Så svårt att vara farmor ibland
Mitt problem är hur man som farmor/svärmor på ett fint sätt ska kunna hjälpa söner och svärdöttrar i deras eget hem och med barnen, utan att såra, kränka eller gå över några gränser. Vi gamla far- och morföräldrar äanses ofta mossiga och att vi inte hänger med, men de unga bortser också från våra erfarenheter och har svårt att ta råd och hjälp från oss.
När jag ser hur särskilt min ena son och hans sambo curlar mina barnbarn, passar upp och plockar efter dem, skjutsar hit och dit och ger dem större penningsummor utan att blinka, så blir jag allvarligt bekymrad. Barnen, som är mellan 8 och 15 år är lata, dryga , självupptagna och i mitt tycke dåligt uppfostrade. När de besöker mig blänger de surt om jag ber dem hänga jackan i hallen när de slängt den över en köksstol, eller om jag ber dem kasta bort godispapper och fruktrester i stället för att bara lämna det på bordet.
Föräldrarna skryter över hur smarta och intelligenta barnen är och hur bra det går för dem i skolan, och visst är jag glad för deras framgångar där. Men måste de inte också lära sig att uppföra sig, hålla ordning omkring sig och ta ansvar för sina egna prylar? Och det måste de lära sig hemma!
Jag har sedan de var små försökt putta på lite, tipsa och hjälpa till, men i synnerhet ena sonhustrun blir väldigt stött om jag gör minsta påpekande.
Ordningen i hemmet är också under all kritik, trots att mamman bara har deltidsarbete. Disk lämnas, barnen saknar rena kläder ibland, och alla prylar dräller överallt. Varför har de så mycket grejer liggande framme? Jag får sådan lust att röja upp, plocka in i skåp och lådor och göra fint, men jag måste ju behärska mig, och vågar knappt tänka tanken att be att få hjälpa till.
Det här blev en lång och lite bitter utläggning. Jag vill poängtera att jag trots allt har ett bra förhållande till mina söner och deras familjer, och jag älskar barnbarnen trots deras slarv och ibland fula språk. Jag är inte så mossig som jag kanske låter, utan en ganska modern farmor som hänger med hyfsat. Men jag skulle så innerligt gärna vilja hjälpa till med det jag kan.
Finns det flera farmödrar/mormödrar där ute som också känner den här vanmakten över "fel" som görs i barnens familjer, och som man så gärna skulle vilja hjälpa till med om man bara vågade och fick?
Och ni unga föräldrar, hur har ni det, låter ni er mamma/svärmor hjälpa till, och hur ser ni på om de tillrättavisar era barn eller kritiserar ordningen i ert hem, antingen genom påpekanden, förslag eller rent handfasta initiativ?