Padirac skrev 2019-12-26 17:02:02 följande:
Ja, hur många gånger har jag redogjort för mängder och procent med underförstådda påståenden? Eller överhuvudtaget redogjort för olika mängder som blir mer än 125%..
Om jag kommer ihåg rätt var det du som inte tyckte att att det krävdes vetenskapliga utläggningar för ett påstående - men jag tycker att rimliga påståenden är ett minsta krav liksom sanningsenlighet är ett minsta krav.
De dubbla måttstockarna tror jag du är van vid - men du får förklara vad du menar istället för att kasta ut anklagelser.
Andra har säkert synpukter på venndiagram - det får de ha eller inte ha om de vill.
Mina invändningar var de språkliga - de som jag ansåg gjorde en groda av påståendena. Just det att 75% ogillar SD, 25% gillar S och att däremellan finns 50% som varken ogillar SD eller gillar S. Det är ett så typiskt exempel på de där återkommande underförstådda påståendena som saknar logiska sammanhang som setts i trådarna i flera år.
Kan du ge ett enda exempel på var jag praktiserar mängdredogörelser på det sätt Kverulant gör?
När man vet att 75% av befolkningen inte gillar SD så vet man att 25% gillar SD. Det är inte underförstådda påståenden utan det är matematisk deduktion på en extremt självklar nivå.
Det samma gäller när man vet att 25% av befolkningen gillar S, då vet man att 75% inte gillar S. Simplaste. Möjliga. Matematisk. Deduktion.
Att NI behöver få det här förklarat för er och ser det som långsökt samt beskriver det som >>underförstådda påståenden<< är en helt annan sak...
...i själva verket är det logiska faktum som aldrig/omöjligen hade kunnat vara på något annat vis.
Ja, jag har förstått att du/ni rakt upp och ner gör en språklig analys på den ytligaste möjliga nivån tillgänglig och tror att du/ni kan avgöra elementen för mängden >>övriga 50%<< med sådana språklekar - men det mynnar alltså ut i ett logiskt felslut. :P
Sedan undrar jag varför du/ni hanterar Kverulant67:s utlägg som en ekvation för att sedan vägra acceptera att en ekvation inte alltid/sällan är fullständigt utskriven.
Menade du att ekvationerna i matteboken också var felaktiga för att du fick komma fram till X, Y, Z et cetera på egen hand?