• Anonym (hemlig)

det här med IVF

Hej jag har hört att inför ivf så gör man en "lämplighetsutredning" på paret, vilket jag tycker är ren idioti eftersom barn är en mänsklig rättighet och den utredningen är en form av tvångssterilisering ifall dem nekar en att göra ivf. Nu undrar jag ifall ni som har gjort det nyligen var tvungna att göra en sådan utredning och om man får göra ivf på privatklinik ifall man inte vill genomgå en sådan utredning? någon som blivit nekade ivf? jag tycker det är helt sjukt att de börjat med sådana utredningar. Speciellt när det är parets egna könsceller för då tycker jag verkligen att man har RÄTT att få göra ivf  oavsett om man är "lämpliga" eller "olämpliga" föräldrar..

• Svar på tråden det här med IVF
  • Anonym (!!)
    Anonym (ehrm) skrev 2015-02-27 14:55:28 följande:

Kostar ju att ÅKA till egypten också osv...så så jäkla billigt vet jag inte om det blir och säkerheten vet man inget om....

Ja så klart det kostar men man kan hitta biljetter billigt beroende på när man åker, sen säkerheten tro eller ey men här finns det grymma läkare, och lyckade ivf är hög i Egypten. Detta är bara tips inget man måste göra.
  • Anonym (!!)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-27 15:01:45 följande:

Jag har gått in och kollat på den sidan nu, det står på arabiska och finns ingen översättning så förstår tyvärr ingenting av vad det står :( men hur går man tillväga om man vill göra ivf där och bor i Sverige?

Det är rätt sida du gått in på, finns en knapp längst upp till höger står EN, går att ändra till

Engelska. Asså du får ju åka till Egypten isf, besöker kliniken skriver in dig och din man, läkaren gör undersökningar de råder dig om du överhuvudtaget behöver göra ivf, dock bestämmer du i slutändan, sen ger de dig olika tester du ska ta dvs blod prover, sen kommer du tillbaka dag 20 för en ul sen börjar du med hormon mer ön så vet ja inte

Än så länge har tid imorn ska förhoppningsvis börja med hormonbehandlingen'
  • Anonym (ehrm)
    Anonym (!!) skrev 2015-02-27 19:10:26 följande:
    Ja så klart det kostar men man kan hitta biljetter billigt beroende på när man åker, sen säkerheten tro eller ey men här finns det grymma läkare, och lyckade ivf är hög i Egypten. Detta är bara tips inget man måste göra.
    Boende kostar också och man lär ju behöva stanna ett antal dagar iallafall.

• Anonym (ehrm)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-27 14:28:11 följande:
    när gjorde ni eran ivf? för den utredningen är något de börjat med 2014-2015 .
    2013.
  • Anonym (hemlig)
    Anonym (!!) skrev 2015-02-27 19:20:36 följande:
    Det är rätt sida du gått in på, finns en knapp längst upp till höger står EN, går att ändra till

Engelska. Asså du får ju åka till Egypten isf, besöker kliniken skriver in dig och din man, läkaren gör undersökningar de råder dig om du överhuvudtaget behöver göra ivf, dock bestämmer du i slutändan, sen ger de dig olika tester du ska ta dvs blod prover, sen kommer du tillbaka dag 20 för en ul sen börjar du med hormon mer ön så vet ja inte

Än så länge har tid imorn ska förhoppningsvis börja med hormonbehandlingen'
    men kan man inte ringa och prata med kliniken innan? för det är ju lite långt att bara åka till egypten och sen kanske det är långa vänteköer .
  • Anonym (!!)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-27 20:50:04 följande:
    men kan man inte ringa och prata med kliniken innan? för det är ju lite långt att bara åka till egypten och sen kanske det är långa vänteköer .
    Finns inga kötider, det ör inte som Sverige finns flera ivf kliniker. om du vill kan du ringa de finns nr på hemsidan
  • dumdummast

Vi gjorde ivf I slutet av 2014 och vi träffade ingen kurator/psykolog. Vi fick fylla i pappret om vi var friska, samt alkohol och drogvanor. Men ingen lämplighetsutredning!

• Anonym (hemlig)
    Anonym (!!) skrev 2015-02-27 20:23:55 följande:
    Finns inga kötider, det ör inte som Sverige finns flera ivf kliniker. om du vill kan du ringa de finns nr på hemsidan
    okej så man kan få en tid nästan direkt?
  • Anonym (hemlig)
    dumdummast skrev 2015-02-27 20:35:07 följande:

Vi gjorde ivf I slutet av 2014 och vi träffade ingen kurator/psykolog. Vi fick fylla i pappret om vi var friska, samt alkohol och drogvanor. Men ingen lämplighetsutredning!

okej, skönt att höra. Men gjorde ni ivf genom landstinget eller privat?
  • dumdummast
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-27 20:48:51 följande:

okej, skönt att höra. Men gjorde ni ivf genom landstinget eller privat?

Landsting finansierat gjorde vi.
Svar på tråden det här med IVF