Allt hänger ihop. Vänsteraktivister, Palestinafrågan, politiseringen av den svenska kyrkan, broderskapsrörelsen:
kristenopinion.wordpress.com/2018/08/24/de-kyrkliga-68orna-i-motvind/
"Professor emeritus och prästen Carl-Henric Grenholm, tongivande i 68-rörelsen, speglar i boken Palestinafrågan och den kristna opinionen(1972) generationselitens uppfattning: den judiska staten Israel är ett uttryck för imperialistisk kolonialism. Nu intog Grenholm en extrem position och menade att palestiniers politiska kamp för att utplåna Israel borde stödjas. Men han var dock inte ensam om den synen. Precis som Wejryd ser Grenholm tillbaka på 68-tiden som djupt formande. Så här uttryckte Grenholm det i tidningen Dagen 2016:
- Jag tänker på de frågor som diskuterades vid Uppsala 68 varje dag. Det har präglat hela mitt liv, säger Carl-Henric Grenholm, präst och professor emeritus i etik vid Uppsala universitet."
Att dessa "makthavare", eller vad man vill kalla dem, inom Socialdemokratin och vänstern skulle överge sina ståndpunkter sedan ett halvsekel tillbaka är orimligt att tro. En sådan som Grenholm var 25-26 år när han förordade Israels utplåning och än idag "
varje dag" tänker han på den sortens frågor.
Samtidigt fostras ständigt nya sossar in i samma kultur och samma tänk, så SSU i Malmö har fritt fram att hata judar öppet utan att partiet reagerar.
Jag tror ärligt inte att S överhuvudtaget KAN ta avstånd från den antisemitism och de judehat de så länge låtit härbärgera inom sitt parti. Alldeles för många, alldeles för mäktiga individer lever med denna syn på saker och ting. Det har normaliserats. De förstår inte ens problemet.
En extremt beklaglig situation.