• chbw

Fertilitetsutredning

Missilence skrev 2015-03-23 21:31:51 följande:

Jag ska ta nya prover på torsdag så jag får veta mer nästa vecka.

Okej! Hoppas du får svar snabbt! Vet du vad ditt tsh var på proverna de upptäckte att du hade höga värden?
  • chbw
    Missilence skrev 2015-03-24 10:24:43 följande:

Nej, jag fick bara veta av gynekologen att de var höga och att jag skulle ta nya prover 21-23 dagar efter första mensdag :o

Okej :o jag tog iof mitt tsh hos min "vanliga" gyn i samband med pcos-proverna. Fick remiss till vc för vidare utredning/behandling. Lustigt att det är så olika. Mitt värde låg på 6.12, referens hos de flesta vc är 3-4 har jag för mig aå mitt värde är inte jättehögt. Sa dock till vc att jag rekommenderats att ha ett värde under 2.5 så hoppas de gör något åt det, har ganska mpnga jobbiga symtom så nått stämmer ju inte. Mest vill jag ju ha igång äl igen så det går o bli gravid iallafall =)
  • chbw
    Missilence skrev 2015-03-24 11:19:29 följande:

Jag hoppas att jag får mer svar på torsdag då :) jag har inga symptom för att jag inte skulle ha någon äl och min mens är väldigt regelbunden så det känns som att allt är som det ska.. Men det är det tydligen inte

Okej! Håller tummarna att du får svar på torsdag och att du får ert plus snart!! =)
  • chbw

Hej!! =) hur går det för er?

Sambon har nu lämnat sitt prov och jag har fårt påbörja levaxin för sköldkörteln. Konstigt nog hade mitt höga tsh- värde sjunkit till "normalvärde" igen på bara en månad. Men proverna visade att jag har antikroppar mot sköldkörteln (ett värde på över 600 som ska ligga på under 34) så kommer med största sannolikhet utveckla hypotyreos... tsh-värdet ska ligga mrllan 0.4-2.0 för att vara bäst för graviditet så därför fick jag medicin o nya prover ska tas om ca 4 veckor. Nu väntar jag också på mensen så jag kan ta de ansra blodproverna o kika livmoder/spola äggstockar =)

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-03-26 20:58:42 följande:

Hej, vad skönt att du kommit igång med behandling och att de andra proverna är på gång, vi har tagit våra prover nu och jag väntar nervöst på resultaten. Igår var sambon och lämnade sitt andra spermaprov och vi har läkarbesök om någon månad, vet ej när jag ska spola äggledarna? Gör man det efter läkarbesöket kanske?

Hoppas snart vi får våra efterlängtade barn, jag längtar ihjäl mig =)

Just nu vet jag inte vart jag är i menscykeln, upplever ömma bröst, har inte allt bryt mig om att ta ägglossningstest eller kolla flytningar denna månaden, vilket känns väldigt skönt, vi får se man kan ju alltid hoppas på en växande mage =)

Ja det är skönt :) måste skjuta lite på bebisverkstan tyvärr eftersom mitt tsh måste sänkas, men eftersom resten av fertilitetsutredningen är kvar också den så känna det inte så stressigt längre, vet ju att hjälp kommer om det inte går sen =)

Okej! Jag vet faktiskt inte. Jag ska ringa när jag får mens nästa gång o boka tid innan eventuell ägglossning (om jag har någon) för koll av livmoder o spolning. Kanske du får göra det vid nästa besök?

Ja! Håller tummarna för er :) kroppen skriker efter bäbis här så går rastlös o bara väntar väntar nu!

Vad bra att du inte verkar känna press kring ältester o så. Jag slutade med mina då läkarem sa att kag ändå inte kommer få rätt utslag oga pcos:en o annoelunda hormonhalter. Skönt att slippa tänka på o komma ihåg det varje morgon.. =)

Hoppas hoppas ni och vi snart får våra efterlängtade små! =)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-03-27 08:38:00 följande:

Ja man måste försöka vara positiv,  =)

Kanske inte alltid så lätt och allting går upp och ner, nu har jag en bra period.

Hur lång tid brukar det ta innan man får ner tsh värdena?

Hur lever ni förövrigt? Jag lever hälsosamt, dricker ingen alkohol, äter nyttig mat och rör på mig, men däremot är inte sambon inte lika duktig, han snusar och äter väldigt osunt, (enligt mig), har i alla fall fått han till att detoxa med mig denna veckan, så det känns bra, vet ej hur pass mycket hans simmare påverkas av livsstilen, vi har ju ändå blivit gravida några gånger innan och han har levt precis som han gör nu. 

Hoppas ni alla får en trevlig helg, väntar med spänning om proverna kommer med posten idag.

Ni som har tagit blodprover, på mensen tredje dag, när fick ni hem provsvaren?

// Tess

Jo så är det ju =)

Minst 4 v tror jag, beror troligen på hur höga värdena är. Nu ska jag ju ner minst 0.8 så hoppas det går fort att hamna inom.godkänd nivå, sen får det ju gärna sjunka lite mer såklart, läate nånstana atr ett tsh på 1 är "ultimat" föe graviditet =). Ska ta nya prover igen om 4 v för o kolla värdena o se om medicinen eventuellt behöver regleras.

Okej! :) nått glas vin ibland, nån gång i månaden. Precis lagt av med socker (förutom äppeljuice till frukost :)) o försöker träna lite. Iom min fibromyalgi är jag ofta för trött o orkar inte göra så mkt när jag är ledig från jobbet. Ska snart byta schema o gå ner till enbart natt och då i snitt 3 nätter (33h) i veckan, o då ser jag fram emot mer energi o få fortsätta min rehabträning igen. Rör mig som tur är mycket på jobbet så vardagsmotion får jag! :) Försöker undvika dålig mat, blir ju såklart ibland, o nu inatt har jag bestämt mig för att försöka käka 1-3 frukter om dan alt sallad till maten om det inte blir frukt. Är ju så gott!!

Sambon snusar, nikotin kan ju påverka kvalitet på spermier men vet inte vilka mängder som krävs för det. Han snusar inte så mycket iallafall. Som tur e, för jag tycker det är äckligt ;) han äter en del onyttigt o tränar inte, men mår ju bra så verkar inte va nån fara =)

Åh håller tummarna för att provsvaren kommer snart! Hoppas ni får en trevlig helg!!
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-03-29 17:07:13 följande:

Hoppas snart att dina värden är nere till det normala, måste vara en jobbig väntan när man så gärna vill bli gravid.

Jag är lite orolig över sambons snusade för han snusar väldigt mycket, men vi får se vad provsvaren snart visar, troligtvis är jag i min fertila period nu, upptäckte ägglossningsflytningar igår och idag, nu är det bara till att hålla tummarna. =)

Tack! Jo det är rätt frustrerande. Okej! Jag håller tunnarna för er =) =)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-01 14:32:31 följande:

Hej Tjejer.

Idag fick jag hem mina provsvar och de ska vara helt normala, känns skönt att veta att en av oss fungerar normalt. =)

Nu inväntar vi mannens spermaprov och hoppas på det bästa.

Hur går det för er?

Ha en underbar påsk,

Vad skönt! =) inte bara positivt svar utan att det äntligen kom! Hoppas din mans svar kommer snart!

Mina prover är ju inte tagna än utan inväntar mensen fortfarande, men sambons e taget förra v o hoppas på att svaret på det kommer i nästa v ! Själv ska jag röntga halsen o kika sköldkörteln. O om 3 v nya sköldkörtelprover. O bara vänta på hemska mensen.. =)
    shamani skrev 2015-04-01 14:56:15 följande:

heej hoppas allt är bra med er :)

vi påbörjade vår utredning 17 feb o jag har gjort allt man ska göra tagit prover gjort spolning kollat ägglossning och min man har ftf inte gjort sperma provet o ja har tjatat han säger att han är rädd för svaret o ja har försökt prata med han på olika sätt undrar om jag sj kan få reda på mina svar orkar inte tjata längre o dra ut på tiden

Dina svar ska du ju kunna få reda på ändå! =) jobbigt att han känner så. Förstår iof känslan lite. E själv rädd att det ska vara något mer än min pcos/sköldkörtel/eventuella endometrios som stör fertiliteten hos mig. Är lite läskigt. Men samtidigt ör det ju skönt att få veta och få hjälp om det behövs. Hoppas han kommer över rädslab tillräckligt för att göra provet!
  • chbw
    Missilence skrev 2015-04-03 10:50:16 följande:

Vi hade fått brev igår.. Sambons prover var inte så bra. Han hade ca 2 aktiva simmare, så nu måste han vänta i 3 månader för å ta nya prover!

Jag fick dock samma brev som förra gången, att jag skulle kolla sköldkörteln..? Det var ju det jag gjorde :o

Jobbigt med ännu mer väntan.. :/ hoppas det bara var tillfälligt! Eller att ni får hjälp fort fall nästa prov visar samma..

Konstigt att du fick samma igen? Har du kollat visare på sköldkörteln? Dvs tagit fler prover än bara tsh? (T4, t3, antikroppar?) Jag fick remiss till vårdcentralen för att kolla vidare. Kanske du kan ringa o fråga vad de menar o varför de skickat samma brev till dig två gånger?
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-07 11:53:38 följande:

Hej tjejer, hoppas påsken har varit bra.

Sitter här och oroar mig, vi har inte fått sambons provresultat än, ska det verkligen ta längre tid än mina? Vi tog blodproverna samma dag och spermaprovet gjorde han innan mina prover, de sa att det kunde ta mellan 4 - 8 veckor innan man fick svar på de...kram till er..

Hej ich detsamma! Här har det jobbats heka påsken!

Lustigt att det tar sån tid! 4-8 veckor? :o vår läkare sa att sambons provresultat skulle komma inom 2 veckor, så hoppas på denna vecka..

lämnade mina blodprover idag och ska göra spolning o undersökning av äggledare o livmoder på torsdag! Väldigt nojig att de ska hitta ytterligare fel nu.. får se hur det går! Hoppas ni får svaret på din sambos prover snart!
Svar på tråden Fertilitetsutredning