Nu är det inte de som är frågan utan gnället från vänsterfolk att det som tjänar mest betalar procentuellt lägre skatt men mångfalt mer än vanliga arbetare...
    Nja, kan man inte skilja på mindre och lägre eller mer och högre så borde man om man begrep bättre försöka förkovra sig i svenska - inte anmärka på korrekt svenska.

Att man har lägre kommunalskatt i Danderyd än i Ragunda innebär inte att man på skrikhögermanér kan utgå från att detta innebär att folk betalar mindre i kommunalskatt i Danderyd än i Ragunda.

Generellt tror jag att åtskilliga av skrikhögerns förvirrade slutsatser bottnar i språkliga tillkortakommanden.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-06-24 14:16:32 följande:
    Den som inte kan skilja på låg - lägre - lägst och liten - mindre - minst har givetvis svårt att uttyda rubriken rätt. Du verkar ändå ha en hyfsad nivå på språket så det förvånar mig att du inte reder dig i det här sammanhanget, eller är det bara ren jävla tjurighet?

Om inte, tycker du att media ska börja anpassa sig till personer som inte kan utläsa en korrekt rubrik rätt och heller inte genast förstår att snorrika personer som äger matvaruaffärkedjor betalar mer i skatt än personerna de anställer för att sitta i kassan?
    Haha, nu kräver högerklientelet att språket ska anpassan till deras nivå.

Herregud, det är väl bättre att man inrättar SFF (Svenska för skrikhögern) där de som har detta behov  under några års tid får öva på skillnader mellan lägre och mindre och andra för de här gossarna svårtydda fenomen.

Språket är reduntant så att det räcker redan och klientelet måste dessutom lära sig läsa mer än rubriker.

Annars finns det ju 8-sidor, Klarspråk och annan lättläst/lättförstådd svenska för personer som inte riktigt förmår förstå vårt språk på någon annan nivå en den allra enklaste.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-06-24 15:39:04 följande:
    Inte jag Skäms

Fast det är ju helt jävla otroligt att jag och Flash Gordon kan ha röstat på samma parti (M). Känns knappt verkligt, men så har ju nämnda parti minskat avsevärt och har alltså FÄRRE och inte MINDRE smile2.gif personer som skulle rösta på dem om det vore val idag.
    Mm, det blir nästan surrealistiskt när kunskaperna ligger på en lägre nivå än vad som egentligen borde vara möjligt när man har svenska som modersmål.

Dessutom kan man inte nöja sig med att enbart läsa rubrikerna om man överhuvudtaget ska kunna tillgodogöra sig något av artiklar. Själv tycker jag det är lite slött att bara läsa ingressen ordentligt och sen skumma brödtexten och i synnerhet om man har problem med enkla begrepp som lägre/mindre borde man nog försöka ta mycket god tid på sig för förståelsens skull.
  • FDFMGA
    RMC skrev 2017-06-27 14:44:36 följande:
    Jag fylls inte med välbehag om Lööf skulle få nåt att säga till om.
    Hm, Lööf och Löfven är ju de partiledare vi svenskar har i särklass störst förtroende för, så de kommer nog att få en hel del att säga till om farmöver.

Lööf och Löfven skulle kunna bli en duo som förknippas med handlingskraft och tydligt avståndstagande gentemot de rasistiska avarter som poppat upp i Sverige på sistone.
  • FDFMGA
    absalon skrev 2017-06-27 16:17:44 följande:
    Politiken brukar kallas "det möjligas konst". Den, som lever, får se. Centern och sossarna har fungerat utmärkt ihop i regeringsställning förr. Måhända dags för en repris. Eventuellt kan kanske Liberalerna också ingå i koalitionen.
    Javisst. Bramstorp, Hedlund, Johansson - det finns en lång historisk tradition av samarbete mellan C och S.

Det skulle inte förvåna mig om en till synes omöjlig situation efter valet blir till det möjligas konst och vi får en mittenregering bestående av C, L och S och eventuellt MP. Politik är ju trots allt att vilja.

Men jag gissar att ett C och L-krav skulle vara att MP inte ska ingå i denna regering, ett krav jag tror att vare sig S eller MP har särskilt mycket emot.

MP behöver nog en stunds vila från regerande för att fundera över frågor som vadan och varthän.
  • FDFMGA
    absalon skrev 2017-06-27 16:56:52 följande:
    Jag tror också att alltför många MP-medlemmar och -väljare tycker att partiet måste vila upp sig en eller annan mandatperiod utan regeringsansvar. Ingen vet före valet om kombinationen s+C+L blir stark nog för att kunna regera utan sk "hoppande majoritet". Parlamentarisk tuvhoppning är en erkänt svår konst. En skicklig förhandlare som Stefan Löfvén kan kanske klara en slik hoppövning.
    En inte alltför vågad gissning är att den tänka kombinationen, C, L och S, kommer att ha större stöd vid valet än idag - och redan idag skulle de få en majoritet av mandaten i riksdagen, om än knappt och då under förutsättning att småpartier som Fi och KD inte kommer in.

Mn gissning är också att moderaterna kommer att fortsätta sin kräftgång och att strömmen av väljare som går till C kan innebära att C blir det största borgerliga partiet, något som kanske inte är helt lyckat mot bakgrund av Lööfs ambitioner. Men hennes målsättning är ju att bli statsminister först 2022.

För övrigt tror jag att V är det parti som skulle förlora mest på en mittenregering, de skulle reduceras till en vänsterkantens motsvarighet till SD i fråga om inflytande över politiken.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?