FDFMGA skrev 2020-01-04 08:14:56 följande:
Mm, så längesen jag såg den filmen att jag kan minnas fel, men minns den som just en pastoral idyll hotad av exploatering, det vill säga "jorden vi ärvde och vad är det vi lämnar vidare"-aspekten i kontrast till "här och nu"-folket.
Nej, jag vet att synen på vad som är viktigt skiftar, i stort som i smått. Själv tillhör jag kategorin som alltid städar efter mig i tvättstugan. Dessutom är jag förälder och för mig är det viktigare hur mina barn och deras efetrkommande får det än hur jag har det.
Är det gränsvakten som ska sätta stopp för kommande klimatflyktingar på bilden
Mm, ditt minne verkar stämma väl. Resursstarka kapitalister -vs- Magiska hippies vore väl en simplare beskrivning. Helt fantastisk film och på sitt vis kulturrik, man hade ju velat uppleva tidseran. :)
Ja, klart att barn ska komma först. Det låter som att du har en fin arbetsmoral men vet du, det hade jag faktiskt förväntat mig...
Haha, nja. Vore det en gränsvakt så hade den i mitt Sverige haft uppgiften att sålla ut folk som poserar som flyktingbarn och som uppger falsk härkomst, så att just kommande klimatflyktingar når de resurser vi har att tillstå med.
Du vet, sist jag kollade så ville du ha en mer restriktiv flyktingpolitik än jag. Du verkade harmonisera med Ebba Busch Thor (KD) som hade vänt på klacken och ville strama åt familjeåterföreningen med försörjningskrav, medan jag deklarerade att jag inte tänker rösta på KD av samma orsak.
Tycker vi kan ha fler sådana där gränsvakter och lika tjuriga kontroller, medan vi slår vakt kring lyckan för den genuina flyktingen.
De som är ute efter ett bättre liv och ser Sverige som en möjlighet ska ha helt andra vägar in i landet. På den punkten är dock vänsterblocket något snarstucket och vill blockera vägarna som byggs istället att underhålla dem väl. Mycket verkar man kunna göra avkall på för att teoretiskt anpassa sig efter rådande läge globalt, vänsterpolitiken är dock ingenting utav det.