• Anonym (Hum)

Nya siffror, invandringen kostar oss 50 miljarder kr år 2015. Jämför med Socialbidrag där det är fjuttiga 10 miljarder..

Nya siffror vad invandringen kostar. Sverige lägger alltså överlägset mest skattepengar på invandring, 5ggr mer än vad man lägger på t.ex socialbidrag. 

MIGRATION. Nu finns nya siffror för vad flyktinginvandringen kostar den offentliga sektorn. Joakim Ruist, forskare vid Handelshögskolan i Göteborg, har ställt utgifter mot intäkter och tittat på den totala nettokostnaden för alla personer som någon gång kommit som flykting eller anhörig till en flykting och fått uppehållstillstånd i Sverige.

Enligt samma beräkningar kommer kostnaden år 2015 att motsvara 1,35 procent av BNP, cirka 50 miljarder kronor.

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20361109.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-23 19:46
    Han skriver även om att vi måste börja sänka lönerna:

"Och ju mer gruppen lågutbildade invandrare växer, desto starkare skäl finns det att sänka lönerna."

joakimruist.blogspot.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-23 23:57
    Pga mångas önskan så tar jag med att Joakim säger att vi klarar av denna ofantligt stora kostnad trots att politiker säger att "ladan är tom":

"Å ena sidan är det mycket pengar, säger Joakim Ruist. Å andra sidan är det en kostnad Sverige klarar av, fortsätter han."

• Svar på tråden Nya siffror, invandringen kostar oss 50 miljarder kr år 2015. Jämför med Socialbidrag där det är fjuttiga 10 miljarder..
  • Anonym (uppenbart)
    Anonym (Hum) skrev 2015-02-23 23:29:22 följande:
    Sunt förnuft. Massinvandring när jobb saknas skapar lönedumpning.

Ladan är tom och då är 50 miljarder mycket. Att säga att vi klarar det är som att säga att vi klarar flera terrordåd också.
    Det är inte upp till en person som vinklar och utelämnar saker för att sen försöka döpa det till fakta att avgöra vad som är sunt förnuft.

Det blir bara mer och mer tydligt vad din agenda med tråden är. Du gillar inte invandrare, jaha vi har förstått det, bearbeta den rädslan eller ilskan eller vad det nu är som driver dig till att starta alla dessa propagandatrådar på ett familjeforum

• Anonym (Hum)
    Anonym (uppenbart) skrev 2015-02-23 23:40:04 följande:
    Det är inte upp till en person som vinklar och utelämnar saker för att sen försöka döpa det till fakta att avgöra vad som är sunt förnuft.

Det blir bara mer och mer tydligt vad din agenda med tråden är. Du gillar inte invandrare, jaha vi har förstått det, bearbeta den rädslan eller ilskan eller vad det nu är som driver dig till att starta alla dessa propagandatrådar på ett familjeforum
    Jag har länkat och vem som helst kan läsa hela artikeln, det intressanta är fortfarande den enorma kostnaden på 50 miljarder, om vi klarar det eller inte är väl ointressant. 
  • Anonym (Hum)
    CarinaL26 skrev 2015-02-23 23:44:18 följande:
    Har du andra källor än SDs propagandamaskineri? Inte? Vad konstigt...
    Gammal artickel av universitetslektor, skriven år 2002.

1990 uppgick kostnaden för invandringen till 100 mdr. Den starka ökningen under nio år upp till 267 mdr beror bland annat på att vi har en kostsam välfärd, som även invandrarna får del av.

Invandringens kostnader uppgick enligt mina beräkningar 1999 till 267 miljarder kronor. Kostnaderna fördelas så här:
    1. Centrala samhällsfunktioner, 32 mdr
    2. Offentlig konsumtion, 123 mdr
    3. Transfereringar, 84 mdr
    4. Inkomstförluster, 28 mdr

www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd
  • Anonym (uppenbart)
    Anonym (Hum) skrev 2015-02-23 23:43:46 följande:
    Jag har länkat och vem som helst kan läsa hela artikeln, det intressanta är fortfarande den enorma kostnaden på 50 miljarder, om vi klarar det eller inte är väl ointressant. 
    Det tar inte bort faktumet att du enbart visade 95% av artikeln och uteslöt endast de delar som inte passade din åsikt.

Ena sekunden säger du att du inte bryr dig om personens åsikter för att i nästa uppdatera trådstarten med just den personens åsikter, men då väl utvalda av dig.
    Varför, kan du förklara det?
    Tror ts är en del av deras propagandamaskin, det är ju rätt så uppenbart men otrolgit synd för det förstör debatten.

Jag förstår inte varför man ska på och ändra saker för, men det är ju så dessa människor gör, ändrar, utesluter och vinklar och sen när man blir påkomna så låtsas man som det regnar
  • Anonym (undrar)

Varför svarar du inte på min fråga?

Att du tycker jag är dum det kunde du skriva men när jag vill ha svar då ignorerar du!?
  • Anonym (Hum)
    Anonym (uppenbart) skrev 2015-02-23 23:51:56 följande:
    Det tar inte bort faktumet att du enbart visade 95% av artikeln och uteslöt endast de delar som inte passade din åsikt.

Ena sekunden säger du att du inte bryr dig om personens åsikter för att i nästa uppdatera trådstarten med just den personens åsikter, men då väl utvalda av dig.
    Varför, kan du förklara det?
    Tror ts är en del av deras propagandamaskin, det är ju rätt så uppenbart men otrolgit synd för det förstör debatten.

Jag förstår inte varför man ska på och ändra saker för, men det är ju så dessa människor gör, ändrar, utesluter och vinklar och sen när man blir påkomna så låtsas man som det regnar
    Ok, för din skull kommer jag lägga till det.
  • Anonym (uppenbart)
    Anonym (Hum) skrev 2015-02-23 23:50:25 följande:
    Gammal artickel av universitetslektor, skriven år 2002.

1990 uppgick kostnaden för invandringen till 100 mdr. Den starka ökningen under nio år upp till 267 mdr beror bland annat på att vi har en kostsam välfärd, som även invandrarna får del av.

Invandringens kostnader uppgick enligt mina beräkningar 1999 till 267 miljarder kronor. Kostnaderna fördelas så här:
    1. Centrala samhällsfunktioner, 32 mdr
    2. Offentlig konsumtion, 123 mdr
    3. Transfereringar, 84 mdr
    4. Inkomstförluster, 28 mdr

www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd
    Nu gör du samma sak igen, artikeln du hänvisar till är inte fakta utan en insändare från en mycket ifrågasatt person vid namn Lars Jansson. När insändaren skrevs hade han dessutom inte varit lektor på över 10 år. men så var det ju det här med att ändra på sanningen

Så det du gör är länkar till en insändare av en person vars resultat och siffror har blivit starkt ifrågasatta.

Frågan är upprepar du bara vad någon har sagt till dig eller försöker du medvetet vinkla och förvränga saker?

• Anonym (uppenbart)
    Anonym (Hum) skrev 2015-02-23 23:53:23 följande:
    Ok, för din skull kommer jag lägga till det.
    Bra att du nu har ändrat det, det ska du ha heder för, även om det känns sådär lagom seriöst att göra det först när debatten har lagt sig lite och inte rasar som värst.
  • Tom Araya

Detta är definitivt en av många poster man borde spara på nu när försvaret behöver upprustas. Pengar finns om man prioriterar rätt.

Svar på tråden Nya siffror, invandringen kostar oss 50 miljarder kr år 2015. Jämför med Socialbidrag där det är fjuttiga 10 miljarder..