Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Abegayle70 skrev 2017-12-14 16:41:51 följande:
    Jag skulle också gärna se Israel som en sekulär stat, iofs så är det inte så stor skillnad på folk som du verkar vilja göra gällande, alla medborgare har redan idag samma rättigheter. Det många retar sig på här är de ultraortodoxas räkmacka.

Problemet med en tvåstatslönsing är att idag finns det ingen vettig motpart för Israel. Att förhandla med en motpart som vill utplåna dig är inte riktigt tilltalande.

Ska se om jag hittar något om det där med SD, sökte på deras propagandasida "skamnytt", men fastnade i träskamarkerna i kommentarsfälten Kräks
    www.svd.se/sd-sverige-bor-flytta-ambassaden-till-jerusalem
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-12-13 16:46:07 följande:
    Jag talar inte om dig eller folk eller väljare i allmänhet utan om politiker och de politiska partierna.

Nej, det gäller inte politikerna i stort, då hade vi inte haft problemet. Alla har svängt, även c och mp har svängt i ungefär samma grad, men utefter sin utgångspunkt.

Moderaterna har definitivt svängt, medan Reinfeldt fortsätter envist försöka rättfärdiga både migrationspolitiken och försvarspolitiken med att det i hans tycke var rätt då.

Jag säger bestämt nej, det är inte annat än fel att driva en politik som inte är mer långsiktig än så och konsekvenserna kan de ju knappast ha varit helt ovetande om.

Det är precis det här jag menar när jag säger att politiker ser konsekvenser först när de kommer och blivit riktigt allvarliga, medan många andra klarar att räkna ut att problemen kommer långt innan de gör det.

Nej, jag talar egentligen heller inte om dig, mig eller om politiker.

Ofta är 2015 en slags vattendelare i den här debatten, där en åsikts tycks vara av regeringen bromsade invandringen först när det var försent-

Kan man se på regeringens agerande på att annat sätt. Javisst,jag tror att länder och folkens syn på omvärlden (och då egentligen även omvärlden i formen av grannen i dörren bredvid) kan jämföras med en enskild människas syn på det som ligger utanför honom eller henne: Man kan vara öppen för andra, i grunden tro dem om gott, att de har något att tillföra- eller man kan vara slute noch distansera sig från allt som inte passar in i mallen för hur man anser att  andra bör uppträda eller se ut.

Jag vill inte ha en regering vars defaultläge är att den säger nej och ser på omvärldenmed misstänksamhet och frukten preis som jag inte upptar personer med den inställningen i mitt umgänge.

Jag tror att en person eller en regering eller en nation som tror sig ha förutsättninagar att kunna möta oh försöka hjälpa dem som inte haft lika stor tur i tillvarons lotteri har betydligt större förutsättningar att skapa en god grogrund för mänskliga värderingar än de som odlar sitt förakt och sin misstänksamhet.

Jag tror inte att det är en tillfällighet att europas två mest öppna nationer, Sverige och Tyskland ,tillhör de allra mest framgångsrika.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-12-16 01:52:16 följande:
    Det handlar inte alls om misstänksamhet mot människor eller synen på omvärlden, utan att vara realistisk med vad man klarar av med värdighet, kvalitet och samhällets bästa i åtanke. Är det något som inte verkar "passa in i mallen" så är det den typen av sunt förnuft hos våra politiker.

Sanningen är att de som inte haft lika tur i tillvarons lotteri slås ut på den svenska bostadsmarknaden, särskilt om de är svenskar och inte åtnjuter den "godhet" du förespråkar och de flyktingar vi tagit emot riskerar slås ut på den svenska arbetsmarknaden, eftersom integrationen inte fungerar som den ska när den överbelastas så grovt.

Till detta ska också räknas det lidande som flyktingar ute i världen genomlider för att länder som Sverige istället använder pengarna som hade kunnat gå till bistånd till att istället hjälpa ett relativt sett fåtal.

Dock saknas belägg för att det skulle ha med 2000-talets frikostiga flyktingmottagning att göra.
    Ta gärna en titt på Kanada, där har du en framgångsrik modell.

Nu i dagarna kom ännu ett exempel på regeringens tröghet och saktmodighet när Morgan Johansson åter igen presenterar förslag på skärpt terrorlagstiftning (som förövrigt inte kommer från honom själv, utan från utredare).
    Den första lagskärpningen kom väl sent och var för klen. Denna lagskärpning, om den nu blir av, är ännu mer sen. Det är nästan så att man börja tro detta görs medvetet, att man skulle ha skärpt lagen just så mycket och med sådan tajming att man slipper det uppenbarligen obekväma läget där återvändande terrorister och IS-krigare kan åtalas i Sverige. Istället för att långt tidigare illegaliserat allt samröre med organisationer som IS. Nu blir det väl det silkesvantarmottagande som bl.a. Mona Sahlin och Annie Lööf har förespråkat tidigare.

www.regeringen.se/regeringens-politik/bekampn.../

Javisst, men ska man vara realist så inser man lätt att uppftanningen om vad som är realistiskt styrs av våra politiska åsikter, så det som är realistiskt för dig kan vara orealistiskt enligt min uppfattning och vice versa.

Bostadsbyggandet. ja, det är obegripligt att alliansen under en lång tid vid regeringsmakten fullständigt nonchalerade det faktum att det råder bostadsbrist - och märkligt att en del av det byggande som kommit igång under S-regeringen har varit fokuserat på lyxlägenheter.

Att det är mer effektivt att hjälpa folk i närområdet måste vara ett av de mest utslitna påståenden som används i flyktingdebatten och det kommer säkert att fortsätta användas utan att man konkretiserar hur det ska gå till och hur stor andel av det man anser sig spara på att inte ta emot flyktingar som i stället ska allokeras till dessa närområden. Så småningom kommer vi med stor sannolikhet att få flyktinströmmar som är betydligt större än dagens, men då i form av klimatflyktingar. Det kan bli lite vanskligt med närområdesargumentet när närområdet inte längre är beboeligt.

Nej, det är klart att det inte går att bevisa att Sverige är så framgångsrikt på grund av vi haft en tradition av öppenhet och tolerans gentemot det som somliga skulle betrakta som hotfullt och främmande, inte desto mindre är det rimligt att anta att ett samhälle  präglat av tolerans och öppenhet är mer framgångsrikt än ett slutet och inåtblickande samhälle. Finska arbetsgivarföreningen gjorde för några år sedan en analys av skillnaderna mellan Sverige och Finland och slutsatsen blev att den svenska öppenheten var en väsentlig del av förklaringen till framgångssagan Sverige.

Visst, det kan gå för långsamt med lagstiftning, men hursomhelst upplever jag att våra politiker börjat se mycket mer nyanserat på invandring och då i synnerhet på negativa konsekvenser av invandring. Det är naturligtvis en konsekvens av en politisk härdsmälta att det existerar samhällen i Sverige som delvis är oberoende av svenska värderingar och levnadssätt.

Alltså när jag pratar om öppenhet och tolerans så inkluderar jag ine tolerans mot intoleransen i begreppet - det kallar jag flathet eller kulturrelativism i stället.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-12-16 18:14:04 följande:
    Ja, om man inte bryr sig ett dugg om konsekvenser så kan ju precis allt uppfattas som realistiskt, men med sådan idioti och skadliga tankar ska man sitta inlåst och inte ha makt över samhället och andras liv.

Nu är det inte av klimatskäl som folk flyr Irak, Syrien, Afghanistan, Somalia m.fl.
    Den dagen folk i stora massor flyr regioner p.g.a. klimat säger jag som jag alltid har sagt, en större del av alla världens länder måste ställa upp.

Nej, jag anser inte att man ska fängslas för sina åsikter, i synnerhet inte för åsikten att realism är ett relativt begrepp inom politiken i och med att politiken just är åsiktsstyrd. Ibland har jag sett personer som argumenterat för något slags teknokratstyre och kort och gott smålett åt att tankens flykt kan ske med en elefants klumpighet och en fladdermus förstånd.

Vad vi betraktar som realism är avhängigt våra åsikter, en av dina käpphästar är att Sverige måste satsa betydligt mer än idag på försvaret för att i första hand bli ett mindre lockande mål för ett militärt angrepp och i andra hand att bättre kunna möta ett sådant om det ändå kommer. En av mina käpphästar är att det största hot vi står inför är klimatförändringarna, jag själv kommer sannolikt aldrig att drabbas men däremot mina barn och deras barn. Precis som jag antar att du kan känna dig ganska partilös vad gäller partiernas försvarsvilja så gör jag detsamma vad gäller deras miljöengagemang, där det parti som kallar sig miljöparti har en enligt mig orealistisk och naiv syn på åtgärder som skulle kunna minska klimathotet.

För övrigt så påstod jag inte att vi har klimatflyktingar idag, men vi kommer med stor sannolikhet att få sådana. 
    Invandring har inte sett lika ut över olika perioder.
    Vi har aldrig tagit emot så många under en jämförbar tidsperiod från helt vitt skilda kulturer och med så jämförelsevis låg utbildningsnivå, som vi gjort under 2000-talet. Därför kan vi inte få de resultat av invandring vi hade under exempelvis de ca 30-40 år från andra världskriget och framåt.

Om du tittar på skolresultat och säkerhet/kriminalitet så har Finland haft större framgång än Sverige. Det skulle inte förvåna mig om de även haft bättre resultat i att sysselsätta utlandsfödda.
    Jag har inte koll på bostadsläget i Finland, men de har i alla fall inte försämrat läget med 500 000 flyktingar.

Kanada har också en generös och öppen inställning till invandring jämfört med omvärlden, men de har till skillnad mot dagens svenska modell en modell som fungerar och gör att både folk och arbetsgivare är mycket positiva till invandring i Kanada.

Visst, det vet vi inget om. Samtidigt är det såhär det ser ut. Visst kan man vara problemorienterad men inte så till den milda grad att man inte ser möjligheter och positiva effekter och dessutom klamrar sig fast vid uppfattningen att Sverige invaderas av asylsökande. Så är det inte längre. EU:s gemensamma flyktingpolitik har havererat med undantag för att Turkiet fungerar som en buffertzon för en stor del av dem som skulle ha haft möjlighet att få asyl om de nått Europa, medan de som fortfarande kommer till Grekland och Italien huvudsakligen är nordafrikaner och betraktas som ekonomiska flyktingar.
    Det är i alla fall något som vi är hyfsat överens om.

Jepp, då är vi hyfsat överens om att man måste se på de som kommit hit som en resurs man kan ställa krav på och inte genom ett orealistisktGlad raster av kulturrelativism.
  • FDFMGA

Samtidigt en manifestation fylld av hopp och ljus, säger Alice Bah Kuhnke (MP). Andra som talade på Stortorget var Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö och Allan Widman, riksdagsledamot (L). Men även Svante Weyler, ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism och Bassem Nasr, svenskpalestinier som är aktiv i Palestinarörelsen.

www.svd.se/judar-samlades-for-att-vandra-i-malmo-efter-hatet

Mycket långt från obehagliga och okunniga anklagelser mot socialdemokratin som antisemitisk här på FL, den gemenskap som uppstår i hatet mot S tycks vara lika gränslös som absurd där till och med judehatande SD-troll deltar med liv och kiv.

Själv ser jag socialdemokratin som en av flera garanter för att för att rasismen aldrig ska få ett rejält inflytande i Sverige och i dilemmat Israel-Palestinakonflikten en garant för att man inte demoniserar den ena parten och glorifierar den andra.

• FDFMGA
    nattuw skrev 2017-12-17 12:08:49 följande:
    Snarare en garant för rasism. Det socialdemokratiska rasisthycklandet ligger på samma nivå som det hyckleri som avslöjats under #metoo.

"Både Nalin Pekgul och flera andra personer
    på förbundets expedition i Stockholm
    känner sig orättvist behandlade.
    De blir illa behandlade bara för att de är invandrare
    eller barn till invandrare.

Idag har flera andra socialdemokrater sagt att det stämmer
    att det finns rasister inom partiet.
    De flesta som berättar om rasismen är anonyma.
    De är rädda för att berätta sina namn."
    (Sveriges radio)

KillBill skrev 2017-12-17 13:48:21 följande:

Se där, en 12 år gammal artikel!

Tror du att det finns partier som är helt fritt från rasister? Rasim är något som alla svenska partier har och har haft problem med och bara om man vill se och är beredd att erkänna problemen kan dessa bekämpas.

Texten var kopierad från Klartext, en programform SR tillhandahåller för personer som av olika anledningar har problem med att tillgodogöra sig information på vanlig svenska. Orginalet finns som en Ekot-text som publicerades för 12 år sedan, i den berättar Pekgul om det stöd hon fått från partiet. Lättlästa texter i alla ära, men det man vinner i förståelse förlorar man ofta i nyanser vid förenklingar.

tinyurl.com/y8raq2eg
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-12-17 17:18:10 följande:
    Samhällsstörtande politisk verksamhet är inget man ska bemöta med silkesvantar.

Vad vi är överens om är det stycke text jag citerade. Att lägga ytterligare ord i munnen på mig på detta sätt för att försöka ge det en annan betydelse är inget annat än patetiskt.

Nja, nu var det inte så du uttryckte dig i det inlägg jag replikerade på. Det du anser vara realistiskt anser jag förmodligen orealistiskt, men däremot förespråkar jag inte uppfattningen att folk ska fängslas för sina åsikters skull, inte så länge man inte bryter mot lagen.

Haha, jag ber om ursäkt för att jag antog att du liksom jag anser att man kan se på dem som kommit hit som en resurs man kan ställa krav påSkrattande
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-12-17 16:09:51 följande:
    Tänk om S skulle göra något konkret då för att visa att man menar allvar?
    T.ex. villkora allt stöd till palestinska myndigheten? Visa att ni inte accepterar deras attacker på judar. Andra länder har frusit utbetalningarna och vissa kräver pengar tillbaka.

Det är en skam för ett land som kallar sig en sann demokrati, att en demonstration ska krävas för något så självklart.

Talade med syrran som varit där:
    Mitt under talen, var det någon som skrek: "Ner med ockupationen!" Så förbannat respektlöst! I ett hörn stod de självskrivna palestinaaktivisterna och betedde sig dumt.

En annan bekant väntade på bussen häromdagen, när en medelålders kvinna med en man i släptåg kommer fram: "Du ska bara vara tyst i fortsättningen judesvin!" Hennes spottloska rinner ner för jackan när hennes sällskap försöker knuffa omkull honom innan de går.

Vi har inte samma uppfattning om Israel-Palestinakonflikten.

Däremot har vi förmodligen samma uppfattning om rasism, varav judehat är en variant.

Det är naturligtvis en skam för oss i Sverige att det först är på senare tid som våra politiker har börjat uppmärksamma att det är vanligt att folk med bakgrund i Mellanöstern inte gör skillnad på judar och staten Israel.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-12-17 21:01:19 följande:
    Nej, det är konstaterat.

Alltid något.

Det har pågått länge och det kommer inte att räcka med frivilliga kurser för nyanlända för att sätta stopp för det där. Det krävs hårda nypor, både mot den inhemska banjoarmén och de som fått judehatet med sig från sian hemländer.

"Vi måste alla vara vaksamma när vi hör hur antisemitismen sprider sig. När det sägs något i en matkö, på arbetsplatsen eller runt fikabordet har vi inga marginaler att släppa förbi hat."

Det sa kulturminsitern igår. Men som Johan Westerholm skriver på "Ledarsidorna"

"Hon är, vid sidan av utrikesministern, i allra högsta grad ansvarig för det bakgrundsbrus av antisemitism som vi lever med i Sverige idag."

Mera på

ledarsidorna.se/notis/notis-johan-westerholms.../

Gunnar Hökmark skriver också bra:

hokmark.eu/antisemitismen-ska-drivas-bort-ur-.../

Nu är det inte bara antisemitismen hos statsministerns "kära systerparti" som jag har problem med, om man leker med tanken att det "kära systerpartiet" skulle styra det land där jag och kvinnan jag lever med (och är gift med enligt israelisk lag) bor, så skulle vi leva väldigt farligt.
    ja, vi har olika uppfattning även där.

Man måste kunna vara kritisk mot staten Israel utan att behöva ta hänsyn till barbarer som inte kan skilja på en stat och ens judar som bor i Sverige.

Jag gillar inte tanken på att man ska ta hänsyn till barbarer, fundamentaliser och rasister.

Tyvärr har vi haft en del av dessa tendenser i Sverige, exempelvis har vänstern varit väldigt obenägen att ta upp det faktum att många kvinnor som lever i utanförskapsområden tvingas anpassa sig till levnadssätt som inte har något i Sverige att göra.

Rädslan urholkar själen är namnet på en teaterpjäs. Rädslan att barbarer ska få vatten på sin kvarn torrlägger rimliga argument.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?