Flash Gordon skrev 2017-03-11 08:49:57 följande:
Så vilka av S/LO och C menar du skall ge upp sina krav?
Det låter onekligen lite grand på dig som att du menar att C skall ge upp ett av sina viktigaste politiska krav för att få den stora äran att stödja en socialdemokratisk regering.
www.centerpartiet.se/var-politik/politik-a-o/...
Jag har läst det du länkar till, och tycker skribenten formulerar sig väldigt konstigt, ja rent obegriplig.
Citat från URL ovan:
"LAS, lagen om anställningsskydd, säger att den som är sist in på en arbetsplats också är den som måste sluta först om företaget går dåligt. Det gör att dörren till jobben stängs för alla de som står utanför arbetsmarknaden."
-----------------------------
Att den som är sist in får gå först är som det sett ut under lång tid.
Dock går det utmärkt att göra vissa undantag, eller inte bara vissa undantag, det är snarare så att det finns många undantag, och det går även göra upp en avtalsturlista.
M.a.o så är det sk "sist in först ut" väldigt långt från en statisk regel, som jag tycker skribenten vill göra gällande.
Och där kompetens går utmärkt att använda för att få göra undantag i turordningsregeln.
Och hur menar skribenten att "sist in först ut" skulle inverka på de som står utanför arbetsmarknaden, och inte ens haft en anställning i företaget?
Skribenten menar att LAS skulle vara ett hinder för att söka nytt arbete, och bli "sist in" och därmed vara rädd för att få gå först, om det blir fråga om uppsägningar
Nytt jobb söker man för att man vill ha det, anledningarna till det kan givetvis vara många, men få lär tacka nej till jobbet man önskar sig, för att risken för en framtida uppsägning ökar.
------------------------
Läser man vad som står där, så skulle jag utan minsta tvekan påstå att det är desinformation, där man medvetet utelämnat så gott som allting om hur LAS fungerar och används i praktiken.
Syftet är förstås uppenbart, att få läsarna att tro att LAS utgör ett hinder för de som söker ett arbete eller vill byta arbete.
Just den här typen av halvsanningar/desinformation om hur lagar och regler fungerar i praktiken mellan arbetsgivare och den anställde, är bland det värsta jag vet.
För det skapar enbart förvirring, misstro och rädsla och gör att många ser eller börjar se facket och våra lagar och regler som är till för att skapa ordning och rättvisa som "fiender" och hinder för en anställning.
-----------------------
Ännu ett citat:
"Vi vill att arbetsmarknadens parter, alltså arbetsgivarna och de anställda, ska bestämma mer över vilka spelregler som ska gälla.
Då behöver lagarna inte styra så mycket."
Nån som reagerar över det i fet stil?
Ja jag förstod att det skulle få många att reagera, säkert rent av häpna!
För just lagstifta är vad C vill om lägsta lönerna!
Tala om dubbelmoral i sin mest uppenbara form, här är det inte tal om att, citat:
Vi vill att arbetsmarknadens parter, alltså arbetsgivarna och de anställda, ska bestämma mer över vilka spelregler som ska gälla.
Då behöver lagarna inte styra så mycket.
--------------------------------------
Det är idag mer regel än undantag vad gäller Alliansens politik, att "ingen" verkar veta vad dom håller på med, ett strul och en inkonskvens i det mesta dom uttalar sig om.
Inte så konstigt att vi nu ser hur Alliansen blir allt mer splittrad, och inte bara mellan partierna, utan även i förhållningssätt i sakfrågor, som i exemplet här.
Och som jag sagt tidigare, det som händer måste bero på att Alliansen inte kan enas om, eller hittar någon fråga som kan engagera svenska folket.
Dom stora frågorna är ju regering och Alliansen i stort sett eniga om, och när nu Sverige gör så bra ifrån sig, så återstår bara lite petande i mindre sakfrågor.
Och det duger inte att driva en oppositionspolitik, med frågor som knappt engagerar svensken mer än vad som ska frossas i, under fredagsmyset.