• chbw

Fertilitetsutredning

varningsljus skrev 2015-05-01 23:26:10 följande:
    Fertilitetscentrum. Du då? :)
    okej =) 
    sophiahemmets fertilitetsmottagning =)
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-05-02 17:11:29 följande:
    OkeJ. Är du nöjd med den? Är den landstingsknuten?
    Ja, jag är nöjd. Läkaren vi har är bra och jag känner mig väldigt trygg med henne, eftersom det ändå är en rätt utsatt situation, speciellt i samband med de gynekologiska undersökningarna. Och det känns så bra att de verkligen bryr sig, ska ju göra om livmoderundersökningen som gjordes i samband med spolningen och då kom läkaren o sköterskan fram till att jag ska få nål i armen med lugnande, eftersom jag fick så himla ont. Jag behövde inte be om det själv. Det känns bra. 

Ja, den ska vara landstingsknuten som jag förstått det =)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-02 18:43:21 följande:
    Vi tänkte oss också radhus, vi var faktiskt och kollade på ett nu innan vi bokade resan men tackade nej. Kan även tänka mig en lägenhet igen men i så fall får det bli en som är billigare än den vi har nu.
    Hehe innan bodde vi i en liten etta i fyra år, kan säga att det inte är att rekommendera. Nu bor vi i en trea och trivs super bra, skulle bara vilka få ner kostnaden något, just nu betalar vi nästan 9000 för en trea vilket jag tycker är för dyrt, vi får se hur vi göra, kanske inte som är aktuellt just nu men hittar vi något passande flyttar vi direkt. =)

Hoppas allt är bra med dig nu efter valborg. Kram
    Okej =) 
    Ja.. kanske lägenhet igen, men isåfall en "föralltid"-lägenhet, helst en fyra.. Och nånstans där ljudisoleringen är bättre än här ;) 
    Oj! vi hoppade över etta. jag vägrade haha. Vi delade ett litet rum på 9kvadratmeter hemma hos sambons mamma innan vi flyttade hemifrån. Förfärligt. Så våra 69 kvadrat nu är rena himmelriket =) 
    Oj, det låter väldigt mycket! Bodde ni i hyres? 
    ja, men det låter ju bra. Klart om man hittar något jättebra så är det ju bara slå till om det ligger inom budget =)

Det är okej, ont ont, o väntar på mensen som inte verkar komma än.. Enligt min ena app är jag 5 dagar över tiden, men enligt de andra ska jag ha äl nu i dagarna och mens om lite mer än 2 v.. Får se om nån av dem stämmer.. haha 
    hoppas allt är bra med dig med =) 

kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-03 08:53:22 följande:
    Hehe, har ni också dåligt ljudisolering, det är det jobbigaste i denna lägenheten, på helgerna har grannarna fester och det kan vara riktigt störigt.
    Ja att bo i en etta är inte det enklaste jag gjort, det var min första lägenhet och jag köpte den när vi precis hade träffats, det slutade med att han flyttade in och där stannade vi i fyra år.
    Jag har troligtvis haft ägglossning i helgen, hade ont på höger sida och dagen efter kom älflytningar,  tur man har en kropp som tydligt markerar när det är dags för mys. =)
    Hoppas snart att din mens drar igång, jobbigt med denna väntan..
    Nu ska jag jobba mitt sista pass innan jag går på ledighet, hela veckan faktiskt.
    Skönt att vara ledig nu när vi ska till läkaren på onsdag, får vi tråkiga besked kan jag vara hemma i lugn och ro och gråta ut, får vi positiva besked kan vi fira och ta allt med ro, jag hoppas på det sista...

Ha nu en fin dag, i Skåne skiner solen!! Kram
    Ja.. hehe. Dock hör vi mest de grannarna över oss, o inte de brevid eller under, vad jag lagt märke till i alla fall. En gång har jag faktiskt fått be grannen snett under o sänka musiken. Han spelade så högt att det lät som vi hade högsta volym inne hos oss :p o det var tyvärr ingen bra musk :'D

Ja okej =) 
    Åh, vad bra! o härligt att kroppen säger till! Innan jag blev oregelbunden var min kropp som en klocka och alla tecken på äl osv. Nu litar jag inte på den alls längre :O 

Ja.. skulle vara perfekt o få undersökningen på fredag nästa vecka, då är jag ledig typ fem dagar efter, o eftersom jag hade väldigt ont tre dagar efter senast så skulle det va skönt o få göra den när jag ändå är ledig efter =) 

Åh, så skönt med ledigt, speciellt i samband med läkarbesök! Håller tummarna för er =) 

Härligt med sol, här är det trist o grått. Ska handla lite inför middag med kollegorna imorgon och ikväll kommer sambons kompis över o käkar =) 

kram
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-05-04 07:05:13 följande:
    Vad skönt!! Jätteviktigt med en läkare man känner förtroende för i denna utsatta situation som vi befinner oss i. Var det självklart för din läkare att du skulle göra spolning? Min läkare har nämligen inte pratat så mycket om det, för hon tycker allt ser så bra ut. vet du av vilken anledning som du spolades?

Kramar
    Ja, det gör stressen en aning mindre ändå =) 
    Nej, det är inte riktigt klart för mig av vilken anledning, trodde det var en standardundersökning.. Första gången vi var där på inledande besöket berättade hon om vilka prover o undersökningar som skulle göras. Sambon skulle lämna spermaprov, jag skulle lämna blodprover på mensdag 3 och göra undersökning av livmoder+spolning mellan det att mensen var slut och eventuell ägglossning. Livmodern fyller de ju med nått vatten för o kunna se livmoderväggarna bättre.. Så nu bara väntan på att få göra den hemskheten igen.. Vill bara få det överstökat :O

Som jag förstår det kan man inte se med bara ögonen om det är tilltäppt i äggledarna, då de är tunna som sytrådar, varav man gör spolningen för att utesluta att det är stopp. Därför jag trodde det var standard, men verkar alltså inte så?
    kram 
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-04 20:27:56 följande:

Åh vad härligt med lite umgänge, det kan man verkligen behöva.

Vad bjöd du för gott? =)

Hoppas du får undersökningen nästa fredag, förstår att du behöver all ledig tid om du har så ont, tycker verkligen synd om dig, måste ju bara hus hemskt som helst, jag är lyckligt lottad som knappt ens märker av min mens.

Ja nu börjar det sugas i magen inför onsdag, lovar att uppdatera er efter besöket. =)

Nu ska jag titta lite på the walking dead. =)

Ha en fin kväll, kramar i massor

Ja det vart riktigt trevligt o alla gillade maten :) gjorde toast med skinkröra på pepparrot o creme fraiche, lövbiffrullar med chevreost o sparris med ugnsrostad potatis, morot o palsternacka o frozen cheesecake till efterrätt :)

Ja.. Jag hoppas verkligen mensen kommer nu. Eftersom De måste boka tid på operation för att jag ska kunna få lugnande i armen kan det ju ta tid,så ju förr mensen kommer desto bättRe.. :o

Så skönt att du inte har så stora problem med din mens! Vad glad jag blir att du slipper :)

Oh! Juste! Det är ju snart!!

Mys:) här blir det lite film tror jag. Försöka hitta någon mer som.är ledig imorgon o har lust o ta en sväng på stan :)

Kramar
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-05-05 06:44:21 följande:
    Okej. Konstigt att det skiljer sig så. Nej mi läkare har pratat om det völdigt lite. Hon menar på att allt ser så bra ut på mig i övrigt och att spolning görs främst om man haft några infektioner etc. Och det har ju inte jag haft. Jag ska ändå ta upp frågan under vårt nästa besök. Hur länge har ni försökt att bli gravida? Varför måste du göra om spolningen?

Kramar
    Ja.. det är märkligt! Okej. 
    Vi har egentligen bara försökt ca 9 månader. Fick remiss efter 6 månader på grund av att jag troligen har endometrios (obekräftad, trots 2 operationer) och såna fruktansvärda smärtor, i perioder har jag ont varje dag i menscykeln och vid ägglossning/mens får jag ibland så pass ont att jag tror jag ska dö, om jag inte behandlar och håller ägglossning/mens borta, vilket ju inte fungerar att göra om man vill bli med barn. Hur länge har ni försökt? 

Jag är inte riktigt säker. Själva spolningen behöver inte göras, men de ska göra om livmoderundersökningen, och det går egentligent till på typ samma sätt (gjorde i samband med spolningen), att de stoppar in katetern och sprutar in om det var sockervatten (?) i livmodern för att den ska "blåsas" upp så de ska kunna se slemhinnan o livmoderväggarna. Jag tror det var något med slemhinnan de skulle kolla, men var så borta pga att jag hade så ont, så fattade inte riktigt varför. Sa att de fick göra igen bara jag slapp få ont då. Så nål i armen med lugnande nästa gång. Och nu bara vänta vänta vänta på att mensen ska komma igen..

kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-05 07:24:46 följande:
    Åh så mycket gott. =)
    Ingen mens på gång? allt kommer gå bra när du får lugnande i armen, jag märke av min direkt när jag låg inne på sjukhuset, kände mig helt lugn och avslappnad.=)
    Hoppas du hittade någon att mysa på stan med idag och jag håller tummarna för att din mens snart drar igång. Kramar i massor
    Ja, det var riktigt kul =) 

Nej ingenting än verkar det som. Haft känningar o ont i över en vecka nu. Får se. kanske är en äl eller tom äl.. (?) 
    Ja.. lite orolig o somna bara haha. När jag opererades första gången fick jag lugnande i armen och somnade på det innan jag ens fick sömnmedlet haha. Lär ju inte va samma dos nu dock som tur e =) 

Lyckades lura med mig sambon som shoppingsällskar i utbyte mot att jag bjöd på mat haha =) så nu blir det ännu mera plantering här hemma! 

många kramar
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-06 14:07:39 följande:

Hej igen, nu är vi hemma igen från läkaren och jag känner mig otroligt lättnad.
    Sambon hade super spermier och jag såg bra ut, nu har jag bara spolningen kvar som ska göras direkt efter nästa mens.
    Läkaren pratade även om att ge mig äggstimulerande när vi kommer hem från resan, men han gav oss goda prognoser om att lyckas, vi har ju trots allt blivit gravida innan så det borde gå igen med eller utan hjälp, han pratade även om IVF men under tiden kan man prova ägglossningsstimulerande för att hjälpa till lite extra.
    Ha en bra dag tjejer, solen skiner nere i Skåne. =)
    Kramar i massor

Vad härligt att det gick bra! Och vad skönt med en läkare som är så positiv =) Hoppas spolningen går smärtfritt för dig! 

Skönt med sol, här skiner den med, äntligen!

kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-06 20:31:21 följande:
    Ja det känns faktiskt mycket bra, nu ska vi bara bli gravida nu också fast att allt ser bra ut, men det finns ju hjälpa att få och det inte skulle ta sig.
    Jag fick även göra cellprov idag också, det kändes nästan ingenting, lite obehagligt bara sen var det lite generade för där fanns 3 karlar i rummet när jag blev undersökt, hehe man känner sig helt utblottad när man ligger där, man vill bara att det ska gå undan, =)
    Hur är det med dig?
    Kram
    Håller tummarna för er! Ja, du nämnde ägglossningshjälp? sa de hur isåfall? om det är spruta eller tablettform? =) 

oj då haha. skönt att du inte kände så mycket av det =) 
    ja verkligen! 

det är okej. Lite orolig för mina blodprover kirng sköldkörteln och binjurarna, tog proverna förra veckan och läkaren skulle ringa mig med provsvaren, men i måndags fick jag kallelse att gå dit på läkarbesök istället för att diskutera dem... ._. 

fortfarande ingen mens, men ont så funderar på om det är en äl eller om tom äl på g och att mensen isåfall kommer om ca 2 veckor.. Får se med tiden helt enkelt. Blä vill bara ha det överstökat.. ._. Har varit toppenväder här iallafall idag, sol o skönt. O mina frön växer så måste snart plantera om =) själv? 

kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning