Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2019-12-17 22:33:02 följande:

Jag har för mig att du hänvisade till den effekten ett flertal gånger i ett försök att påstå att en annan person i en tråd inte förstod hur dum den var, det är dels inte en diskussion om sak, utan om person, det är i sig också en illustration av just Dunning Kruger effekten

Ja, oj, oj... om du tar hjälp av en specialpedagog så kanske du kan relatera till frekvens samt avgöra skillnaden på attack och respons också.

Finns sjuåringar som också behöver hjälp med att lära sig sådant, följ med en till skolan och du kanske kan lära dig något.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-17 22:50:47 följande:

Du måste förstå att det är två olika saker att säga att tex SD är ett nyssnazistiskt parti och att säga att deras chefsideolog är det.

Det är också två olika saker att säga att en chefsideolog för ett nyssnazistiskt parti per se utvecklar nyssnazistisk politik och att säga att just person är är nyssnazist.

I de första faller än det påståenden om sak, i de andra fallen är det påståenden om person.

Som jag ser det är FDFMGA extremt noga med att hålla sig till sak och inte blanda in person, vilket flertalet av de som FDFMGA replikerar på inte alls är.

Kommer du ihåg de där posterna med Dunning Kruger - jag tyckte de var enormt roande och illustrerande 

Ah, du tror jag bara menar kliniska personangrepp och inte även vad jag har påpekat hela tiden - hån, häckel och förnedring.
    FDFMGA skrev 2019-12-13 20:17:11 följande:

Du har inga små barn i din närhet, i så fall kan du ju följa med till skolan och visa läraren exemplen så kan hen kanske hjälpa dig att förstå.

Förstå vad hån, häckel och förnedring riktad mot person är.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-14 08:01:18 följande:

För mig framstår det som tydligt att du vill uppfattas som duktig, som när du förklarade att du ju är seriös eftersom du skriver i E-prime. Finns det inte något motsvarande inom matten, alltså ett system typ M-prime som larmar om man blandar äpplen och päron och är på väg att producera 125-procentigt snömos

Extremt noga med att hålla sig till sak och inte blanda in person, anser Padirac. Medan en annan kan ge exempel på motsatsen i dagar...
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-17 23:21:52 följande:

Dunning Kruger?

Nej, du behöver bara en specialpedagog. :)
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-17 23:41:05 följande:

Se där, person och inte sak.

Det är märkligt med SDsvansens försvarare som gjort personlig snarstuckenhet till sitt adelsmärke I nivå med den kränktheten och sekundärkränkthet som redan kännetecknande dem.

Det är sak, och inte person

Du vill inte prata om Dunning Kruger? Att de som är korkade tror att andra är dumma i huvudet och de som är intelligenta tror att andra är lika begåvade..

sv.m.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten

Tja, känns det inte bra när jag speglar FDFMGA så att solkatten faller på dig så kanske du ska tänka efter, lite.

Om nu etablissemangets satelliter här på Familjeliv har tankeverksamhet nog för det.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-17 23:41:05 följande:

Du vill inte prata om Dunning Kruger? Att de som är korkade tror att andra är dumma i huvudet och de som är intelligenta tror att andra är lika begåvade..

sv.m.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten

Klart att jag kan prata om denna effekt men du behöver först veta hur >>kompetens<< skiljer sig från >>dumhet<< och >>intelligens<<.

Man kan säga att kompetens är SAKER som man är bättre eller sämre på samt SAKER som man kan lära sig, glömma et cetera - varpå kvalitén på kompetensen kan öka respektive minska.

Så vad vad det du ville prata om, Padirac?

Ur din länk:

>>Dunning?Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent.<
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-18 06:52:51 följande:

Du har nog betydligt mer känslor investerade än jag har i trådar och inlägg, att du skriver om person istället för sak handlar om dig. Det är ditt.

Eller så speglar jag FDFMGA precis som jag skriver. Och visst är det om person,
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-18 06:55:07 följande:

Det jag undrade om du ville prata om var när du tidigare gjorde inlägg med påståenden om dunning Kruger effekten.

Visst. Det går bra.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-18 08:15:35 följande:

Nja, det var inte jag som postade beräkningen dår minst 125 procent av befolkningen har synpunkter på SD, utan Kverulant.

I det lilla är debatten kring nyhögermatematiken ett alldeles utmärkt exempel på nyhögerns oförmåga att ta ansvar för det egna - men osvikliga förmåga att  ständigt skylla på andra.

Här finns det ju egentligen mycket goda möjligheter för dig och andra att förkovra er, att bli en del av oss svensakr som behärskar mellanstadiematematik.

Jag kan ge ett annat tsvar på frågan du ställde igår, som skulle kunna hjälpa dig.

Ja, i exemplet tillhör jag de minst 125 procent  som har synpunkter på SD, men jag tillhör också de 25 procent som anser att S är ganska bra, samtidigt som jag tillhör de 75 procent som ogillar SD.

Och i samtliga fall är det till hundra procent jag som tillhör de olika grupperna, det är alltså en hint till förståelse av att man kan tillhöra olika kategorier, men att man vid en beräkning måste skilja på kategorierna och förstå vad det är man räknar på, annars hamnar man där du gör, blandar äpplen och päron utanatt ens förstå att man gör det.

Kverulants exempel är egentligen lågstadiematte om man förstår att sortera. 75 procent av befolkningen ogillar SD medan minst 50 procent inte gör det.

50 + 75 = 125 procent

Ja, du har räknat fel. ;)

Det här med negationer övergår uppenbarligen din kompetens i mängdlära men visst förstår du att man kan vara två grupper samtidigt, jättebra! Man kan dock konstatera att du inte förstår konsekvensen som uppstår - om tillhörigheten till två olika grupper/mängder samtidigt innebär en negation.

Vilket även syns när du hänvisar till Venndiagram som inte hanterar en negation... när det handlar om en ekvation som innehåller en negation.

Man kan även se det här och när du hänvisar till en kulram samt menar att man inte - i något enda moment - behöver ta bort kulor från någon mängd medan ekvationen ska räknas ut:
    FDFMGA skrev 2019-12-12 17:42:34 följande:

Du kanske lättare förstår om du är noggrann med kulramen och delar upp den alternativa matematiken i tre delmängder. Se längst ner och använd gärna tre olika rader på kulramen.

I den första raden så tar du sju och en halv kula som betecknar andelen svenskar som ogillar SD. 75 av 100 kan man uttrycka som procent och då blir det 75 procent.

Därefter har vi raden som anger hur stor andel som gillar S, den raden säger ingenting om SD. Ta 2,5 kula - men du behöver inte vara orolig, du kommer inte att behöva använda raden, såvida du inte vill blanda äpplen och päron.

Slutligen har vi tredje raden som omfattar de som utgör motsatserna till rad ett och rad två och det ska tydligen vara drygt 50 procent av befolkningen. För dessa ska två kriterier gälla, de ogillar inte SD men gillar heller inte S. Hör tar du minst fem kulor.

Därefter kan du lägga ihop kulorna i rad 1 och rad 3. Om du tycker det är svårt så kan du ju be om hjälp, men det blir alltså 7,5 + 5 (minst)

.

Eventuella socialdemokrater som inte ogillar SD ingår för övrigt inte i exemplet, men det lär ju vara relativt få av dessa som inte behärskar mellanstadiematte och detta tycks ju vara en förutsättning.

Har du ingen på den där kursen du går som har grundskolematten i färskt minne, jag gissar att det låser sig för dig när du diskuterar med folk här som du på goda grunder kan misstänka inte har alltför höga tankar om din förmåga.

Och så tackar jag alla gudar som finns och alla som inte finns för att jag aldrig fick för mig att bli mattelärare.

--------------------------

Ca 75% av befolkningen gillar inte SD

,ca 25% gillar S

Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....
    Men det är såklart inte lätt med negationer när man bara ser 4 av 6 logiska mängdkombinationer och bestämmer sig för att räkna på blott 3 av dem. :P

Haha... >>Därefter kan du lägga ihop kulorna i rad 1 och rad 3.<<. Det är fantastiskt skoj att du fortfarande räknar på det viset och ÄVEN när du menar - redan i senaste inlägget!!! - att man minsann kan vara två grupper/mängder samtidigt och att DU SJÄLV tillhör dessa två grupper/mängder.

Är du två människor bara för att du har åsikter som kan placeras i två olika grupper/mängder samtidigt, FDFMGA? :D
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?