Så svårt att vara farmor ibland
Att kommentera hur andra ordnar sina hem är oförskämt! Mina svärföräldrar kommer ofta med käcka tillrop om hur vi borde möblera eller organisera oss. Vi är skittrötta på det och ömsom suckar ömsom skrattar åt deras förslag när de har åkt.
Våra föräldrar får gärna tillrättavisa våra barn om de gör det inom ramarna för hur vi har valt att uppfostra dem. Det är också ok att de har andra regler hos sig (tex förbjudet att hoppa i soffan) än vi har hemma. Givetvis sätter de också egna gränser för hur mycket barnen får klättra på dem, busa med dem etc.
Jag och min sambo har en massa åsikter om hur våra föräldrar, syskon och vänner lever, men det skulle aldrig falla oss in att berätta det för dem! Är de nöjda är det bra. Vill de ha våra råd ber dem om det.
Om du verkligen anser att barnen skadas av den uppfostran de får, ta upp det med föräldrarna när barnen inte är med och ni har mycket gott om tid. Men har du hållit på och småkommenterat under åren kan jag förstå om de är ganska trötta på att du lägger dig i och därför bara stänger av när du påpekar något. Så funkar iaf jag. Håll tyst om det i något år så har du kanske ett bättre utgångsläge sen.
Tänk på att det är vuxna människor du pratar om. De har gjort sina val och med stor sannolikhet är det så att på de punkter ni har valt att göra olika tycker de att du gör lika fel/konstigt/omständligt som du tycker om hur de gör.