Världsmedborgare skrev 2016-05-17 08:44:10 följande:
Om du begår ett brott/gör nåt som inte är tilllåtet, så finns det alltid en lag som är tillämplig.
Och jag hoppas vi är ense om att bosättningarna är olagliga?
Blir det problem med att avhysa ockupanterna, det olagligt nyttjande av annans egendom, bryter mot parkerigsförbudet, förhindrar markägaren att bruka sin mark, nedskräpning, mijöbrott, hälsorisker, o.s.v, o.s.v.
Varför jag räknar upp flera möjliga brottsrubriceringar är för att visa att det finns många lagar som kan vara tillämpliga. (Det finns säkert många fler)
Och tar du med allt som kan tänkas vara tillämpligt när du vill ha dessa människor avhysta, så är jag till 100% säker på att ingen juridiskt kunnigl kommer att påstå att det inte går..., om det inte är deras försvarare som talar i sak om brottsmålet.
Det kan finnas en lag som tar sikte på en viss situation, men den spelar inte så stor roll om den inte går att tillämpa, t.ex. för att någon gärningsperson inte går att utpeka eller att det kostar för mycket att genomdriva en rättighet.
När markägaren önskade avhysa en så stor grupp människor som i Malmö, visade det sig att de flesta regler du nämner (som förutsätter att det går att identifiera varje enskild person samt är förenad med mycket stora kostnader) inte gick att tillämpa eftersom de tydligt inte är avsedda för situationen. Därför använde Malmö stad ett oprövat sätt att få bort bosättningarna. Nu får vi kanske se om det var rätt att göra så.
Kan tilläggas att jag uppfattar att det görs gällande att avhysningen strider mot de konventionen om skydd mot de mänskliga rättigheterna, och skulle det visa sig att det är så kan man ju till och med fundera över om bosättningen verkligen var olaglig (jag har dock väldigt svårt att tro att någon mänsklig rättighet har kränkts).
Att driva ett stort antal parallella processer med stöd av olika regelsystem mot varje enskild person som ingår i en stor grupp olovliga bosättare tror jag ligger närmast till hands för rättshaveristen. Regelförenklingar låter som en rimligare väg att gå för att stävja bosättningarna.
------
Just nu (apropå trådens ämne) är den viktigaste frågan vad regeringen (dvs. Anders Ygeman) har för plan att komma tillrätta med våldet mot polis, brandkår, sjukvård och andra myndighetsutövare.