Inlägg från: K Markatta |Visa alla inlägg
  • K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2018-03-04 23:00:21 följande:
    Apropå förtroende och regeringen, den kommande alltså-

Det kaske inte är så lyckat med ett samarbete mellan S och CTomte

www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngBnpa/namndeman...

www.svd.se/en-hapnadsvackande-usel-dom--fylld...
    Saudisk media rapporterar om domen:

ajel.sa/international/2078251

Översatt med google translate:

Konflikten mellan dem varade i åratal
    Svensk domstol hävdar fru eftersom hennes man är från en "respektabel" familj
    Söndag - 16 Jumada al-Akhbar 1439 - 04 mars 2018 - 01:02

Svensk domstol ansåg att rättegången väckts av hustru mot hennes make var Achtkth där han överföll dem, är detta påstående inte sant eftersom mannen tillhörde en respektabel familj och av god.

Domstolen såg avvisade en fordran hustru, där hon sade i sin dom: "Paret är bland annat" verkar tillhöra samma ursprung i familjen av en bra på reversibel (hustru)", så styrde tingsrätten i kommunen provinsen Stockholm Solna frikändes svarande i höger om ansvar för intrång På sin fru eftersom det inte finns några bevis för att bevisa sin skuld.

Hustrun hävdade att hennes man misshandlade henne att betala, till exempel mot ett säte eller slog henne och tog henne i håret, vilket förnekades av mannen i fall ut av domstolarna lång.

Webbplatsen "The Glocal" nyheten att den europeiska domen kom till förmån för män, eftersom domstolen fick höra motiverade kvinnor att rikta alla dessa anklagelser att utnyttja sin kärlek för henne att ta över hans lägenhet.
  • K Markatta

I ett möte med sin nye kompis Donald T försöker Stefan L spela cool:

www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-sverige-har-problem-med-invandring

- Ni har problem med invandring, det har orsakat problem i Sverige. Jag var en av de första som sa det. Jag fick ta en del kritik, men det var okej, för det visade sig att jag hade rätt, menar Trump.

Stefan Löfven (S) svarade att hans regering ärvt en migrationspolitik som inte var hållbar och lyfte fram den skärpta migrationspolitiken som en åtgärd.

Då kan det vara på sin plats att påpeka hur samme Stefan L för några år sen fräste åt Tobbe B som pratat lite försiktigt om volymer:

- Nu har man pekat ut en av samhällets mest utsatta grupper: de människor som söker skydd från krig, terror och förtryck. De gör det med ett avhumaniserande språk, där människor på flykt från krig beskrivs som "flöden" och "volymer". Det är oanständigt.

• K Markatta

Nyheter från TT:

tt.omni.se/73bda64928121f7443121659af3dabeb7eb61f6e

Löfven jämfördes med Trump i amerikansk press

Tidning 1 tolkar den svenske statsministerns uttalanden som att han mer eller mindre erkänner att Trump hade rätt i sitt påstående förra året om att Sverige har problem med invandring. I artikeln står det att Löfven lovar att han ska ta tag i problemen med invandring och gängvåld för att, i ren Donald Trump-anda, göra Sverige fantastiskt igen.

Tidning 2 påpekar Trumps triumf efter att presidenten påpekat att han hade rätt i sin kritik mot Sverige men ger samtidigt presidenten en känga för att inte ha kontrollerat fakta ordentligt angående händelserna i Sverige förra året då han påstod att Sverige hade drabbats av upplopp, dödsfall och problem.

• K Markatta

Den Store Ledaren påstod som sagt att han nu håller på och rättar till den Reinfeldtska Öppna era hjärtan-politiken som han menade var ohållbar. Men hur är det med det egentligen?

Migrationsverkets kommunikationsdirektör skriver följande på twitter:

"2016 beslutar regeringen att personer med avslag på sin asylansökan men inte medverkar till att återvända mister rätten till bostad. Nu beslutar regeringen, enl DN att skjuta till 360 milj på tre år för att ordna tak över huvudet för samma målgrupp."

twitter.com/myntetharalltid/status/971457621952737281

• K Markatta
    Padirac skrev 2018-03-08 14:48:22 följande:
    Ja, det är ngn som borde be statsministern om ursäkt. Tragiskt är rätt ord om påhoppen mot SL
    Du får gärna bemöta den sakliga kritiken också istället för att endast fördöma undersåtarna för att ha höjt rösten mot överheten.

Håller du med om den Löfvenska historiebeskrivningen där den förra regeringen anklagas för att ha fört en ohållbar invandringspolitik som S tvingades ärva och där Stefan L omedelbart när han tillträdde gjorde sitt yttersta för att rätta till det?

Min uppfattning är annars att S nickade instämmande när Reinfeldt berättade om hur gott om plats han såg att det var i Sverige när han åkte flyg, att S ville gå än hårdare åt kättaren Billström när denne mumlade något om volymer och att S väl i regeringsställning under sitt första år glatt fortsatte den förda politiken, och mer därtill, för att sedan tvärvända i panik hösten 2015.
  • K Markatta
    Padirac skrev 2018-03-08 21:26:45 följande:
    Det där är en svartvit och förenklad beskrivning där du förutsätter att det alltid finns ett rätt och ett fel beslut som inte visar sig behöva ändras vartefter förutsättningar och verklighet förändras. *lamt*

Det är klassisk S-politik att vara solidarisk och i det rika land som Sverige är ta emot flyktingar. Jag uppfattar det som att den politiska press som SDs agitation satte på övriga partier bidrog till att regeringen FR öppnade gränsen och att övriga partier höll med tills det blev ohållbart.  S stängde sedan gränsen på samma sätt som de gjorde på 90-talet då mottagningssystemet pressades till sina gränser. 

Det här är en mer nyanserad bild av förloppet än du förutsätter i din frågeställning som mest handlar om att vinkla det till en skuldfråga - inte olik den skjutjärnsjounalistik som först hyllades och sedan med eftertankens kranka blekhet insetts bidra till det just det skjutjärnsjournalistiken ville punktera.
    Det är ju Löfven som vill göra det till en skuldfråga.

Håller du med om hans påstående att han fick ärva en ohållbar invandringspolitik?
  • K Markatta
    Padirac skrev 2018-03-08 23:22:48 följande:
    En lösryckt mening gör dig till en fin skjutjärnsjournalist. Solig

Har du lyssnat på frågan och hela svaret?  SL säger att regeringen i situationen ärvde en lagstiftning som med tanke på den dramatiska ökningen av asylsökande under några månader var ohållbar och att lagstiftningen nu ändrats.

OM du istället för att plocka ut en mening lyssnar på vad SL säger så blir det lättare att förstå hur världen fungerar i en annan färg än svartvitt.
    "We inherited a legislation that was not sustainable... a legislation on migration..."

Här tycker jag att Löfven försöker distansera sig från den tidigare lagstiftningen på invandringsområdet, alltså Reinfeldts invandringspolitik, genom att påpeka att hans regering ärvt den. Det ger sken av att Löfven haft en annan uppfattning och att han, om han fått bestämma, skulle ha gjort saker annorlunda under förra mandatperioden.

Ser vi på Löfvens första år vid makten så körde han på i gamla hjulspår, trots varningar, och så sent som i september 2015 sa han ju "Mitt Europa bygger inte murar. Vi hjälps åt när nöden är stor". Enligt mig är det därför osakligt att, som Löfven gör, prata om att han "ärvt" invandringspolitiken. Mer hederligt är ju att säga att även han stod bakom den.
  • K Markatta
    Padirac skrev 2018-03-09 00:12:07 följande:
    Din här fetmarkerade uppfattning delar jag inte - jag ser istället att det handlar om att olika situationer kräver olika förhållningssätt. Jag uppfattar det som att du söker efter en orsak att misstro och tillskriva just SL en falskhet - och att dina skäl att göra det är politiska snarare än beroende på språklig begåvning..
    Vi kan väl titta på vad Magdalena Andersson sa i en intervju för något år sen:

www.di.se/artiklar/2016/1/13/andersson-vi-har-ett-fast-grepp-om-finanserna/

"Vi har också lämnat Fredrik Reinfeldts politik vad gäller migration och flyktingpolitik och har nu gjort det som krävs för att minska antalet människor som söker asyl i Sverige"

Det lilla ordet "ärvde" i Löfvens tal pekar på att även han vill markera distans till den förra regeringens invandringspolitik. Nu skriver Löfven knappast sina tal själv i och för sig så om du vill kan jag rikta kritiken mer allmänt mot S.

Du kan också kommentera Maggans uttalande om du har lust.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?