Digestive skrev 2022-05-01 03:22:02 följande:
Jag läser sällan annat än faktaböcker och överlag lite böcker.
Boktipset är ju till alla som läser inlägget och jag tycker boken är bra på två plan, på två sätt.
1) Det är extremt sällan någon faktiskt pratar med de dessa "deplorables" - som Clinton kallade dem. Låter dem komma till tals, på riktigt. Här får du, om än rätt ytligt, följa dessa personer över en tid på ca fem år. Jag tycker den är läsvärd om man vill få en känsla för hur och varför människor resonerar so de gör.
2) Sedan på ett annat plan så visar boken också på klyftan mellan den "vänsterliberala eliten" som författarinnan tillhör och folket hon ... studerar ...
Även fast hon träffar dem och blir hembjuden till dem och så vidare så kan hon inte hålla sig från att beskriva dem med onödiga beskrivningar som att någon är överviktig, någon har en flottig tröja på sig osv. Klassiskt nedlåtande för att visa vilken typ av bond-tölpar de egentligen är. Hon klarar inte av att vara helt neutral mot dem.
Och talande är hur övriga av hennes kast tog emot boken. Det var fel att hon inte argumenterade emot när hon hörde "rasism". Det var fel att hon inte beskrev personerna i värre ordalag än hon gjorde. Och så vidare.
På så sätt blev boken i sig till något som visar på dagens tillstånd.
Digestive skrev 2022-05-01 03:22:02 följande:
Jag tror inte att det är riktigt så illa än med samförståndet men man får försöka jobba upp det nu
Jag vet bara inte hur man ska kunna jobba upp det. Folk som blivit spottade på i åratal, i decennier - och nu ska de vara stora människor och förlåta de som spottat?
I bästa fall tror jag att det kan landa i en ömsesidig acceptans för att hålla sig borta från varandra - vilket också inkluderar att eliten måste släppa makt och privilegier till de som inte vill ha med dem att göra längre så att eliten inte kan hålla folket gisslan.
I värsta fall kommer folk att vilja ha revansch.
Du skrev det själv: det mänskliga tillståndet
.