Betablockerare under graviditet?
Jag äter medicin av typen betablockerare (av märket Metroprolol eller Seloken) dagligen sedan nio år tillbaka på grund av att jag har hög puls. Utan betablockerarna så har jag en vilopuls på 130 slag per minut men jag har aldrig haft blodtryck ändå.
Bakgund:
Om jag inte tar en tablett varje morgon så har jag puls på mellan 130-150 slag/minut under hela dagen och jag blir kallsvettig, yr, skakig och känner mig utmattad. Emellanåt får jag även hjärtklappning, det får jag även med medicinen men betydligt mer sällan än om jag är utan. Jag var 19 år då jag fick börja med betablockerarna och man utredde aldrig varför jag har hög puls, jag har bara fått veta att jag har arytmi och hög puls från vårdcentralsläkare. Sedan har man bara förnyat mitt recept och det har fungerat för mig. Innan jag fick medicinen så mådde jag väldigt dåligt under nästan ett år och hade svårt att ta mig igenom dagarna på grund av den höga pulsen.
Nutid:
Nu är jag gravid i vecka 16 och mår nästan likadant som jag gjorde innan jag fick medicinen. Jag läser i gravidappen att pulsen borde ha ökat men min är på samma nivå som innan, troligen på grund av att den inte kan stegra på grund av betablockerarna. Barnmorskan konstaterade att jag hade lågt blodtryck. Jag har nästan samma symptom nu som jag har utan medicinen, det vill säga att jag är väldigt matt, sover mycket, lätt blir yr och har svårt att anstränga mig. Jag jobbar med ett stressigt, men stillasittande, yrke där det är ytterst opassande att jag är så seg och jag har svårt att dölja det.
Utan betablockerarna så är jag trött och har svårt för att ens ta promenaden till jobbet. Jag kan ännu mindre prestera. Med betablockerarna känner jag mig också otroligt trött, det känns som att jag rör mig i sirap (det känns som ett konstant motstånd) och jag har svårt för att fokusera på mitt arbete och att hålla uppe tempot. Så fort jag är hemma så bara sover, sover och sover jag trots att tröttheten borde ha lättat vid det här laget.
Värt att nämna är att jag redan från början har ökad risk för tidig födsel/sent missfall på grund av delad livmoder (uterus didelphys).
Frågeställning:
1. Kan det vara farligt för fostret att min puls är lägre än vad den borde?
2. Medför detta någon ökad risk för tidig födsel?
3. Är det farligt att jag blir andfådd och matt då jag anstränger mig milt fysiskt, till exempel genom en lugn promenad?
4. Vore det bättre för fostret att jag slutar och har en puls på över 130 slag /minut eller att jag fortsätter med medicinen och har en puls på under 75 slag/minut?
5. Kan man bli sjukskriven för detta? Jag blir så otroligt stressad av att inte orka hålla uppe tempot och att bara kunna leva på jobbet eftersom jag är helt slut och bara ligger resten av dygnet.
Jag vet inte om jag har fått med nödvändig information och vore väldigt glad om någon som vet något om detta kan svara. Har bett om tid hos min läkare för flera veckor sedan men har ännu inte fått någon kallelse och det känns bara värre och värre samtidigt som jag är orolig över hur barnet påverkas :(