Inlägg från: Sweet Sofia |Visa alla inlägg
  • Sweet Sofia

Betablockerare under graviditet?

Med tanke på att Metroprolol och Seloken kan förorsaka skada på fostret och förtidig födsel så är det ju bra att ta upp frågan med din behandlade läkare.

Är faktiskt lite förvånad att du inte gjorde det i samma stund du fick reda på graviditeten. Känns lite oansvarigt att gå 16 veckor och kunna ha skadat fostret rejält utan att ha kontaktat läkaren!

• Sweet Sofia
    Tribute skrev 2015-03-13 17:57:51 följande:

Jag har inte varit i kontakt med läkaren tidigare under graviditeten men jag förklarade det då jag ringde och bokade tid just för att prata om medicinen och hur jag mår.

Min vårdcentral har alltid fullbokad så om det är som innan, då jag behövt träffa läkare så snart som möjligt på grund av sjukdom men inte har varit gravid, så dimper det väl ner en kallelse om en vecka och så får jag en tid om 3-6 veckor :/

Då ordnar man en akuttider! Man väntar inte 3-4 veckor när man äter medicin som riskerar att skada sitt foster! Det är oansvarigt!
  • Sweet Sofia
    Tribute skrev 2015-03-13 18:14:26 följande:

Jag tog upp min medicinering med barnmorska direkt då jag fick reda på det och hon anmärkte på en annan medicin som jag åt och den slutade jag med direkt. Jag har även träffat läkare på förlossningen då jag gjorde ultraljud i vecka 14 och han sade bara att "det är normalt att vara trött" och sade inte heller något om medicinen trots att han hade medicinlistan framför sig  På vilket sätt är det oansvarigt av mig att berätta om den här medicinen, fråga specifikt om min trötthet och seghet och ändå inte få någon som helst information om det du skriver? Har fantastisk ångest nu, det här har ingen berättat för mig. Då inbillar jag mig ju i alla fall tydligen inte att medicinen får mig att må sämre, det var så det kändes då jag bad om en tid och de "skulle försöka ordna något men läkaren hade inga tider nu". 

På vilket sätt kan betablockerare skada fostret, har du någon information om vad jag har att förvänta mig? Är ordentligt rädd nu.

Du har väl läst bipacksedeln?

Eller så kan du gå in på fass.se så står det där.
Svar på tråden Betablockerare under graviditet?