Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

skrik skrev 2018-01-21 16:31:50 följande:
    Hmmm, södermalm är väl snarare området som tror att Sverige består av just Södermalm.
    Nja, ett område tror inget.

Människor och kanske djur kan tro - men byggnader tänker överhuvudtaget inteSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    King Markatta skrev 2018-01-21 22:09:40 följande:
    Ja, det säger du men ingen annan. Inte heller Times.

Under tiden passar även SVT på att påminna om regeringens trygghetsarbete:

Tja, jag kan ha en viss förståelse för att en engelsk tidning illustrerar "immigration area" med en bild av Södermalm, med det blir en smula absurt när du förmedlar detta vidare, möjligen i god tro, men ändå.

Den svenska skolans misslyckande tycks vara formidabelt på sina håll och kanterSkrattande
  • FDFMGA
    King Markatta skrev 2018-01-22 07:45:33 följande:
    Bilden var en illustration till artikeln som helhet och inte endast till underrubriken som du vill göra gällande.

Du får gärna säga något om innehållet i artikeln också  Glad
    Tyvärr, man var tvungen att registrera sig för att få ta del av artikeln, jag tror inte att jag känner behov av lämna ut personliga uppgifter till en brittisk tabloid.

Men din mission just nu är väl att ge exempel som ska visa på hur Sverige uppfattas utomlands. Och det är klart, om skjutningarna och gängkriminaliteten fortsätter så kommer sverigebilden så småningom att krackelera.

Samtidigt är det så lätt att förledas till tron att nu är för alltid. Jag anser inte att man kan begära att en S-regering med svag förankring i riksdagen ska kunna komma tillrätta med konsekvenserna av åtta års alliansstyre över en natt - men inte desto mindre är jag framtidsoptimist.

Jag tror att man om åtta år kan titta tillbaka på tiden av handgranatsuppgörelser, bombattentat mot polisstationer, väpnade rån där en åttaåring kan vara offret - eller gärningsman - och utan någon större sentimentalitet konstatera att det är skönt att kulturrelativismen är död och begraven för gott.
  • FDFMGA
    jjj hhh skrev 2018-01-22 20:16:37 följande:

Vad någon tror om framtiden är totalt ointressant. Skribenten ifråga förespråkar 2 Allianspartier i en blocköverskridande regering. Samma partier som skribenten anser vanstyrde Sverige i 8 år.

Det är enklare om du citerar, verkar ju lite styltigt med omskrivningen "skribenten ifråga", men konstruktionen är inte helt ovanlig bland bebbenick som ännu inte lärt sig behärska citatfunktionen på FL, alternativt bland tyckmyckna skrikhögeraktivister med beröringsskräckSkrattande

Självklart kommer vi att behöva en blocköverskridande regering, inte bara för att vi kommer att behöva samförstånd kring integration utan av ett flertal orsaker, som t ex att  Sverige under kommande mandatperiod kommer att gå in i en lågkonjunktur och det med en riksbank som frånhävt sig möjligheten att använda sig av räntestimulanser för att få fart på ekonomin.

Det kommer att krävas breda politiska lösningar även på utbildnings- och informationsområdet - låter vi högerpopulismens obegåvade ignorans få inflytande är risken att vi återvänder till (g)-apstadiet påtaglig.
  • FDFMGA
    DEADBEEF skrev 2018-01-22 23:35:07 följande:
    Det är långt ifrån säkert att Sverige går in i en lågkonjunktur. Kan det uteslutas? Nej. Är det sannolikt? Nej.

Det är förvisso inget ovanligt att de borgerliga får ta över i samband med konjunkturnedgång. Hur en blocköverskridande regering ska hålla ihop under kris begriper de nog inte ens själva.

Frågan är om L kommer gå till val på att agera knähund åt socialdemokratin. Går deras 3% igång på den taktiken ? Vill man locka stödröster från S ?

Nyfiken på var vänsterpartiet ställer sig i denna soppa. Är de nöjda med att vara utanför spelplanen?
    Nja, konjunkturen har hittils alltid varit cyklisk om du har nya forskningsrön som visar att det är osannolikt att Sverige går in i en lågkonjunktur så kanske du kan presentera dessa - även om det bara är din egen forskning du hänvisar tillSkrattande
  • FDFMGA
    DEADBEEF skrev 2018-01-23 16:47:58 följande:
    Kan referera till den forskningsrapport som bevisar att Sverige kommer gå in i en lågkonjunktur under nästa mandatperiod. Eller väljer du att backa på den punkten?

Hm, bevisa att det kommer att komma en lågkonjunktur. är det inte rimligare att du redogör för din epokgörande forskning där du kommit fram till att det inte är sannolikt att det kommer någon mer lågkonjunktur. Ditt inlägg nämner inget om kommande mandatperiod och var heller inte kopplat till något annat inlägg.

Om du syftade på kommande mandatperiod så borde du ha skrivit detta, men hursomhelst - ja, många ekonomer menar att konjunkturen redan har toppat och att vi nu är på väg ner - så visst kommer vi att gå in i en lågkonjunktur nästa mandatperiod.
    DEADBEEF skrev 2018-01-22 23:35:07 följande:
    Det är långt ifrån säkert att Sverige går in i en lågkonjunktur. Kan det uteslutas? Nej. Är det sannolikt? Nej.
    Är dina forskningsrön korrekta så har du Nobelpriset som i en liten askSkrattande
  • FDFMGA
    DEADBEEF skrev 2018-01-24 19:02:27 följande:
    Levde i tron att vi diskuterade ev. lågkonjunktur under nästa mandatperiod. Därav utelämnade jag denna bisats. Hoppas du kan förlika dig med tanken. Du har en poäng att jag borde upprepat "nästa mandatperiod" så att alla får en chans att förstå. Ekonomer har nästan alltid fel även om en klocka som står still kan ha rätt 2 gånger per dygn. Nu väntar jag bara på ditt bevis för att vi går in i en lågkonjunktur under nästa mandatperiod. P.S Säg till om jag missar den.

Nej, om du kollar ditt inlägg där du förklarar att en kommande lågkonjunktur är osannolik så är detta ett fristående inlägg, det vill säga det citerar inte något annat och är inte en del av någon diskussion.

Idag gick förresten Swedbank ut med en slags prognos där de menar att konjunkturtoppen är nådd och att det nu bär nedåt. De är inte ensamma om att göra den bedömningen.

Tyvärr har regeringen gett klartecken för Finansinspektionens idiotförslag om utökade amorteringar utifrån ett skuldkvotssystem, det riskerar definitivt att påskynda färden utför.
  • FDFMGA
    DEADBEEF skrev 2018-01-24 22:59:05 följande:
    Jag har förklarat vad jag menade. Du saknar bevis för lågkonjunktur under nästa mandatperiod.
    Korrekt. Jag har ingen tidsmaskin.

Det är lustigt att förmågan att förstå vad som är möjligt att bevisa är en smula eftersatt på sina håll och kanter.

Huruvida detta är ett formidabelt misslyckande av den svenska skolan eller om det bara handlar om personliga begränsningar låter jag vara osagtSkrattande
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2018-01-25 10:54:42 följande:

Vad menar du? SNS Konjunkturråd är på pappret politiskt oberoende men anses historiskt ha haft kopplingar till Svenskt Näringsliv. 

Det är minst lika troligt att en borgerlig regering lyssnar på vad SNS säger som att en rödgrön regering gör detta.

Begär du inte lite väl mycket när du kräver att högerdebattörer ska veta att SNS är en näringslivsorganisation och inte regeringen.

Snudd på elitism, kanskeSkrattande
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-01-28 07:41:13 följande:
    Jag hörde från en bekant i Stockholm, som var på plats på minnesdagen för förintelsens offer, när statsministern pratade om de hot som finns mot judar idag. Han hänvisade bara till nynazister. 
    Ignorerade de islamistiska krafternas hatiska dynga.
    Jag är inte förvånad, uttalandet är att ljuga folk rakt upp i ansiktet.
    Det hade varit bättre om han hade hållt sig därifrån, och slutat mata terrorister med pengar, terroister som har hitler som hjälte.
    Din vän borde kanske skaffa en bättre hörapparat.

www.expressen.se/nyheter/stockholm/manifestation-i-stockholm-pa-forintelsens-minnesdag/
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?