Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Har du förtroende för regeringen?

themia skrev 2015-09-22 21:20:04 följande:
    Ursäkten accepterad.

Jag anser att en sådan beskrivning av en partiledare är nedlåtande och respektlös.
    Att jag inte invänt emot den beror helt enkelt på att jag inte sett den.
    Fullt rimligt, man kan inte läsa allt i en tråd med över tusen inlägg.
  • Mentat
    Flash Gordon skrev 2015-09-24 11:42:08 följande:

Ja, det var ju i och för sig ett artigt sätt att uttrycka det.

Miljöpartiets medlemmar har valt dessa gökar till sina representanter och de har valt Åsa Romson till det högsta hönset (bokstavligen) av alla.

Jag har tyvärr inga siffror på hur rösterna föll på deras kongress.
    Se www.expressen.se/nyheter/de-blir-miljopartiets-nya-sprakror/
    Romson: 200 röster, Mikaela Valtersson 59
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2015-10-14 23:49:23 följande:
    Intressant fråga.

Vänstern tycks vara oerhört stryktålig av födsel och ohejdad vana.
    Nåja, det är ju, milt uttryckt, inte min uppfattning...
  • Mentat
    KillBill skrev 2015-11-04 19:04:01 följande:
    PM är inne på att moderaternas strategi kommer att straffa sig och att FP och Centern tillfälligt borde lämna moderaterna åt sitt öde.
    Att splittra Alliansen är givetvis Löfvens övergripande strategiska mål. Det är det han har försökt med sedan valet, hittills utan någon större framgång även om han fick (fp) med sig i ökad kvotering av föräldraförsäkringen.

Om han lyckas återför han (s) till deras gamla maktposition såsom navet i svensk politik som allt annat rör sig kring. Givetvis vill han splittra Alliansen genom att få med sig (fp) och/eller (c) så mycket som möjligt. Det ligger dock inte i dessa partiers långsiktiga intresse, något sådant skulle framför allt stärka (s).
  • Mentat
    Kung Markatta skrev 2015-11-12 19:13:19 följande:

Näringsutskottet kritiserar regeringen för att plocka ut astronomiska 2 miljarder ur statliga SJ:

www.svt.se/nyheter/inrikes/riksdagen-kritiserar-sj-miljarduttag

Näringsutskottet föreslår att riksdagen ska göra ett tillkännagivande till regeringen, som företrädare för SJ:s ägare staten, att förvalta SJ mer ansvarsfullt. Att plocka ut så mycket pengar som regeringen gjort anses inte ansvarsfullt.

Regeringspartierna och Vänsterpartiet reserverar sig mot förslaget.

-----------------------------

Bra, då vet vi. S, MP och V anser inte att man ska handskas varsamt och ansvarsfullt med de statliga bolagen utan att man glatt kan roffa åt sig miljardbelopp i utdelning om man har en del hål i sin likaledes oansvariga budget.

Enligt regeringsundelaget är det alltså OK för ägaren att plocka ut så mycket som möjligt ur sitt bolag. Eller vänta nu...?
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2015-12-09 10:05:00 följande:

"Nästan nio av tio kommuner planerar att göra överskott nästa år. Nästan lika många räknar med att inte behöva höja kommunalskatten"

Enligt en undersökning från Ekot

Svensk ekonomi står stark. Det kan vi sverigevänner konstatera gång på gång.

Så "nästan" 90% gör överskott och "nästan" lika många räknar med att inte höja kommunalskatten. Några höjer alltså skatten trots överskott och drygt 10% av landets kommuner höjer skatten.

Hur många sänker skatten och med hur mycket?
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2015-12-09 10:58:04 följande:
    Varsågod!

tinyurl.com/zddhnsl
    Tack! Jag tycker ju alltid om att gå till källan.
    Jo, visst har Sverige en i grunden stark ekonomi och det var just därför jag reagerade på att en så hög andel av kommunerna har planer på att höja skatten - det kan ju rimligen inte vara så att skattetrycken enbart kan gå uppåt i kommunerna.

Nu var den ju oförändrad i de flesta kommunerna men att 30 höjer och bara 5 sänker är ändå något att fundera över: Varför måste fler kommuner öka skatten än minska den när ekonomin går bra och 87% av kommunerna visar överskott?
  • Mentat
    Smecker skrev 2015-12-09 13:45:51 följande:
    Intressant. Brukar du begära en lönesänkning om du har ett överskott? Eller lägger du undan pengar för framtida behov?
    Jag lägger säkert undan pengar för framtida behov och om vi nu skall anse att jämförelsen mellan privat och offentlig ekonomi håller, vilket inte är självklart, så kan det för all del motsvara att många kommuner har oförändrad skatt.

Ändå är det klart fler som höjer skatten än sänker den, trots att de har god ekonomi alltså, Det finner jag märkligt. Det är inget självändamål för kommunerna att lägga pengar på hög, de har ju alltid möjligheten att höja skatten den dag det verkligen behövs. Jag kan inte gå till min arbetsgivare och kräva högre lön för att jag har ebb i kassan, eller hur? Så varför skall de överbeskatta medborgarna?
  • Mentat
    Kung Markatta skrev 2015-12-09 14:17:38 följande:

Man ser i statistiken som Sveriges radio redovisat att andelen kommuner som ska höja skatten och andelen kommuner som har en budget i balans är ungefär lika stora. Man kan väl anta att det till stor del rör sig om samma kommuner i båda grupperna, dvs de har en budget med underskott och de har därför föreslagit skattehöjningar som de anser täcker underskottet och det blir då balans i budgeten.

Nej, det var just det det inte var och det var därför jag reagerade. Endast 4 kommuner hade en budget med underskott men hela 30 kommuner höjer skatten. Det var det jag reagerade på.

Även om man nu gärna lägger extra inkomster på hög så är det anmärkningsvärt att i så fall nästan alla gör det och så få kommuner tar chansen att låta invånarna få behålla litet mer av sina pengar när 221 kommuner visar överskott och bara 5 sänker skatten. Jag reagerar på det även om du inte gör det.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?