Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Intenuigen skrev 2017-03-01 17:06:21 följande:
    Då skulle du röstat Sd ! De ville ju höja lönerna med 5000 000000kr inom vården där de stackars underbetalda invandrar-kvinnorna jobbar.
    Jag för mig at SD föreslog 40 000 miljarder kronor eller något sådant

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Intenuigen skrev 2017-03-01 17:06:21 följande:
    Då skulle du röstat Sd ! De ville ju höja lönerna med 5000 000000kr inom vården där de stackars underbetalda invandrar-kvinnorna jobbar.

Att moderatkramande SD skulle satsa på vården är ju skrattretande. Har du hängt med i hur moderaterna har nedmonterat vården i Stockholms län? Det är faktiskt skrämmande!

• KillBill
    Tom Araya skrev 2017-03-02 22:48:05 följande:
    Idag kom beskedet att regeringen beslutat om att återinföra värnplikten.
    Även om jag generellt sett är positiv till värnplikt så är den i detta läge och på det sätt den används inget annat än en nödlösning för fylla leden i den planerade lilla organisationen man misslyckats rekrytera tillräckligt många yrkessoldater till. Att man misslyckats beror helt enkelt på att yrket med en grundlön på under 20 000 kr per månad före skatt inte lockar tillräckligt många av de som har den fysiska förmågan. Bidragande är säkert även bostadsbristen, som så för många andra yrken, den gör det helt enkelt svårt att flytta och bo nära jobbet. Försvarsmakten saknar nu 6,5 miljarder för att finansiera planerad organisation (som redan är så minimal att den att det är löjligt), så att höja soldaters löner är inte ett val FM kan göra, det saknas pengar. Det saknas även pengar till de nya luftvärnssystem vi behöver.
    ...men det går bra för Sverige nu säger alla, det är bara inte riktigt överallt det märks av...
    Jag är inte imponerad av regeringens nödlösningar av problem de varit med och skapat är min sammanfattning.

www.aftonbladet.se/a/3aq80

Det var alliansregeringen som avskaffade värnplikten (socialdemokraterna var emot detta) och det var under alliansregerings regeringstid som bostadsbyggandet sjönk till bottennivåer. Under alliansens tid vid makten så ökade statsskulden med ca 100 miljarder trots att man sålde statliga bolag för hundratals miljarder kronor

Idag har regeringen återinfört värnplikten, bostadsbyggandet har nått rekordnivåer och staten har sunda finanser vilket skapar utrymme för framtida investeringar..

• KillBill
    Tom Araya skrev 2017-03-02 23:27:51 följande:
    S har haft stor del i att skära i försvaret, vilket är huvudargumentet till att ha yrkesförsvar och inte värnpliktsförsvar.
    S har inte velat satsa på försvaret på den nivån som opositionen föreslagit.
    Värnplikt är inte ett bra sätt att lösa det nuvarande personalbristen och den personalkvantitet som hade kunnat vara goda motiv till att återinföra värnplikt vill s inte satsa på.
    Summa kardemumma, s har haft stor del i hur det ser ut och löser delar av det på ett sämre sätt, så detta inger inget förtroende. Lite som att kasta näsduken över vattnet man just spillde...

Det är lätt att sitta i opposition och kräva pengar till höger och vänster. Hur du än vrider och vänder på det så satsar nuvarande regering mer pengar på försvaret än vad den förra alliansregeringen gjorde. Var det inte moderaten Reinfeld som kallade försvaret ett särintresse? 

När det gäller värnplikten så var socialdemokraterna emot att alliansen avvecklades den men idag hyllar alla allianspartier regeringens beslut att återinföras värnpliktens och det är väl ett bevis på att socialdemokraterna hade rätt från början.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2017-03-02 23:47:34 följande:
    Nej, det finns inga rätt någonstans i det s gör och det finns inget som försvarar det.
    Jasså?

www.gp.se/nyheter/sverige/högerpartierna-hyllar-förslaget-om-värnplikten-1.4179476
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-03-03 18:03:41 följande:
    Ygeman har dock klargjort att civilförsvaret inte kommer att byggas upp igen så länge han får bestämma.

Det Ygerman har sagt är att det kalla krigets civilförsvar inte ska tillbaka eftersom ett modernt försvar inte ska inte bygga på strukturerna från förr. Ygermandet pekar på att det är viktigare att Sverige har stora lager av bränsle än lager av livsmedel och att Sverige behöver stärka skyddet för såväl statliga som privata IT-system.

www.dn.se/nyheter/sverige/ygeman-kalla-krigets-civilforsvar-ska-inte-tillbaka/

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-09 09:45:46 följande:
    Hur tänker du kring att Annie Lööf har utnämnt S och LO til huvudfiender?

Hur tänkte du att C:s önskemål om avskaffad arbetsrätt ska fungera ihop med S och LO?
    Vad tänker du kring att Anna Kindberg Batra säger att moderaterna inte ska samarbeta med SD om moderaterna kommer i regeringsställning?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-09 10:10:20 följande:
    Vad har det för betydelse för ett fantiserat samarbete S+C?

Håll dig gärna till ämnet.
    Jag håller mig till det det ämne som du diskuterar i tråden d.v.s regeringsbildning.

Var snäll och svara på frågan.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-10 06:46:05 följande:
    Just där tror jag det blir svårt eftersom Annie står så längst från LO av alla svenska rikspolitker.

Man ska i och för sig aldrig underskatta en sosses makthunger, men att S skulle överge LO och kollektivavtalen för att blidka C och Annie Lööf - det finns inte på min karta i alla fall.

Jag tror att  både LO, S och C har förståelse för att landet behöver en stark regering och det handlar inte om makthunger.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-10 22:31:41 följande:
    Så, vem av dessa parter föreslår du ska ge sig på den punkten?

*en ganska så viktig punkt för alla tre parter*

Inte C va?
    Det angörs av vem som vill vara vara med och ta ansvar för Sveriges framtids.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?