• chbw

Fertilitetsutredning

Tess1984 skrev 2015-04-13 21:06:07 följande:
    Nej jag har inte gjort spolning än, kommer kanske få mer info om det när vi träffar läkaren? Skulle man göra spolningen under mensen?

Hur pass regelbunden är din mens? Min kommer lite som den vill, 28 - 39 dagar, det där med att känna kroppen är lite förvirrande, vissa månader märker jag av ägglossningen (smärtor och flytningar, andra månader inget och PMS-en kan också variera, denna månaden har jag fått en allvarligare variant, både psykiskt och fysiskt, hehe.

Sambons provsvar har inte kommit än, samtidigt som man är livrädd för svaret vill man veta, men jag tror inte jag kommer ringa, får helt enkelt stå ut till läkarbesöket, det är ju mindre än en månad nu.

Min helg var mycket bra, både jobb och barnkalas har jag hunnit med. =)
    Nu väntas lite ledighet, imorgon ska jag träna med syrran och sen passa hennes hund, passar honom ganska ofta nu när hon är gravid.

Hoppas födelsekalaset gick bra, hoppas middagen blev god. =)

Kram
    Okej! Så som jag gjorde så ringde jag första mensdagen och bokade en tid mellan att mensen var slut och nästa ägglossning. Så det ska vara innan äl men efter mensen.. 

Jag hade regelbunden nästan på klockslaget förut, men så i augusti när jag avslutade min endometriosbehandling så vart den så oregelbunden (dock inte pga behandlingen enligt läkarna). Ena månaden 9 dagar sen, andra 44 dagar sen, och nu senast nästan på vanlig tid, så vet inte riktigt hur det står till med den.. Har tidigare alltid känt av ägglossning med både smärta o flytningar, men min endoläkare sa att man kan känna av men ha tomma ägglossningar, iom att jag har pcos också så har jag troligen tomma ägglossningar ibland. jätterörigt, så jag får se vad blodproverna säger om äggen osv.. Har jag tur beror oregelbundenheten på sköldkörteln och då får jag tillbaka min regelbundenhet när sköldkörteln är i balans igen.. Får se hur det går. 

Okej.. ja, skönt att det närmar sig i alla fall!

Vad härligt! =) ja okej! 

ja, det blev lyckat, och en mycket nöjd sambo =) Imorgon på hans riktiga födelsedag ska vi ut o äta med hans mamma, syster o mormor, så det blir mysigt =) 

kram
  • chbw
    Missilence skrev 2015-04-14 12:24:05 följande:

Hej alla! Hoppas det går framåt för er :)

Min sambo hade ju väldigt dåliga simmare.. Och han fick göra ett nytt test i fredags (skönt att slippa vänta i tre månader) så nu väntar vi på svar.... Fall det fortfarande visar dåligt resultat så blir det provrörsbefruktning. Då behövs bara EN enda spermie för att det ska fungera tydligen!

Det är tydligen en jäkla process men om det funkar så är det ju värt all väntan!

Skönt att ni slapp vänta 3 månader! Och vad bra att det bara behövs 1 för att ivf ska fungera, om det blir aktuellt! 
    Håller tummarna för att det går bra oavsett svar på provet, och att ni får er bäbis! =)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-14 12:47:31 följande:

Åh vad jobbigt med sådan krånglig menscykel, hoppas det snart ordnar upp sig. En liten klen tröst är ju att de flesta får ju barn till slut med eller utan hjälp, vi får kämpa på helt enkelt =)

Min mens har inte dykt upp idag, tar ett gravtest imorgon eller på torsdag om mensen inte dykt upp, men det känns som den är på väg så jag vågar inte hoppas, bättre med en överraskning. =)

Har din sambons provsvar kommit än? Vi fick precis post men inget om mannens spermaresultat. Denna eviga väntan.

Kram

Ja, det är väldigt frustrerande. Och att den skulle börja strula i samband med att bäbisverkstan skulle börja gör mig ännu mer knäpp. Ja. Det är ju så. Som tur e :)

OkeJ! Ja. Man orkat ju inte riktigt hoppas längre.. Min ena app säger att jag har är idag, men känner ingenting. Så får se hur det går. Störigt att behöva vänta ut ytterligare en cykel för o få göra om livmoderundersökningen...

Nej de har inte det. Jag frågade om mina prover i torsdags när jag var där,men det skulle vi ta på återbesöket,så kanske hans e då med.. Har inte ens ett återbesök inbokat än :/

Ja man blir ju som tokig på o behöva vänta hela tiden..

Kram
  • chbw
    fabi skrev 2015-04-15 10:08:38 följande:

Jag och min man är också under utredning just nu. Har försökt bli gravid i 15 månader. Enligt blod proverna så har jag tydligen låg ämnesomsättning och fick börja med 50 ug levaxin. Jag tar nu 75 ug då förra provet fortfarande visade hög TSH värde. Min man hard nyligen lämnat spermaprov och ja väntar på att få göra spolning av äggledare. Jag har haft sån otur med spolningen. Första gången ja fick en tid så var ja på väg med bussen o de ringde o sa att läkaren hade väntat på mig tidigare. De hade skickat fel tid till mig. Andra också på väg med ,då ringer de igen och berättar att doktorn e sjuk och att de andra doktorerna inte kan. Jag började nästan gråta i bussen. Men jag har försökt och vara positivt. Jag kommer snart få min mens så vi får hoppas det är tredje gången gilt denna månad.

Åh vad frustrerande att de ringer när du vart påväg. Var kallad till op en gång och fick veta när jag kom dit kl 07 på morgonen att läkaren var sjuk. Var så arg.

Hoppas det går vägen nu då o att du får göra spolningen denna cykel!
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-15 21:08:31 följande:

Jahapp, nu fick man mensen igen, dessutom på jobb där man ska vara trevlig och social mot alla sina kunder, ville bara springa in på toa och gråta men jag fick snällt stå ut, sambon har tröstat mig nu efter jobb så nu mår jag lite bättre.

Inga provsvar på sambon har dykt upp heller än, man bara väntar och väntar och ingenting vet, livet känns lite jobbigt just nu =(

Hoppas jag mår bättre imorgon, kram till er alla som kämpar.

Usch! Inge kul :(

Tycker de gott kan höra av sig med svaren. De måste ju inse hur jobbigt det är att bara vänta..

Kram!
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-16 08:44:35 följande:

Ja detta är så jobbigt =(

Funderar om man inte skulle ringa. men jag vet inte vart jag ska ringa och vem man ska prata med. Varje månad får man hopp om att lyckas bli gravid, men alltid hoppar man mellan hopp och besvikelser, detta tär verkligen på mitt psyke.

Vet att jag kommer må bättre imorgon, då får man upp nya förhoppningar inför kommande ägglossning, ber varje dag för att vi snart ska lyckas....

Allt bra med dig?

Kan du inte boka telefontid med läkaren som utreder?

Ja. Det är rent ut sagt förjävligt att bara vänta o hoppas för att sen bli besviken igen :(

Jo. Rätt ont i kroppen. Inne i en sämre period tror jag. Men oron/längtan tär nog en del. Rädd för vad de ska säga om min livmoder. Typ att den är "hostade" (vet inte vad det heter på svenska..) och inte klarar att behålla en graviditet.. Usch. Hatar att vara vänta...

I övrigt är det ok. Går ner i tid på jobbet nästa vecka så kommer orka med livet också :)

Kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-16 18:54:52 följande:
    Ja det kanske man kan, eller så står jag ut med väntan, vi ska ju snart träffa läkare. Nu ska jag försöka tänka mer på vår resa och lägga det åt sidan lite, det får bli som det blir helt enkelt.
    Förstår också din jobbiga väntan, man oroar sig hela tiden. Hoppas verkligen att allt ser bra ut.
    Jag är lite orolig över spolningen också, barnmorskan sa att man kunde få sammanväxningar i äggstockarna efter blindtarmsoperationen, men att det skulle mycket till.. lär vara nervös som bara den innan den behandlingen.

Kram till dig också.
    Ja, det var i början av maj va? =) 

ja visstja, ni skulle resa! så spännande! Ska nog börja kika lite på resmål för vår resa i augusti/september. Får se vart det blir! Vi tar nog en sista minuten, men kul o kolla lite möjliga ställen i alla fall! 

Okej. Ja, hoppas det ser bra ut iallafall, att du inte har några sammanväxningar där! 

kramar
  • chbw

allmän fråga till de/den som vill svara =) 
    Har ni fått nån form av "förbud" att försöka själva av läkaren, nu under utredningen? Vår läkare sa ingenting alls om vi ska fortsätta eller skydda oss under utredningen, så vi har fortsatt som vanligt, men undvikit 1-2 dagar innan undersökningar.. jag har fått "förbud" att vara oskyddad av min vc-läkare pga att jag ska få koll på sköldkörteln först, men glömmer av oss varje gång. Eftersom vi varit oskyddade så pass länge så tänker vi inte på det, och jag tycker inte om att använda kondom. tycker den luktar illa och är allmänt avtändande.. Men har ju bevisligen inte blivit gravid än i alla fall, så lär ju inte spela nån roll... :o

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-17 20:52:58 följande:
    Japp den 6 maj har vi tid till läkare, spännande och skrämmande på samma gång, vet ju inte alls hur läkaren än, hoppas på en trevlig prick. =)

Jag kan tipsa om Rhodos, god mat och trevliga människor. Ja vi är så glada att vi har resan att se fram emot, nästa vecka ska den bokas, kollade lite flyg till San Francisco idag och det är 11 timmars direkt flyg och inte så farligt dyra biljetter heller och där kommer vår resa börja. =)

Hoppas du får en underbar helg, kramar i massor
    okej =) åh håller tummarna för en bra läkare! Vår läkare är jättebra och kändes väldigt trygg. Var extra skönt när jag fick så ont vid spolningen o bara grina. Var inte så jobbigt för hon och sköterskan var så himla snälla och väldigt duktiga. 

Okej =) sambon vill inte dit haha, (han var där på festresa när han va 18) .. men grekland verkar öht vara väldigt bra =) 

åhå så spännande!! =) Skönt med direktflyg också! 

Jobbar hela helgen, men ska också hänga med min ena syster =) hoppas din helg med blir bra!

många kramar! =)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-18 08:05:50 följande:

Åh råkade ta bort allt jag precis skrev till dig, kom nog åt en knapp men jag gör ett försökt till.

Haha, kom precis på att jag rekommenderat Rhodos tidigare men det finns mycket mer att se i Grekland. =)

Annars har jag varit på Grand Canaria men det tyckte jag var sådär, har rest en del i storstäder som Prag och Krakow, älskade särskilt Krakow, mycket att se och mycket historia. Jag är en upplevelse tjej så jag kan inte bara ligga på stranden en hel vecka utan jag uppleva så mycket som möjligt.

Ni hittar säkert något spännande i höst.

Jag jobbar också i helgen, idag ska vi på ett års kalas, annars inga andra planer.

Hur blev det för din mans resultat, har de kommit än? Förlåt för detta tjat =)

Ha nu en fin helg, kramar i massor

Okej :) Ja städer har vi funderat på. Jag är sugen på rom eller London :)

Ja gärna något att göra o uppleva! Om det skulle bli London har vi minst 4 museum vi vill se haha :) gillar o hänga i solen men min hudläkare vill att jag undviker för mkt solning o så ska jag helst ha solskyddsfaktor 50.. Pga att jag är så ljus. Så ren solning får jag undvika :p hur skönt det än är. Men det är kul att uppleva också :)

Okej :) mysigt med kalas!

Inga svar än. Tror vi måste vänta till återbesöket :/ vi har inte ens något inbokat än. Måste göra livmoderundersökningen först tror jag... :/ rätt stressande att inte vet. Både mina och hans provsvar borde kommit. Skulle va skönt o få dem så vi kan bearbeta dem lite själva innan vi ska dit om det är så att något är knasigt.. ;o ingen fara tjata på (;

Själv? Har ni fått mer svar än? :)

detsamma till dig! Många Kramar!
Svar på tråden Fertilitetsutredning