-
Vad man än kan säga om regeringen (och jag är ingen fan av den nuvarande) så har jag svårt att kritisera den för att den bedriver opinionsbildning...Tom Araya skrev 2016-02-26 01:55:46 följande:Det var inget argument i frågan. Jag anser att det helt saknar relevans.Mona Sahlin företräder regeringen i frågan och regeringen ska inte ägna sig åt opinionsbildning i media.Smecker skrev 2016-02-25 07:03:59 följande:Framför allt krävs det en mer ingående förklaring hur en nationell samordnare för att värna demokratin och mot våldsbejakande extremism, som skriver en debattartikel och kritiserar en demonstration som stöds av högerextrema krafter och de facto utmynnade i våld, påverkar förtroendet för regeringen.
-
Här är ett exempel på att det tydligen inte duger för LO-förbundet att vara fackligt förtroendevald och ha borgerliga åsikter: www.gp.se/nyheter/vastsverige/bohuslan/1.1207285-hon-petades-som-fackombudSmecker skrev 2016-03-22 20:05:56 följande:- Har du några aktuella fall som rör uteslutning av medlem som grundar sig i att personen inte är socialdemokrat? Jag räknar inte fall som handlar om SD, det finns hela sex andra partier att välja och vraka bland.
- Det är fortfarande ett val.
- Självklart skall vi undvika att diskutera dumheter som ingen kan styrka. Jag tycker du skall ta det med Tom Araya.
Naturligtvis är kopplingen (s) - LO oerhört stark. LO:s ordförande har ju t.ex. en automatisk plats i (s) verkställande utskott. Finns det något annat parti som har en sådan koppling till en formellt sett utomstående organisation? -
Nja, givetvis har finansministern koll på hur det egentligen förhåller sig. Det upprörande är väl att hon medvetet ljuger i riksdagen, fast det ville kanske Fredrik Schulte inte säga rent ut utan låta oss inse själva.Digestive skrev 2016-04-07 18:49:34 följande:
Sådant här inger mindre förtroende för regeringen:
"Herr talman! Under finansministerns två senaste anföranden har hon, för att vara finansminister, kommit med några ganska häpnadsväckande faktafel. Hon sa alldeles nyss att det under Alliansens tid vid makten var underskott varje år. Nej, finansministern, det var det inte.
Hon sa i sitt första anförande att underskottet 2014 var det största sedan 90-talskrisen.
Då måste jag fråga finansministern om hon inte är medveten om att vi hade en finanskris och att vi 2009 hade ett underskott som var nästan tre gånger så stort som 2014. Också 2013 hade vi ett underskott på 131 miljarder, alltså mer än dubbelt så mycket som vi hade 2014.
Att finansministern inte har koll på dessa siffror är ganska häpnadsväckande.
Vi hade också en lågkonjunktur 2004 som, om man justerar för inflation, innebar ett underskott som var nästan precis i nivå med det som vi hade 2014.
Hur vi kan ha en finansminister som så flagrant inte har koll på hur situationen ser ut och har sett ut i Sveriges offentliga finanser är minst sagt upprörande." - Fredrik Schulte (Moderaterna)
tinyurl.com/jhleawc
-
Det är intressant med tanke på hur det lät förra mandatperioden, då (sd) målades upp som ett pålitligt borgerligt stödparti...nihka skrev 2016-06-07 18:34:30 följande:Under riksdagsåret 2015/2016 fram till och med maj har S och SD röstat lika i 52 procent av fallen. SD och Moderaterna röstade lika i 31 procent av voteringarna. I de fall där S och M röstat olika ? och SD tagit ställning ? är det betydligt vanligare att SD röstar som S. Så har skett vid 114 tillfällen medan SD röstat som M vid 25 tillfällen
SD har tydligen förtroende för regeringen - eller iaf mer förtroende för regeringens politik än för alliansens:
http://www.di.se/artiklar/2016/6/6/sd-haller-oftare-med-s/
Jag sade redan då att det är fullkomligt naturligt att det sker en viss filtreringsprocess i vilka förslag som läggs fram i riksdagen för omröstning: Om en minoritetsregering får indikationer på att oppositionen är enig i sitt motstånd mot dess förslag finns det starka skäl för den att omarbeta förslaget så att det kan accepteras av något oppositionsparti, stoppas in i något annat beslut som t.ex. budgeten eller dras tillbaka helt.
Även vänstern borde i alla fall kunna medge att deras intensiva försök att klistra (sd) på Alliansen under förra mandatperioden inte hade så mycket med verkligheten att göra. -
Ja, så kan man för all del också tolka det även om jag nog mer tror på min beskrivning av den logiska filtreringsprocessen av vad som läggs fram för riksdagen att rösta om.nihka skrev 2016-06-08 19:11:50 följande:Visar inget annat än att SD säljer sig till vem som helst - även den man kritiserar som mest i hopp om att få till ett samarbete, men det är förstås kalla handen. Överallt.
Vad jag reagerar emot är att vänstern definitivt inte tolkade det på det viset förra mandatperioden. -
Som sagt, och det var poängen, det var verkligen inte så det framställdes förra mandatperioden. Inte sant?nihka skrev 2016-06-10 19:28:46 följande:Eftersom SD säljer sig hur som helst till vem som helst är det ju inte konstigt att de istället får ALLA emot sig.
-
Dvs i princip så som de rödgröna agerade i region Skåne med andra ord: www.svd.se/rodgrona-i-skane-rostade-pa-sd-budgetnihka skrev 2016-06-23 20:30:14 följande:SD måste "förhålla sig" till att partiet i förra veckan först röstade för sin egen budgetmotion och att när den föll valde att rösta aktivt för alliansens förslag.
http://www.dn.se/nyheter/politik/sds-nya-budgettricks-vacker-stark-kritik/
SD röstade ju inte ens på sin egen budget och om de inte ens röstar på sina egna förslag behöver ju ingen annan heller göra det
De rödgröna röstade där på (sd):s budget och först därefter på sin egen. Taktikröstning för att uppnå ett så bra resultat som möjligt. De rödgröna och (sd) har bägge gjort på samma sätt. Mig veterligt är Alliansen de enda som (hittills) inte har gjort det. -
Det taktiska agerandet är detsamma oavsett vilken nivå det handlar om. Jadå, visst fick de kritik. De fick också stöd. Du ser vad du vill se.FDFMGA skrev 2016-06-23 22:48:14 följande:Mig veterligt är det en viss skillnad på rikspolitik och landstingspolitik.
Och mig veterligt fick S I Skåne kritik från riksorganisationen för att de taktikröstade för att i slutänden få igenom sin egen budget. -
För all del, visst är utfallet i regionen off-topic relativt trådens ämne om regeringen men det är i högsta grad relevant vs "Diskussionen i den här tråden har fastnat på frågan om S borde rösta på SD-förslag eller inte om de anser att detta ger önskat resultat".FDFMGA skrev 2016-06-24 08:13:29 följande:Ja, det gör vi alla.
Själv ser jag det som att du gav mig en oerhört välplacerad passning men den var dessvärre så skruvad att jag inte kunde hantera den. Diskussionen i den här tråden har fastnat på frågan om S borde rösta på SD-förslag eller inte om de anser att detta ger önskat resultat. Ditt exempel har bara ett fel - att det avser en region inte Sverige som helhet.
Den meningen nämner inget om nivån på församlingen det gäller. Att trådar glider off topic är ju inte direkt ovanligt på FL. -
Reinfeldt hade avgått långt innan man ingick DÖ. Den kan han rimligen inte lastas för.nattuw skrev 2017-08-24 20:13:54 följande:Apropå inte hylla så var det idag en person på nyheterna som uttalade sig om arvet efter Reinfeldt. Reinfeldt lämnade efter sig det öppna hjärtats politik och DÖ vilket Batra fått ta konsekvenserna av och betala priset för.