FDFMGA skrev 2019-12-15 14:03:00 följande:
Absurt, jag testade att förklara för en sjuåring - som först likt vissa andra började plocka päron i stället för att fokusera på enbart äpplen, men hon förstod ganska snabbt att hon bara behövde räkna äpplen och kunde addera 50 med 75.
Jag tror inte att det här är ett isolerat exempel utan att det är mycket vanligt att man inom nyhögern har förslappats så till den milda grad i tanken att språk och matematik har relativiserats till ett meningslöst ordfyrverkeri.
Dessutom är ingångsvärdena på beräkningen inte bara matematiskt omöjliga utan förmodligen också bort i tok sett till opinionen.
Det finns säkert undersökningar som ger bättre underlag än min gissning - men jag gissar att halva befolkningen anser att SD är ett parti som alla andra, att man kan samarbeta med dem och att det närmast är odemokratiskt att ställa dem utanför partigemensamt samarbete. Den andelen har säkert vuxit kraftigt sen 2006, då det förmodligen bara var kring 10 procent som ansåg att SD är ett samarbetsparti.
Och jag tillhör förstås den andra mängden, de 50 procent som anser att det vore förödande för svensk demokrati och för sammanhållningen i Sverige om det brunblå blocket kom till makten i Sverige.
Om Ulf och Ebba vill praktisera det gamla talesättet "Har man tagit fan i båten får man ro honom i land - så blir det ingen matinéföreställning.
Jag tror faktiskt att kverulant kan räkna, men så som det stod såg det inte ut som hen kunde det. När man skriver inlägg ska man faktiskt klara av att formulera sig så det framgår vad man menar. Ingen ska behöva skriva spaltmeter eller rita diagram för att förklara vad som menades istället för vad som skrevs.