• Anonym (Hum)

Nya siffror, invandringen kostar oss 50 miljarder kr år 2015. Jämför med Socialbidrag där det är fjuttiga 10 miljarder..

Nya siffror vad invandringen kostar. Sverige lägger alltså överlägset mest skattepengar på invandring, 5ggr mer än vad man lägger på t.ex socialbidrag. 

MIGRATION. Nu finns nya siffror för vad flyktinginvandringen kostar den offentliga sektorn. Joakim Ruist, forskare vid Handelshögskolan i Göteborg, har ställt utgifter mot intäkter och tittat på den totala nettokostnaden för alla personer som någon gång kommit som flykting eller anhörig till en flykting och fått uppehållstillstånd i Sverige.

Enligt samma beräkningar kommer kostnaden år 2015 att motsvara 1,35 procent av BNP, cirka 50 miljarder kronor.

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20361109.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-23 19:46
    Han skriver även om att vi måste börja sänka lönerna:

"Och ju mer gruppen lågutbildade invandrare växer, desto starkare skäl finns det att sänka lönerna."

joakimruist.blogspot.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-23 23:57
    Pga mångas önskan så tar jag med att Joakim säger att vi klarar av denna ofantligt stora kostnad trots att politiker säger att "ladan är tom":

"Å ena sidan är det mycket pengar, säger Joakim Ruist. Å andra sidan är det en kostnad Sverige klarar av, fortsätter han."

• Svar på tråden Nya siffror, invandringen kostar oss 50 miljarder kr år 2015. Jämför med Socialbidrag där det är fjuttiga 10 miljarder..
  • Anonym (verdi)
    Anonym (fjakf) skrev 2015-02-23 23:05:39 följande:
    Tack för bra svar, men dessa förslag syns sällan i debatten. Varför, kan. man fråga sig...
    De lär ju inte leda till valframgång, direkt.
    Ärligt talat tror jag att vi tvingas till dessa förändringar såvida vi inte  vill acceptera ett skattetryck som lämnar flertalet av oss med småsmulor till fickpengar och ett sammanpressat boende, eftersom vi inte kommer att ha råd till den typ av boende flertalet av oss har idag.
  • CarinaL26
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-23 23:06:30 följande:

Men hur kan han säga att "Sverige klarar av" denna stora kostnaden samtidigt som finansministern gått ut och sagt att "ladan är tom".

Jag får inte ihop det.

Gå tillbaka till skolbänken och försök få in det du missade under din skoltid. Det kanske i alla fall kan ge förutsättningar för att du ska fatta något.
  • Anonym (Hum)
    CarinaL26 skrev 2015-02-23 23:06:02 följande:
    SD visade i höstas vad de bryr sig om Sveriges äldre. Nada. Dessutom finns det fler alternativ men SD låser bar fast sig vid invandring invandring invandring och saknar helt realistiska förslag som säkrar välfärden i Sverige i framtiden.
    SD är ju det enda partiet som inte vill satsa allt på invandringen, SD är idag det enda partiet som INTE är ett enfrågeparti.
  • Anonym (verdi)
    CarinaL26 skrev 2015-02-23 23:06:02 följande:
    SD visade i höstas vad de bryr sig om Sveriges äldre. Nada. Dessutom finns det fler alternativ men SD låser bar fast sig vid invandring invandring invandring och saknar helt realistiska förslag som säkrar välfärden i Sverige i framtiden.
    Du blåögda lilla människa....
  • Anonym (uppenbart)
    Anonym (Hum) skrev 2015-02-23 23:05:31 följande:
    Jag har hållit det på en rättvis nivå, som jag har nämt så är det intressanta att kostnaden är ofantliga 50 miljarder kr i år.

Vad tycker du jag borde lägga till i trådstarten menar du?
    Men det är inte du som ska avgöra vad som är en rättvis nivå om du säger att du vill informera, då är det ju i slutänden ändå bara en propagandatråd om du tar bort delar ur det du informerar om för att dom inte passar in i din åsikt.

Det du inte borde ha gjort i trådstarten är att utesluta den lilla del där det sas att Sverige har råd, genom att ta bort en del ur något så ger man ju det legitimitet, du har alltså med din medvetna uteslutning uppmärksammat folk på just den punkten.

• Anonym (Vadfan!)
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-23 23:06:30 följande:

Men hur kan han säga att "Sverige klarar av" denna stora kostnaden samtidigt som finansministern gått ut och sagt att "ladan är tom".

Jag får inte ihop det.

inte jag heller.
  • CarinaL26
    Anonym (Hum) skrev 2015-02-23 23:10:32 följande:

SD är ju det enda partiet som inte vill satsa allt på invandringen, SD är idag det enda partiet som INTE är ett enfrågeparti.

Du klarade inte av att läsa många rader i budgetförslagen som lades fram va?
  • Anonym (Hum)
    Anonym (fjakf) skrev 2015-02-23 23:07:39 följande:
    Så de hjälper INGEN alls i Sverige, som det är nu? INGEN ALLS överhuvudtaget?
    Vi hjälper en och låter 1000 människor dö. Så vi dödar fler än vad vi hjälper kan man säga.
  • CarinaL26
    Anonym (verdi) skrev 2015-02-23 23:10:41 följande:

Du blåögda lilla människa....

Gäsp. Kom med motargument om du har nåt att säga.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (uppenbart) skrev 2015-02-23 23:11:07 följande:
    Men det är inte du som ska avgöra vad som är en rättvis nivå om du säger att du vill informera, då är det ju i slutänden ändå bara en propagandatråd om du tar bort delar ur det du informerar om för att dom inte passar in i din åsikt.

Det du inte borde ha gjort i trådstarten är att utesluta den lilla del där det sas att Sverige har råd, genom att ta bort en del ur något så ger man ju det legitimitet, du har alltså med din medvetna uteslutning uppmärksammat folk på just den punkten.
    Att Sverige har råd är hans personliga åsikt, men du kanske har hört att ladan är tom? 50 miljarder är mycket när ladan är tom;)
Svar på tråden Nya siffror, invandringen kostar oss 50 miljarder kr år 2015. Jämför med Socialbidrag där det är fjuttiga 10 miljarder..