RebeckaZ70 skrev 2019-04-29 01:10:04 följande:
Inte i April 1940.
Fullt upptagna med att förbereda fälttåget mot Frankrike/Benelux hade de inte haft några resurser att tala om att fördela till en invasion av Sverige som hade en ganska stor styrka att besätta malmfälten med. De allierade hade säkert föredragit ett krig någon annanstans än i Frankrike och ställt flyg och flotta till förfogande. En omplanering av fälttåget mot Frankrike för att i stället inta Sverige hade tagit lång tid och under den tiden hade nazityskland stått utan järnmalmsimport. Utan järnmalm, inga ubåtar och stridsvagnar, åtminstone märkbart färre för att våga sig på Barbarossa.
Inte på egen hand, nej. Men med hjälp av UK, Frankrike m.fl hade Sverige kunnat bidra till att stoppa tredja riket betydligt tidigare.
Ett litet land kan stjälpa en stor krigsmakt. Det är mitt eget land ett exempel på, flera gånger, dessutom. Finns motivationen så...
(Sitter och får input från en som läst (alltför) mycket krigshistoria)
Nu borde jag och min raring gå och lägga oss istället för att spåna om "what if", men vi tycker båda att det är intressant...
Jo, det är välkänt att Israel gillar att kriga, men nu ville vi inte ha något krig här i Sverige. Vi ville att noll personer skulle dö. Vi är nog bara inte tillräckligt glada i krig för att känna den där motivationen du pratar så varmt om...