Tess1984 skrev 2015-10-26 18:09:58 följande:
Hej tjejen...
Kommer från det värsta läkarbesöket någonsin idag.Först var läkaren sen 30 minuter sen vart läkaren stressad. fick två minuter med läkaren där i undersökningsrummet, innan jag tagit på alla mina kläder hade läkaren redan stuckit, telefonen ringde och hon fick springa iväg.
Ultraljudet gick så snabbt att jag knappt fatta någonting, livmodersslemhinnan mätte hon aldrig, hittade i alla fall 1 äggblåsa på höger sida 16mm, andra sidan en på 10mm, något positivt i alla fall. Är på dag 13.
Har funderat på en sak, jag har börjat misstänka att jag kan ha en långsam sköldkörtel, har börjat kollat tempen och den är 35,6 på morgonen, jag är alltid frusen, känner mig ofta låg och trött, en kompis sa till mig idag att hon hade låg temp alltid frusten och långsam sköldkörtel, vet du om det kan stämma?
Undrar om sköldkörtel prov ingår i de proverna man tar vid fertilitetsutredning eller man får gå till vårdcentralen och ta dessa prover?
Ja jag blev inte glad av hennes kommentar, hon var dessutom höggravid, vilket gjorde situationen ännu jobbigare. Just nu känns livet piss, undrar om man någonsin kommer få bli mamma!! Idag är ingen bra dag....ska vila nu och se på tv...
Hur är det med dig? Kramar i massor fina...
Hej fina!
Men fy vilken läkare... :( bra att det syns äggblåsor som växer iallafall! =)
Låter som en del av mina symtom, jag har autoimmun sjukdom som gör skölkörteln långsam. Tror det ingår att kolla tsh i utredningen, men referens ligger tyvärr för högt mot vad det ska vara när man kollar på nyare forskning. Begär ut dina provsvar (om du inte kan kolla journal på mina vårdkontakter) o är det över 2.0 ska du begära att få kolla tsh igen och även tpo-ak (antikroppar som påvisar autoimmun sjukdom. Mitt tsh hoppade mellan 2.3-6.12 på de prover jag tog innan jag fick levaxin, o det berodde på antikropparna).), och fritt t3 o t4!
Tsh-värdet ska vara under 2.0 för att man ska öka chans att bli gravid o minska missfallsrisken. Har man antikroppar ska tsh ligga så nära 0.4 som möjligt.
Du kan alltid gå till vårdcentralen o ta nya prover, men begär att få siffrorna. Vissa läkare är fastvi att allt under 4.3 är bra, men en del mår skit på allt över 1.0. O 2.5 bör enligt forskning vara nya riktlinjerna och 2.0 om man vill bli gravid.
Värt o kolla eftersom du har symtom!
Förstår det verkligen :( folk tänker inte längre än näsan räcker.. :(
Du kommer bli mamma! Det kanske är svårt att få bli men jag gissar på att det gör dig mer tacksam för det lilla livet och till en bättre mamma för du verkligen verkligen vill och gör allt du kan för o bli det! <3
Jag känner ibland att jag är mamma, men utan barn jättemystisk känsla.. men vi kommer få våra mirakel, det är jag säker på, och du kommer bli en så fantastisk mamma! <3
Skönt med vila o tv =) vi är i finland just nu, väntar på att båten ska åka hemåt. Den åker om typ 2 timmar. Igår åt vi skaldjursplatå, helt galet! O idag blir det den vanliga buffen =) blivit en del shopping också. O idag gick vi runt i helsingfors o det var så himla kallt så vi fick springa in på hm o köpa halsdukar :p
Hoppas du känner dig lite bättre snart! Massor med stora kramar till dig vännen!