• Tess1984

Fertilitetsutredning

chbw skrev 2015-10-24 12:44:55 följande:
    Hej tjejen!

Ja, det är vissa som har väldigt bra erbjudanden. Men så är det fraktfritt också vilket gör det ännu billigare =)

Ja men det är ju så. Fy för folk som inte tänker. Måste klura ut något riktigt bra o svara. Hittilös har jag bara sagt "nej inte nu" och "det får bli när det blir". Men vill ha nägot riktigt spydigt svar till de som verkligen inte har med saken o göra haha :p

Härligt! Ja det var verkligen fint ute igår. Kändes nästan som en vårdag men med höstnatur haha.

Åååh vad kul med loppis! Hoppas du gör några roliga fynd! :D älskar loppisar :p

Händer inte så mycket faktiskt, idag ska jag fixa fransarna o köpa present till min lillkusin som fyller 13 (!) Nästa helg =) o sen o imorgon blir det städa lite o så slappa och sy! =D

Oh spännande! Hoppas det ser fint ut!

Massor med kramar!
    Hej fina.

Så ja nu är dopet över, egentligen var det väldigt trevligt men sådana tillställningar tar så mycket energi från mig, gillar inte att träffa så många människor samtidigt mer, blir som en stress för mig.
    Jag fick så klart den klassiska frågan, en av tjejerna jag frågade känner mig lite och jag tycker alltid hon verkat trevlig så jag tänkte att jag kunde berätta om vår situation men det skulle jag nog aldrig gjort. Fick svaret som alltid har sårat mig mig: Du och din man kanske inte passar ihop genetiskt (tack för den bitch).
    Annars hade jag en väldigt trevlig kväll, kul att se mina vänners lycka över deras lille son, de fick också kämpa under flera år för att få deras mirakel.

Nu ska jag träffa syrran och då brukar jag bli på bra humör igen, vi ska ut och springa sen ska vi åka till loppis och sen hem till pappa på middag ikväll.

Imorgon är det dags för ultraljud, känns både bra och lite nervöst. Hade lite känningar i äggstockarna igår. om några dagar har jag beräknad ägglossning.

Har du haft en bra helg? Kramar i massor
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-10-25 11:47:37 följande:
    Hej fina!

URSÄKTA HON SA VAD?! Vem fan har mage o säga en sån sak? (Ursäktar inte svordomen). Hoppas all hennes mat möglar och att hennes räkningar kommer fel så hon missar o betala! Fy fan. Usch vad arg jag blir. Man säger inte en sån sak!!

Skönt att det var ett bra dop utöver det =) låter som ninfår en fin dag du o syrran idag iallafall! Hoppas ni gör roliga fynd på loppisen!

Okej! Spännande. Håller tummarna!

Jodå, helgen har varit lugn o skön. Sydde ihop lite byxor igår som ska skickas iväg till två än ofödda bäbisar i bäbispresent =) idag ska jag sy ihop lite mössor o kanske nån body =)

Har su några planer i veckan förutom vul imorgon? Massor med kramar till dig!
    Hej tjejen...
    Kommer från det värsta läkarbesöket någonsin idag.Först var läkaren sen 30 minuter sen vart läkaren stressad. fick två minuter med läkaren där i undersökningsrummet, innan jag tagit på alla mina kläder hade läkaren redan stuckit, telefonen ringde och hon fick springa iväg. 
    Ultraljudet gick så snabbt att jag knappt fatta någonting, livmodersslemhinnan mätte hon aldrig, hittade i alla fall 1 äggblåsa på höger sida 16mm, andra sidan en på 10mm, något positivt i alla fall. Är på dag 13.

Har funderat på en sak, jag har börjat misstänka att jag kan ha en långsam sköldkörtel, har börjat kollat tempen och den är 35,6 på morgonen, jag är alltid frusen, känner mig ofta låg och trött, en kompis sa till mig idag att hon hade låg temp alltid frusten och långsam sköldkörtel, vet du om det kan stämma?
    Undrar om sköldkörtel prov ingår i de proverna man tar vid fertilitetsutredning eller man får gå till vårdcentralen och ta dessa prover?

Ja jag blev inte glad av hennes kommentar, hon var dessutom höggravid, vilket gjorde situationen ännu jobbigare. Just nu känns livet piss, undrar om man någonsin kommer få bli mamma!! Idag är ingen bra dag....ska vila nu och se på tv...

Hur är det med dig? Kramar i massor fina...
  • Tess1984
    lilsis skrev 2015-10-27 04:43:01 följande:

TSH ingår när man gör fertilitetsutredning.

Hej. Tack för ditt svar. =)

Kram
  • Tess1984
    Zazou skrev 2015-10-26 21:15:10 följande:
    Men snälla nån! Vilken tråkig upplevelse! Visserligen positivt med äggblåsorna! Den på 16 mm är det den som man räknar har "vunnit"? Ska du tillbaks igen eller har du fått beräknad dag för äl?

Jag testades för sköldkörteln vet jag. Det ingick i de testerna de gjorde. Det var inget jag bad om. Jag är också frusen och hade låg temp när jag tempade men hade bra värden. Men man är ju olika och jag kan inte säga att jag har "rätt". Men så ligger det till här iaf :)

Kram
    Hej, tack för ditt lugnande svar. Nej fick ingen tid för återbesök utan läkaren sa snabbt att vi skulle ha sex varannan dag fram till dag 18, han inte ställa alla frågor innan läkaren sprang ut, känner mig något frustrerande.
    Idag mår jag i alla fall bättre, tänker inte på det så mycket mer utan jag vi får hoppas på det bästa istället. Jag får helt enkelt lita på att alla provsvar ser bra ut, enligt läkaren hittades inga fel i mina blodprover. Vet att jag kollade sköldkörteln för några år sedan med men då såg värdena bra ut.

Hur är det med dig?

Kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-10-27 14:24:53 följande:
    Hej fina!

Men fy vilken läkare... :( bra att det syns äggblåsor som växer iallafall! =)

Låter som en del av mina symtom, jag har autoimmun sjukdom som gör skölkörteln långsam. Tror det ingår att kolla tsh i utredningen, men referens ligger tyvärr för högt mot vad det ska vara när man kollar på nyare forskning. Begär ut dina provsvar (om du inte kan kolla journal på mina vårdkontakter) o är det över 2.0 ska du begära att få kolla tsh igen och även tpo-ak (antikroppar som påvisar autoimmun sjukdom. Mitt tsh hoppade mellan 2.3-6.12 på de prover jag tog innan jag fick levaxin, o det berodde på antikropparna).), och fritt t3 o t4!

Tsh-värdet ska vara under 2.0 för att man ska öka chans att bli gravid o minska missfallsrisken. Har man antikroppar ska tsh ligga så nära 0.4 som möjligt.

Du kan alltid gå till vårdcentralen o ta nya prover, men begär att få siffrorna. Vissa läkare är fastvi att allt under 4.3 är bra, men en del mår skit på allt över 1.0. O 2.5 bör enligt forskning vara nya riktlinjerna och 2.0 om man vill bli gravid.

Värt o kolla eftersom du har symtom!

Förstår det verkligen :( folk tänker inte längre än näsan räcker.. :(

Du kommer bli mamma! Det kanske är svårt att få bli men jag gissar på att det gör dig mer tacksam för det lilla livet och till en bättre mamma för du verkligen verkligen vill och gör allt du kan för o bli det! <3

Jag känner ibland att jag är mamma, men utan barn jättemystisk känsla.. men vi kommer få våra mirakel, det är jag säker på, och du kommer bli en så fantastisk mamma! <3

Skönt med vila o tv =) vi är i finland just nu, väntar på att båten ska åka hemåt. Den åker om typ 2 timmar. Igår åt vi skaldjursplatå, helt galet! O idag blir det den vanliga buffen =) blivit en del shopping också. O idag gick vi runt i helsingfors o det var så himla kallt så vi fick springa in på hm o köpa halsdukar :p

Hoppas du känner dig lite bättre snart! Massor med stora kramar till dig vännen!
    Hej fina.
    Tack även för ditt lugnande svar, nu mår jag lite bättre igen. Ja jag är glad angående äggblåsan men jag tyckte den var mindre denna gången än förra, på dag 12 förra gången var äggblåsorna runt 20mm, men jag är tacksam för att där fanns någon som verkade växa till sig. Hur är det med dig idag?

Jag ska höra med läkaren när jag pratar med honom angående sköldkörteln, minns att jag tog prover på sköldkörteln efter mina missfall 2012 men även då såg allt bra ut, konstigt eftersom jag har alla symtom, är det så att värdena sägs vara olika bra så kanske man borde kolla upp det igen.

Åh vad gullig du är, blir så glad av dina peppande ord, detsamma fina du!! Klart vi kommer bli de finaste mammorna som finns på denna jord. =)
    Hehe, ja jag känner mig som en liten mamma till systerdotter, har börjat oro mig för henne också att det ska hända henne något. Nu vet hon verkligen vem jag är och varje gång vi ses får man ett leende, bebisleende är så vackert.

Haha, låter roligt med Finland, tur ni hittade halsdukar. =)
    Åh, vad sugen jag blev på skaldjurstallrik, vad mysigt ni verkat haft det.
    Sambon blir snart 35 och jag försöker lista ut vad han ska få i present, kanske någon kryssning. =)

Nu ska jag vila efter jobb, hoppas allt är bra med dig fina. Ni är säkert hemma nu? =)Kramar i massor till dig..

• Tess1984
    chbw skrev 2015-10-27 23:07:20 följande:
    Hej fina du!!

Skönt att du mår lite bättre! Ja okej, men den växer nog ska du se! Ska du göra vul igen eller vänta in äl nu? =)

Det är lugnt här, börjat få biverkningar av proveran verkar det som. Sov ett par timmsr efter frukost men vaknade flera gånger av mardrömmar! Tur att det bara är ett par dagar kvar. Äggstockarna värket också men det är ju inte så ovanligt :p

Okej, men lika bra dubbelkolla eftersom du har symtom! O så får du begära ut provsvaren o kanske trycka på att de kollar antikroppar också, eftersom det kan göra att värdet är "bra" då sköldkörteln bryts ner o då frisätter mer hormon än den egentligen ska. Den är så krånglig den där lilla sketna körteln! :o

Vad härligt att jag kunde hjälpa lite ! Vad go du är!! =) ja våra ungar kommer få de bästa föräldrarna de kan ha!

Åh det är ju så underbart när de blir mrr medvetna om omgivningen. Älskar bäbisleenden,o skratt! :D man smälter ju totalt!

Hahavja verkligen tur, var riktigt blåsigt, sådär isande! Ja har varit jättemysigt =) vi har en natt kvar nu, o sambon är ruggigt tråkig haha redan 21 ville han lägga sig så typ 2145 gick vi till hytten o nu har han sovit en bra stund. O en annan är pigg och uttråkad :p frukostbuffe att se fram emot imorgon iallafall, sen "landar" vi i Stockholm vid 10 =)

Åh men låter ju som en alldeles toppenide! Försöker själv spåna på julklapp, men så himla svårt! Den här kryssningen var sambons 21årspresent hehe, 1.5 år sen han fyllde det så var väl på tiden =)

Händer något kul framöver i veckan? Massor med goa kramar till dig!
    Hej tjejen

Nej jag kommer inte att få något återbesök utan jag får hoppas att det snart blir ägglossning.
    Tack för informationen angående sköldkörteln, hade ingen aning angående antikroppar, är det inget man normalt tar prov på när man ändå kollar sköldkörteln?

Idag har jag och syrran träffat våra barndomsvänner, det var riktigt roligt att träffa alla samtidigt, alla ungar var med också, är helt slut nu efter denna dagen, har haft ont i huvudet hela dagen och det blev värre nu efter det besöket :P

Har ni haft en bra kryssning, nu är ni säkert hemma igen? =)

Just ja julklappar, jag och syrran åker upp till Ullared snart och shoppar loss, där finns ett gigantiskt köpcentrum med billiga pryar (gkås), om du känner till det?
    Riktigt roligt att shoppa loss där och det brukar svida i plånboken efter ett besök där, hehe.

Imorgon dra jag och campar med föräldrarna, ska bli härligt att få komma till skogen och mysa lite med familjen någon dag.
    Vad har du för roliga planer i helgen? Kramar i massor

• Tess1984
    halo83 skrev 2015-11-02 05:59:51 följande:

JAG ÄR GRAVID!!!!

Gråter skakar å är superlycklig just nu..vet inte vart jag ska ta vägen. Mannen har dessutom gått till jobbet.

Får ta en sväng dit när jag går hem från skolan efter att jag lämnat barnen.

Wow, stort grattis tjejen. =)
    Hur länge hade ni nu försökt? =)

Jag kommer säkerligen känna likadant den dagen jag plussar...hihi...

Stort lycka till nu, kramar i massor

• Tess1984
    chbw skrev 2015-10-28 22:25:32 följande:
    Hej fina! =)

Ja okej, håller tummarna!

Det var så lite. Nä hade inte det heller innan jag fick provsvaren o läste på massor. Nej man tsr bara antikroppar om man misstänker underfunktion/tsh är högt, vad jag vet. Men tycker man som patient har rätt att kräva det om man har symtom på hypotyreos. Eftersom tsh kan se normalt ut även om man är sjuk. O har jag fattat det rätt lan antikropparna inte sänkas/försvinna heller.

Oj vad härligt det låter med vänner o häng, dockninte huvudvärk. Hoppas det går övet snart =)

Ja nu är vi äntligen hemmam nedbäddad framför en film! Kryssningen var jättehärlig!

Ja men åh älskar gekås =) försöker lura dit sambon o sommar haha, när vi ändå är i Göteborg =)

Så härligt med camping! På lördag ska jag äta middag med min faster o hennes man o sen sova hos farmor, o på söndag ska jag fira min "lill"kuaina 13årsdag =) o vänta in mensen så jag kan börja dubbel letrozol-kur.. :o

Massor med kramar!
    Godmorgon fina, nu har jag varit iväg nästan hela helgen.
    Campingen var så himla mysig men intensiv sen har man jobbat hela helgen och varit bortbjuden på det. Ikväll efter jobb ska jag bara slappa här i soffan.

Hur är det med dig? Själv är det hyfsat, har troligtvis haft ägglossning i helgen och vi har myst till det några gånger, nu väntas en evig väntan till nästa mens, nu hoppas vi på fler plus när det går bra.
    Hur går det för dig? Har du fått igång blödningen med kuren du tog?

Har du några trevliga planer i veckan? Denna veckan ska jag bara ro om mig själv, åka till Danmark, ut och äta och mysa ordentligt.....kramar i massor

• Tess1984
    halo83 skrev 2015-11-02 09:10:11 följande:

Tack!!

Vi var på 18:e försöket, började utredningen för 1 mån sen.

Stort Grattis igen, ger hopp om att vi också kan lyckas, vi börjar närma oss 18 försöket nu, har du haft regelbunden mens under alla era försök?

Kramar i massor
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-11-02 15:10:25 följande:

Går lite min väg iallafall. Mensen kom nu. Så förhoppningsvis slipper jag de värsta smärtorna på jobbet på torsdag. Och på onsdag får jag börja dubbel kur letrozol! Hoppas hoppas nån liten äggblåsa vill växa den här gången!

Åh vad skönt att det blev som du ville fina, nu håller jag alla tummarna för er denna kuren, hur många dagar i rad äter du letrozol? kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning