• Wilma45

Så svårt att vara farmor ibland

Mitt problem är hur man som farmor/svärmor på ett fint sätt ska kunna hjälpa söner och svärdöttrar i deras eget hem och med barnen, utan att såra, kränka eller gå över några gränser. Vi gamla far- och morföräldrar äanses ofta mossiga och att vi inte hänger med, men de unga bortser också från våra erfarenheter och har svårt att ta råd och hjälp från oss.
    När jag ser hur särskilt min ena son och hans sambo curlar mina barnbarn, passar upp och plockar efter dem, skjutsar hit och dit och ger dem större penningsummor utan att blinka, så blir jag allvarligt bekymrad. Barnen, som är mellan 8 och 15 år är lata, dryga , självupptagna och i mitt tycke dåligt uppfostrade. När de besöker mig blänger de surt om jag ber dem hänga jackan i hallen när de slängt den över en köksstol, eller om jag ber dem kasta bort godispapper och fruktrester i stället för att bara lämna det på bordet.

Föräldrarna skryter över hur smarta och intelligenta barnen är och hur bra det går för dem i skolan, och visst är jag glad för deras framgångar där. Men måste de inte också lära sig att uppföra sig, hålla ordning omkring sig och ta ansvar för sina egna prylar? Och det måste de lära sig hemma!
    Jag har sedan de var små försökt putta på lite, tipsa och hjälpa till, men i synnerhet ena sonhustrun blir väldigt stött om jag gör minsta påpekande.
    Ordningen i hemmet är också under all kritik, trots  att mamman bara har deltidsarbete. Disk lämnas, barnen saknar rena kläder ibland, och alla prylar dräller överallt. Varför har de så mycket grejer liggande framme?  Jag får sådan lust att röja upp, plocka in i skåp och lådor och göra fint, men jag måste ju behärska mig, och vågar knappt tänka tanken att be att få hjälpa till.
    Det här blev en lång och lite bitter utläggning. Jag vill poängtera att jag trots allt har ett bra förhållande till mina söner och deras familjer, och jag älskar barnbarnen trots deras slarv och ibland fula språk. Jag är inte så mossig som jag kanske låter, utan en ganska modern farmor som hänger med hyfsat. Men jag skulle så innerligt gärna vilja hjälpa till med det jag kan.
    Finns det flera farmödrar/mormödrar där ute som också känner den här vanmakten över "fel" som görs i barnens familjer, och som man så gärna skulle vilja hjälpa till med om man bara vågade och fick?

Och ni unga föräldrar, hur har ni det, låter ni er mamma/svärmor hjälpa till, och hur ser ni på om de tillrättavisar era barn eller kritiserar ordningen i ert hem, antingen genom påpekanden, förslag eller rent handfasta initiativ?

• Svar på tråden Så svårt att vara farmor ibland
  • Batmamba
    Wilma45 skrev 2015-03-15 01:10:19 följande:

Det är just såna uttryck och tillmälen från barnen som jag skulle vilja reagera lite tuffare mot, men jag vet inte riktigt om jag vågar.  Om det varit hemma hos mig hade jag sagt att såna ord använder vi inte i det här huset, men när inte mamman reagerar?  Nu sa jag bara: Välj dina ord unge man! och då fick jag ett lite retfullt leende av honom.

Nu är jag i alla fall tillbaka hemma efter att ha ryckt in som barnvakt ett par dagar när minstingen varit sjuk. Jag är glad att jag får hjälpa till och jag känner mig inte utnyttjad. Trots allt älskar jag ju de där fräcka och uppnosiga barnbarnen

Det du alltid kan säga är hur de får behandla DIG. Det bestämmer du ju själv, var du än befinner dig.
  • Wilma45

Till Anonym(Bluff!) vill jag bara säga att du får tro vad du vill om min ålder och huruvida jag är farmor eller ej. Jag har faktiskt fyllt 67, och varför skulle jag inte kunna tycka att min son och hans sambo skryter om sina barn? Ni skulle ha hört dem efter utvecklingssamtalet för en tid sedan! Jag frågade, när jag fått höra allt positivt, om läraren inte haft nåt negativt att säga. Nej då, bara småsaker (vilka de var fick jag inte veta)
    Men OK, klart att de har rätt att vara stolta när det går bra, och jag blir också glad att höra det.
    Jag blir dock lite ledsen över att läsa att jag talar illa om mina barn och barnbarn. Jag är ju bara bekymrad!
    Jag hoppas verkligen att jag inte är en sådan svärmor som är hatad, men det tror jag faktiskt inte. Vi umgås ju ganska mycket, åtminstone med ena sonens familj, och med tanke på avståndet och hur de är upptagna med arbete och annat, träffar jag andra sonens familj också ganska regelbundet, och ingen av mina svärdöttrar har visat någon ovilja mot mig.

• Wilma45
    Tittij skrev 2015-03-15 11:25:09 följande:

Jag hade lite problem med "kan själv" när jag flyttat hemifrån. Min mamma ville gärna hjälpa till, men jag kände det som ett övertramp och kritik mot att jag inte skötte hemmet på ett tillräckligt bra sätt.

Det som gjorde att jag fick en ny syn var min svärmor. En dag satt vi och pratade och hon berättade att det var jobbigt att bli gammal och inte längre göra nån nytta, att kunna vara till hjälp. Nu hade hennes söner sina egna familjer och hon behövdes inte längre. Jag har ju själv samma behov av att få hjälpa och mår bra när vänner och familj blir glada.

Så idag har jag släppt garden och ringer gärna och ber om hjälp. Jag kan ringa svärmor och säga att vi har slut på bullar, eller att barnen skulle bli superglada över en ny farmor-stickad vårtröja. Det dröjer inte många dagar innan hon dyker upp med ett stort leende och en tröja, bullar, hemkokt saft eller vad det nu kan vara.

Samma sak när mamma är här. Hon blir jätteglad om jag ber henne att ordna lite bättre i köksskåp, linneskåp eller liknande som inte hinns med mellan heltidsjobb, dagishämtningar, simträningar och livet :)

Vi ser det som win-win. De gamla känner sig nyttiga och vi får massor av hjälp :) Långt inlägg, men jag ville bara försöka få fram att du kanske också kan prata med dina söner och svärdöttrar och verkligen få fram att du VILL hjälpa till. Nån gång kanske polletten trillar ner, att det inte handlar om prestige och kan själv. Småbarnslivet är tufft och man är inte en sämre mamma för att man tar hjälp ibland :)

Man blir riktigt glad, och en liten smula avundsjuk när man läser det du skrivit. Det är ju precis så jag önskar att det ska kunna vara! Du har verkligen kommit till insikt, och din förståelse för att man som pensionär har behov av att känna sig nyttig gör mig hoppfull. Tyvärr arbetade jag fortfarande när barnbarnen var små, och nu borde de inte vara så krävande, så kanske jag är för sent ute?

Jag tror att många svärmödrar blir missförstådda och avskydda "helt i onödan". Att kunna prata igenom och försöka förstå varandra är ju så viktigt. När naturlig välvilja och hjälpsamhet tas som intrång och kritik har man kommit fel från början. Det är just därför jag vill försöka gå försiktigt fram och gärna vill ha synpunkter från såväl svärdöttrar, döttrar och andra farmödrar/svärmödrar.

Jag har fått många trevliga och nyttiga svar här, men också lite kritik och varningsord, och jag uppskattar alla svar, utom möjligtvis den som ifrågasatte hur jag uppfostrat mina egna söner. Det var en småelak och helt onödig kommentar som inte tillförde något matnyttigt till diskussionen.
  • Wilma45
    Anonym (älskar svärmor) skrev 2015-03-15 10:29:46 följande:
    Åh, jag är alltså inte ensam om att gilla sin svärmor! Gud vad vi bråkade i början Min svärmor är ganska rakt på sak, men hon tål samma tillbaka. Hon har inget emot att man tycker annorlunda, hon gillar en het diskussion, men går aldrig till personangrepp. Har en ganska dålig relation till min egen mor som favoriserar min lillebror, så min svärmor är en gudagåva.
    Mina barn älskar henne också, jag tror hon skulle gå genom eld för dem. När hon är barnvakt frågar honom om det är ok att hon dammsuger tex. Hon kan inte sitta stilla när barnen somnat, så hon röjer i vårt hem tills vi kommer tillbaka. Ni skulle bara veta hur skönt det är att komma hem när tvätten är klar, golven torkade och alla leksaker undanstoppade. Det är ingen kritik från hennes sida, hon har själv varit småbarnsmamma och vet hur svårt det är att hinna med, hon sträcker ut en hand och jag tar tacksamt emot dem.
    Jag vågar knappt berätta för mina vänninor om min underbara svärmor, för de hatar sina svärmödrar. Men jag vet att om jag verkligen är i knipa så är det svärmor jag ringer, jag får säkert en avhyvling, men hon skulle hjälpa.
    Härligt att läsa om ditt förhållande till din svärmor! Ni har en rak, ärlig och hjärtlig kommunikation, och ni tycks båda tåla kritik. Jag skulle gärna ta öppen och rak kritik om jag trampade någon på tårna, men jag ha svårt för tvetydiga kommentarer, suckar och menande blickar.
    Jag skulle släppa allt om jag blev ombedd att komma och hjälpa till, och det händer, som nu senast, att jag får rycka in som barnvakt med kort varsel. Flyttstädning har jag också fått hjälpa till med, och då blev jag erbjuden betalning, vilket jag naturligtvis tackade nej till.
    Jag tycker du ska låta alla dina väninnor veta att din svärmor är underbar och att man kan ha ett så bra förhållande. 
  • Wilma45
    SJLN skrev 2015-03-15 07:38:47 följande:

Jag vill bara sprida lite hopp Wilma45.

Mina bonusbröder, idag 21 och 23 år gamla, var riktigt curlade ända tills de flyttade hemifrån 16 år gamla för att plugga. Deras mamma hade till och med frukostmackorna färdigbredda när de vaknade på morgonen. Den äldre brodern var dessutom väldigt ouppfostrad och for med fula ord och respektlöst beteende. Trots detta har det faktiskt gått riktigt bra! De är idag två trevliga pojkar som äter vad som serveras när de är bortbjudna. Det hade jag aldrig trott när min bonusmamma stod där vid spisen och lagade 3 olika rätter till middag - för att det som serverades inte dög.

Min pappa och hon fick även en dotter för snart 9 år sedan, som i dagsläget är lika bortskämd som pojkarna var. Hon får nygräddade våfflor varje morgon bara för att hon vill det och man kunde tro att det var hon som var mamman så som hon styr och ställer där hemma. Det är ju så att man blir mörkrädd. Men jag försöker då tänka på hur fina mina bonusbröder blivit, och tänka att det finns ju hopp ändå!

Låter verkligen hoppfullt! Hoppas jag får vara med tills mina barnbarn är vuxna och att de då lärt sig hyfs och ansvar.
  • Batmamba

TS, jag reagerar på att du skriver att en förälder här har "kommit till insikt" när hon ändrat inställning till sin svärmor. Det tyder på att du faktiskt inte respekterar dina söner och sonhustrun och deras val att inte vilja ha din hjälp. Du pratar om dem som små barn som inte förstår sitt eget nästan Du tycker att de inte kommit till insikt, när det kanske i själva verket kanske bara är så att de inte är intresserade av att få hjälp för tillfället.

Om du har ett behov av att få känna dig behövd är det inte deras plikt att tillfredsställa det. Du kan tex engagera dig i en förening eller hjälparbete av någon sort. Omsorg ska vara något fint både för den som ger och den som tar emot. Oombedd omsorg är förminskande och lite förlöjligande.

• Batmamba

Förstå sitt eget BÄSTA, skulle det stå.

• Batmamba

Jag kanske skulle förtydliga att vi både ber om och glatt tar emot hjälp från både mina och makens föräldrar (tex barnpassning, städning och matlagning), men jag har också erfarenhet av svärföräldrar som lägger sig i (men själva ser det som att hjälpa till).

• Ankanpankan1

Egentligen tror jag du är en rätt bra person, men se det inte som att du erbjuder dem hjälp. Då hamnar de i underläge.

Fråga i stället om du kan få göra saker för ditt höga nöjes skull.

Ex du ser att fönstren är oputsade . Berätta att du köpt en ny fönsterksrapa och vill testa den. Gör sedan två av fönstren- inte alla, för då genomskådar dem dig.

Vänta tills de själva avslöjar vad de vill ha hjälp med.

Ex rätt vad det är kommer svärdottern oja sig över rabatten. Då tar du stråt och hör om du skulle kunna få prova dina gröna fingrar.

Jag har ganska små barn och det jag önskar av mina föräldrar/ svärföräldrar är att de tog hand om barnen så jag hann sköta mitt hem själv. Kanske låta dem sova över en helg hos dem. Hämta dem på förskolan.

• Wilma45
    Batmamba skrev 2015-03-15 13:46:52 följande:

TS, jag reagerar på att du skriver att en förälder här har "kommit till insikt" när hon ändrat inställning till sin svärmor. Det tyder på att du faktiskt inte respekterar dina söner och sonhustrun och deras val att inte vilja ha din hjälp. Du pratar om dem som små barn som inte förstår sitt eget nästan Du tycker att de inte kommit till insikt, när det kanske i själva verket kanske bara är så att de inte är intresserade av att få hjälp för tillfället.

Om du har ett behov av att få känna dig behövd är det inte deras plikt att tillfredsställa det. Du kan tex engagera dig i en förening eller hjälparbete av någon sort. Omsorg ska vara något fint både för den som ger och den som tar emot. Oombedd omsorg är förminskande och lite förlöjligande.

Jag vidhåller att signaturen Tittij kommit till insikt, och då avser jag det hon själv beskriver som " jag fick en ny syn ".  Att komma till insikt kan vara att plötsligt förstå att man inte måste orka/hinna fixa precis allt själv, och att det inte är något fel att ta emot hjälp. Och min sondotter tog ju faktiskt emot min hjälp med middagslagningen så hon själv hann ut på en uppfriskande promenad efter jobbet.
    Naturligtvis ska inte den yngre generationen se det som sin plikt att tillfredsställa föräldrarnas behov av att vara behövda. Men de kan gott förstå att de inte alls är till besvär om de ber om hjälp, och att det inte är farligt att fråga. Jag ställer upp när jag kan, men är jag förhindrad så måste jag säga ifrån. Och jag brukar faktiskt inte tränga mig på. Jag åker aldrig dit objuden eller prackar på dem hjälp de inte vill ha. Du dömer mig väldigt hårt tycker jag. Var tycker du att jag pratar om dem som små barn?
Svar på tråden Så svårt att vara farmor ibland