• Tess1984

Fertilitetsutredning

frestelsen skrev 2016-01-11 12:44:58 följande:
    Hur mycket krävs för att få ett ivf? Jag har ju nyss påbörja min utredning och efter dessa vidriga månader vill jag inte ens vänta en timme till! Vill liksom ringa läkaren idag o säga ge mig allt! Nu!! Men känns som det går ju inte. Måste vänta på de nya provsvaret som jag tog i fredags.. men om jag ska få pergo vill jag ju börja denna månad. Fick mens igåro pergo ska man ju ta cd 5 så känns ju kört med det:/ usch orkar inte ens försöka denna månad. Blir så stressad av all väntade :(
    frestelsen skrev 2016-01-11 12:44:58 följande:
    Hej igen. Förstår din frustration, det känns som ett evigt elände. 
    Jag tror inte det krävs så mycket, att man försökt aktivt i 1 år, plus utredning sen vill de nog också att man bott tillsammans med sin partner i två år, min vän råkade ut för det nämligen för några år sedan när de hade svårt att bli gravida.   
    Japp pergotime ska man börja på mensens femte dag.

Vilka provsvar väntar du på? Om de inte hört av sig inom en vecka hade jag ringt.
    De är inte alltid så snabba på mottagningen.

Kramar i massor så länge
  • Tess1984
    Kolan91 skrev 2016-01-11 11:39:52 följande:

Hej på alla er!

Ni verkar vara så sympatiska och trevliga människor känns bra att hittat hit och kunna prata med likasinnade.

Ni verkar känna varandras problematik och veta vart alla är i processen och då detta är helt nytt för mig hoppas jag att ni har överseende med att jag ställer en fråga ni kanske redan har svarat på 100 gånger :p

Jag funderar ju mest hela dagarna på: vad är problemet? Varför går det inte etc.

Har ni som fått reda på vad problemet ligger även misstänkt att det just det som var problemet eller har utredningen varit en chockartad kaotisk historia?

Kram!

Hej

Du får skiva hur många frågor du vill, jag svarar gärna mer än 100 gånger, hihi.

Min upplevelse från utredningen var ganska jobbig, jobbigaste var att vänta på alla provsvar, man gick och kolla i brevlådan hela tiden och det blev ett litet stressmoment, sen när fick fick provsvaren blev jag väldigt lättnad, för oss hittar de ju inget fel, vi är oförklarligt barnlösa, det som känns jobbigt där är att vi ändå inte blir gravida fast att allt ser bra ut.
    Trots det jobbiga försöker jag ändå känna hopp, intalar det varje dag till mig själv, på ett eller annat sätt ska jag bli mamma en vacker dag, så är det... vissa dagar känner man hopp, andra vill man bara lägga sig i sängen och dra ett täcke över huvudet, allt känns meningslöst.
    Det som även kändes bra med utredningen var att man visste att man skulle få hjälp, känns som om att man är i bra händer, för oavsett vad man hittar i utredningen får de flesta barn till slut och det är en liten tröst.

Svar på dina andra frågor så fick jag pergotime och det är lite för att jag haft en oregelbunden mens, kan ibland skilja 2 veckor, jag tycker allt har funkat bra med pergotime, hade lite biverkningar och särskilt värmevallningar men det kan man ju stå ut med, jag fick bra med äggblåsor under min behandling, 2 äggblåsor första kuren, 5 äggblåsor andra kuren och 1 äggblåsa tredje kuren.

Tror jag skickar iväg detta inlägget, mina inlägg har en tendens att försvinna ibland innan de är skickade.

Är det första gången ni får träffa läkare nu den 20, du skrev det längre upp i tråden. Kramar massor
  • Tess1984
    frestelsen skrev 2016-01-11 17:31:35 följande:

Någon som provat albyl minor?? Hur och när ska man ta det isåfall

Nej har tyvärr inte provat det så kan inte svara på det, hoppas någon annan kan ge dig bättre svar. Kram
  • Tess1984
    frestelsen skrev 2016-01-11 17:57:39 följande:
    Samma prov lupus antikoagulans. Hon ville ta ett till för att va säker. Hur kan de se att man bott ihop då? Jag är gift så om ivf blir ett måste så kan de väl inte neka oss? Men varit gravid blir vi ju så lär ju inte behöva det. Kramar
    Ah ok, jag vet ej hur de kollar upp det, vet bara att de har det som en regel.
    Nej jag tror också att när du får rätt medicin så kommer ni lyckas, håller alla tummarna. Kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2016-01-12 00:43:35 följande:
    Hej fina. 

Ja, jag tror den jag har används i många ivfer. Gonal-f heter den. Inte säker, men tror jag läst om den när jag läst just på ivf, och det står även i bipackssedeln att den används då! Troligen högre doser eftersom de vill att en får fler äggblåsor. Jag behöver ju bara ett eller två =) 

Ja det är nog sant också! narkossköterskor är svinbra på nålar haha, känner ingenting =) Men alla andra får ta barnnålarna... :p Skönt att de tog in en annan tillslut iallafall så hon inte fortsatte försöka sticka! :O 

Men så himla gott allt låter! Tar gärna recept på det!! =) 

Jodå, har ganska nyligen vaknat, lyckades aldrig somna imorse så fick sova en stund på kvällen iallafall :P men var iväg o köpte lite välbehövliga tröjor o så massagen! O under natten nu ska jag laga nån asiatisk biffgryta att ha som matlåda nu när jag ska jobba =) 
    Hoppas du får en fin dag imorgon! 

massor med kramar! 
    Hej fina, hur har det gått för dig? Minns inte riktigt när du skulle på ultraljud?

Hehe, ja tack och lov var jag nog avdomnad av allt smärtstillande på sjukan efter operationen.

Jag kan skicka över receptet på facebook till dig sen, om det går bra? =)
    Biffgryta låt också super gott. =)

Nu ska jag börja på dagens middag som består av egengjord majonnäs, majskycklingfile samt ugnsrostad blomkål med vitlöksmarinad, mums.

Kramar i massor fina
  • Tess1984
    Zazou skrev 2016-01-12 12:11:53 följande:

Är spolningens syfte att rensa eller ta reda på om det är stopp? Om alt 2: hur rensar man?

Eftersom vi inte borde ha några problem nu när vi fått Pergo börjar man du fundera på alla andra möjliga svårigheter man kan ha. Tex stopp.

Hej

Jag är ganska säker på att man kollar om man har stopp eller ej, kan du inte hört med din läkare???

kram
  • Tess1984
    Zazou skrev 2016-01-13 18:18:04 följande:

Hej!

Jo det förstår jag. Men vad gör man då om det är stopp? Tar spolningen bort det eller kan det bli aktuellt med operation och grejer? Vet du?

För mig är det inte aktuellt med spolning förän om kanske 3 månader. De sa att vi skulle prova 6 månader först. Så har inte pratat detaljer kring det än.

Allt bra med dig?

Hej

Jag vet faktiskt inte men det borde ju inte vara helt omöjligt att operera om det skulle visa sig att man har stop, min kompis hade stop på ena sidan men blev ändå gravida på naturlig väg.

Jag mår bra, känner mig bara less på denna situationen nu, fick brev från Malmö igår så om tre månader får vi göra IVF. Känns både bra och lite oroligt men mest positivt ?

Hur mår du? Kram fina
  • Tess1984
    chbw skrev 2016-01-15 13:37:28 följande:

Jag är så glaaaad!!

Haft en jättebra dag idag o varit på toppenhumör. O var säker på att det skulle ändras efter vul:et.

Gick dit och så fick jag veta att jag har en liten äggblåsa på g i höger äggstock! :D 13mm! Ska dit igen på måndag så kanske blir det äl-sprutan i nästa vecka! :D

Hej vännen

Åh vad roligt att höra, är så glad för din skull, 13 mm är ju kanon bra den hinner ju växa till sig i helgen, sen är det bara att köra på. =)

Ha nu en fin helg på jobb, själv ska det också jobbas och jag kommer bara ta det lugn hemma efter jobb med god mat med sambon...

Kramar i massor
  • Tess1984

Hej tjejer...om det är någon som har instagram finns jag på resantillbebis.
    kram till er alla....

• Tess1984
    chbw skrev 2016-01-16 20:43:07 följande:
    Tack fina! Ja jag hoppas jag får ta ovitrellen för ägglossning senast på onsdag. Ska åka iväg hela nästa helg o sambon är hemma och jobbar :o men senast det syntes äggblåsor gick det ganska fort för dem o växa till sig =) o förra cykeln med antagligen då det inte syntes några men fick äl ca 4 dagar efter ändå! =) ih. Så taggad haha. Känns lite udda för det är på höger äggstock, nnara har det synts på vänster och alltid haft känningar på vänster :o spännande =)

Detsamma till dig! Härligt med myskvällar trots jobb!

Massor med kramar!
    Japp,jag hoppas för dig också. Bra att du är taggad, härligt att höra vännen.
    Ja idag behövdes en myskväll, är trött och sliten efter jobb, så trött nu att jag snart somnar antagligen.=)
    Kram fina .
  • Tess1984
    Zazou skrev 2016-01-16 22:06:35 följande:
    Jag skickade förfrågan, om du undrar vem det är. Försöker dock hålla mig anonym här så säger inte gärna här vad jag heter :)
    Absolut fina, jag förstår , kul att du ville följa. =) Kam
  • Tess1984
    chbw skrev 2016-01-18 09:18:34 följande:

Jag är så glad och så taggad! Studsade nästan ut från läkaren! Skulle träffa en ny läkare, en äldre "gubbe", så var lite orolig. Men han var superbra och jag kände mig jättetrygg. O han kollade på min lilla äggblåsa som nu mätte ca 20mm!! Så direkt jag kommer hem ska jag ta ovitrelle och sen måste vi få till det minst 2ggr inom 26 timmar.

Har haft äl-flytningar o stick/molande i äggstocken inatt så antagligen är det på g nu :D :D

Så nu får jag bara vänta o hoppas och oroa mig. Men idag är jag hoppfull! :D

Hej fina.
    Gud vad underbart att höra, denna månaden hoppas vi som bara den...
    Själv lyser min mens med frånvaro, känns som den är på väg i alla fall så kommer inte ta gravtest om inte mensen håller sig borta ett par dagar till.
    Ska bli skönt att dra igång med hormonkurerna igen, känns som jag håller bättre koll på ägglossningen då.
    Kramar i massor

• Tess1984

Hej alla. Länge sedan jag skrev här, vi har precis börjat med IVF och har varit på första ultraljudet idag, man såg 4 större äggblåsor och några mindre, ikväll ökar vi dosen på gonalf, hoppas på fler äggblåsor på lördag. Hoppas fler nu växer till sig, hur går det för er andra?? ??

• Tess1984

Hej alla. Länge sedan jag skrev här, vi har precis börjat med IVF och har varit på första ultraljudet idag, man såg 4 större äggblåsor och några mindre, ikväll ökar vi dosen på gonalf, hoppas på fler äggblåsor på lördag. Hoppas fler nu växer till sig, hur går det för er andra?? ??

• Tess1984
    chbw skrev 2016-06-01 22:14:05 följande:

Så spnnande fina! Håller tummarna för fler äggblåsor nästa vul! 

Själv bara väntar o väntar jag på mensen.. Bara antar att den kommer som vanligt. Vart så öm kring livmodern idag så det molade för varje steg jag tog.. :'D 

Känner du några biverkningar på gonal-fen? =) 

kramis

Hej fina. Åh jag hoppas mensen håller sig borta. När är den beräknad? Jag mår väldigt illa faktiskt av gonalf, vet ej hur jag kommer må nu när vi ökat dosen. Annars har jag nog inga fler biverkningar, jo en sak är väl att jag har rikligt med sådana ägglossningsflytningar men det låter logiskt med tanke på att kroppen producerar fler äggblåsor. :)

Kram på dig fina
Svar på tråden Fertilitetsutredning