Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2017-12-19 19:39:48 följande:
    Tänkte i allmänhet att du kanske har intresse av riksdagens Aktuella Debatt om antisemitism som stundade igår; https://tinyurl.com/yan43h68

Vore intressant att se vad du får ut av den Aktuella Debatten!

För att hålla mig till ämnet så undrar jag följande; gav innehållet dig mer eller mindre förtroende för regeringen?
    Nu lyssnade jag bara på Morgan Johanssons första inlägg och frågan var heller inte ställd till mig - men i och med att jag anser att rasismen är avskyvärd oavsett vilka den riktas mot så svarar jag ändå.

Ja, det var ett bra anförande. Vad jag möjligen kan reagera på var att han lite väl mycket fokuserade på våldsbejakande miljöer och på rasism riktad mot judar, i mitt tycke är de miljöer som föder och göder våldbejakande miljöer även de värda att nämnas.

Alltså, att rasismen är mer utbredd bland invandrare från Mellanöstern än t ex bland etniska svenskar - och att den rasismen inte kan ses som enbart antisemitisk, rasismen gentemot exempelvis svarta människor är precis lika utbredd.

Ur mitt perspektiv är det viktigt att man angriper rasismen som företeelse och inte bara vissa konsekvenser av densamma - som judehat.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2017-12-19 23:12:48 följande:
    Ja, och för en gång skull höll jag med Christina Höj Larsen (V) - när hon placerade antisemitism som blott en del av det rasistiska maskineriet (men för den delen viktig och avskyvärd).

I övrigt anser jag att medierna (tänker främst på SVT Nyheter) vinklade Morgan Johanssons (S) anförande lite väl snävt angående "krav på muslimer". Här återfinns artikeln; tinyurl.com/yamb2flm
    Ja, om antisemitism (och rasism) bara förekom "i samtliga tre våldsbejakande miljöer i Sverige, i såväl nazistiska, islamistiska som vänsterradikala kretsar" så skulle den inte alls utgöra det problem den är idag.

Jag hoppas att han inte är så naiv att han tror att det är rasismen i våldsbejakande kretsar som är det egentliga problemet.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-12-21 02:25:22 följande:
    Exakt vilka är det "våldsbejakande miljöerna"? Våld förekommer ju lite här och var, i olika grad.
    Om jag minns rätt var det Morgan Johansson som tog upp antisemitismen i tre olika våldsbejakande miljöer, vänster- och högerextremism samt islamism.

Min invändning är att rasismen dels inte är begränsad till dessa tre miljöer och dels det klassiska Martin Luther King-citatet, det om de godas tystnad.
  • FDFMGA
    Draken55 skrev 2017-12-21 14:35:42 följande:
    Har man förtroende för en sån som Morgan J som bara i princip ordbajsar medans allt rämnar och han lämnar lagförslag typ 3-4 år för sent, och alldeles för lama lagförslag, då vet jag inte vilka kvalitetskrav man har på våra politiker  sätt dit Mussepigg, det hade gått lika bra.

Angående förtroende, det är alltime low, det är väl bara de som inte följt med de sista åren som har förtroende för regeringen?

novus.se/wp-content/uploads/2017/01/bed88a6db...
    Noterar att du är avförd från FL för den här gången.

Inte desto mindre så kan det vara på sin plats med några smärre påpekanden av ordningskaraktär. Regeringen tillträdde för cirka tre år sedan, en tuting kan säkert tycka att förslagen från regeringen borde ha kommit innan den tillträdde, men så funkar det inte i verkligheten.

Novusundersökningen du länkar till är lika sliten och föråldrad som en välanvänd snuttefiltSkrattande
  • FDFMGA
    King Markatta skrev 2017-12-22 18:49:29 följande:
    Fullständigt kaos i regeringen.

Skolministern tar nu avstånd från finansministern:

www.svt.se/nyheter/inrikes/fridolin-tar-avsta...
    Abegayle70 skrev 2017-12-22 19:31:19 följande:
    Regeringen tar avstånd från regeringen?

Märklig syn på organisationer ni har. Jag har jobbat på några ställen där det var så lågt i tak att alla förutsattes ha kepsarna riktade åt samma håll eller uttryckt på ett annat sätt alla vara en del av samma åsikt tanke.

Det fungerar ett tag - men sen skrumpnar all initiativkraft på grund av syrebrist.

Det är väl bara bra att det framgår att det inte bara finns partier med olika åsikter utan också personer med olika åsikter i regeringen, tycker jag som inte är något större fan av likformighet - men det är klart att det kan upplevas som kaos av personlighetstypen "drömmer om att bli klassens ordningsman".

Alltså, det är bra så länge regeringsförslagen är gemensamma - och det är de ju.

Dessutom är det väl intressant att följa det politiska spelet, S låter Sveriges nästa statsminister ge uttryck för en relativt restriktiv hållning till invandring medan MP låter Fridolin kritisera henne.

Hon har ju också rätt - alliansen fick ju helt anpassa sin invandringspolitik till MP för att slippa ha med SD att göra medan MP  nästan helt har fått  anpassa sin politik till S-politiken.

Om jag jämför hur den här regeringen har hanterat MP med hur allainsen gjorde detsamma, så spelar S i den politiska Elitserien medan alliansen misslyckades med att kvalificera sig för gärdsgårdsserien.

Klart att Fridolin visste vad Magdalena Andersson skulle säga innan hon sa det till DN. 
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-12-22 20:23:40 följande:
    Jaja, nu verkar det vara "locket på" iallafall.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

"Varken Gustav Fridolin eller Magdalena Andersson vill låta sig intervjuas i Ekot."
    och Ulf Bjereld är sur. Om han är sur så betyder det att Magdalena Andersson gjort något bra, allt som retar honom är bra.
    Det är val om mindre än ett år. MP kämpar för sin överlevnad som riksdagsparti, inte som regeringsparti medan S funderar på hur nästa regering ska se ut.

Det var inte så att Sveriges nästa statsminister bara råkade säga det hon sa. 

Vi kommer nog att få se en regering som är oenig i mycket i den politiska (val)-debatten framöver.

Det är ju för övrigt inte alls osannolikt att såväl MP som KD och L missar riksdagen i valet. Småpartierna behöver profilfrågor, mest synd om L där vars enda profilfråga är hur länge nuvarande profil ska leda partiet.

Vid valet 2050 kan ju Björklund och L köra med parollen - gammal vet bäst!
  • FDFMGA
    King Markatta skrev 2017-12-22 21:11:11 följande:
    Trötte Löfven var dock i vanlig ordning inte informerad.
    Aha, du känner Löfven personligen, kanske du rentav är fru Löfven i verkligheten.

Ja i så fall var han nog inte informerad, fast det är ju lite märkligt i och med att hennes uttalande inte var fullständigt okontroversielltSkrattande

Annars tror jag att tiden fram till valet kommer att präglas av politiskt taktikspel där det inte skadar att tänka tanken - vad handlar det här egentligen om?
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2017-12-23 12:00:10 följande:
    Det handlar om att regeringen börjat inse att folk faktisk inte är så jävla korkade att dom(vanligt jävla folk) inte sett vad (regeringens) nuvarande sk asylpolitik de fakto inte mäktar med. 

Vem som var först med den insikten vet förstås Magda och Löfven bättre än någon....

Vad miljömuppen bräker ur sig är inte ens lönt att ha en åsikt om. Han är ju ett ufo utan dess like.
    Det tycker jag inte.

Tvärtom så anser jag och många med mig att regeringens nuvarande asylolitik av omständigheter som ligger utanför regeringens kontroll tvingats bli bland de mest restriktiva inom EU.

Jag upplever inte heller att det egentligen  finns så stora skillnader i fråga om asylpolitiken bland de anständiga partierna, C, MP, V och L lite mer liberala i inställningen än S medan M åtminstone i retoriken är mer restriktiv.

Faktum är att jag tror att om man ser bortom krutröken från det integrationspolitiska slagfältet så är egentligen skillnaderna små också vad gäller synen på integration, där är det nog bara MP och V som fortfarande ser på integration genom ett kulturrelativistiskt filter.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-12-23 14:45:45 följande:
    C och M halkade till och hamnade ett tag ute i kanten där normalt sett bara V och MP normalt håller sig vad det gäller invandringspolitik.
    Alliansen valde ju att förhandla med MP om invandringspolitiken vilket innebar att den blev betydligt mer liberal än vad den annars skulle ha blivit.

Jag har inte en susning om varför man inte försökte göra upp med S för i stället.

Däremot tycker jag att det är en slags realpolitikens ironi att SD:s inträde i riksdagen fick konsekvensen att invandringspolitiken liberaliserades.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2017-12-23 15:34:57 följande:
    Så det tycker många med dig....!!!

Typ merparten av dagens ledarsidor då. För dom allra flesta är ju helt överens med dig. 

Eller har jag möjligen massuppfittat något.
    Tja, jag vet inte vilka ledarsidor som anser att regeringen börjat inte att folk inte är så jävla korkade som regeringen trodde, men det går säkert att hitta alternativmediaförklaringar av konspirationsteoretisk modell där regeringen inser att de måste agera annorlunda för att kunna fortsätta att driva Sverige mot ekonomisk ruin, eller mot att bli ett Swerabia eller kanske bara mot ett nyliberalt paratis där arbetskraften slåss om låglönejobben.

Däremot så har det skett ett paradigmskifte i den politiska debatten där man numer har en i mitt tycke bättre balans kring för- och nackdelar med invandring i allmänhet och integrationsens förutsättningar i synnerhet.

Den balansen borde ha kommit tidigare, men hursomhelst finns det inte mycket utrymme för kulturrelativism kvar i den politiska debatten.

Det vanligt folk ofta har en tendens att göra är att relatera till sig själva. Jag gör det åtminstone - alltså mitt perspektiv kring integration blir ofta vad jag skulle kräva av mig själv om jag tvingades fly till en för mig främmande kultur.

Att det inte alltid är helt enkelt att anpassa sig och respektera de regler och normer som gäller där man är "gäst" märks till och med tydligt här på Familjeliv om man ser till vissa högerpopulisters förhållningssätt till forumet.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?