1. Sverigedemokrater kan väl också vara invandrare?
2. I rapporten från BRÅ ("Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet" RAPPORT 2005:17), står det på sidan 22 och 24, att undersökningen bara omfattar personer folkbokförda i i landet den 31 december år 1996. I en fotnot på sidan 24 står "
Undersökningen omfattar således
inte de brott som är registrerade på
personer som inte var folkbokförda i landet vid nämnda tidpunkt, det vill säga personer som
väntade på besked om uppehållstillstånd, personer som
tillfälligt vistades i Sverige under femårsperioden som
turister eller
studenter och
personer som medvetet kommit till Sverige i brottsliga syften." Det känns spontant som att värdet av undersökningen därmed blir ganska begränsat?
Men med dessa anmärkningar måste utgångspunkten i alla diskussioner vara att invandrare är hederliga människor som inte kommer till Sverige för att begå brott, med ett fåtal undantag.
Däremot kan man oroas över hur fattigdom och svåra förhållanden i Sverige påverkar brottsligheten. Den frågan är viktigare för mitt förtroende för regeringen (och oppositionen) än invandringen som sådan. Att låta människor, som nu, växa upp på vandrarhem och andra tillfälliga, och ofta undermåliga, platser tror jag knappast kommer leda till ett gott framtida samhälle.
Utan en plan för framtiden, tror jag faktiskt att Bertil Torekulls (MP) inlägg i debatten är det rimligaste.
www.expressen.se/debatt/dags-att-tillfalligt-stoppa-invandringen/ (Även om man på grund av internationella åtaganden bör använda andra verktyg än ett "stopp").