Padirac skrev 2021-05-14 23:15:18 följande:
Tror du inte att alla partier har kompromissat och kommer att kompromissa? Ja inte SD då, de röstar ju mot sina egna förslag för att fälla andra partier som inte stödjer SDs politik om invandrare
Läs mer i studien från intitutet för framtidsforskning - du kommer att känna igen en hel del av SDs kärnväljares attityder ... ledarskapskulten är bara en av de saker du tar upp..
Andra personer förstår säkert att partier måste hitta samarbeten och kompromisser. Men inget tvingar dig till att förstå eller acceptera detta.
Det stora köttgrytepartiet är ju faktiskt SD som utnyttjar allt, inga har till den grad som SD gjord, tex anställt sig själva som sekreterare för att få dubbel lön
- till och med sina medlemmar utyttjar de -som med egna pengar får stå för partiets kostnader.
Tråden heter om man har förtroende för regeringen. Att lova en sak i en valrörelse och sedan direkt efter valet göra tvärtom ökar ju inte direkt förtroendet.
Att uttrycka sig i negativa ordalag om friskolor och sedan hoppas i säng med partier som vill ha ännu mer av liberal politik, sänkta skatter, luckra upp arbetsrätten osv ökar ju inte direkt förtroendet.
Kan ärligt säga att jag identifierar mig som en konservativ väljare, men jag har minst 10 gånger så mycket förtroende för vänsterpartiet som jag har för socialdemokraterna. Just därför att vänsterpartiet står upp för sina kärnvärden. Något socialdemokraterna inte har gjort på åratal.
SD har aldrig suttit i regeringsställning, men jag tror de har vett att inse att inte ge upp sina kärnvärden i händelse att de skulle ingå i ett regeringsunderlag efter nästa val.
Du kan ju själv se vad som har hänt med Liberalerna som vänt sig som en vindflöjel de senaste åren. Ingen vet vad de står för, eller vilka de kommer att stödja efter ett val. Är det för eller emot höjda skatter? Vad anser de om föräldraförsäkringen? Vill Liberalerna kvotera ännu mer i föräldraförsäkringen? Vill de öka eller minska invandringen? Vill de samarbeta med M eller S? Hur ställer de sig till SD? Ingen vet och det medför att väljarstödet från alla läger rasar i backen. Vad har de för väljarstöd nu? 2%? Verkar det framgångsrikt?