• Bebislängtan01

Allt ser bra ut, men svårt att bli gravid!

Hej!

Jag och sambon har försökt bli gravida i snart 2 år och har nyligen påbörjat en utredning. Alla provsvar ser väldigt bra ut, sambon har dock inte jätte bra spermier, men dom är ändå så pass bra att vi borde bli gravida snart. (enligt läkaren)

Jag undrar om det finns fler i vår sits som vill prata av sig lite Glad

• Svar på tråden Allt ser bra ut, men svårt att bli gravid!
  • heyorange
    Lillagris skrev 2015-05-11 07:14:15 följande:
    Nä vi har en remiss redo och klar till ivf, vi har valt att försöka själva. Vi KAN ju få barn på egen hand. Lyckats tre gånger
    Och jag lider inte av nån stor övervikt.
    väger 78kilo och är 177cm

Ivf är ju inte direkt nån rolig resa och det senaste året har jag faktiskt haft en känsla att snart tar det sig. Sen har vi valt att vänta med ivf eftersom jag är/var så pass ung. Vi har velat fram och tillbaka, men att remissen ligger där ger ju trygghet men just nu är inte ivf nått vi funderar på utan vi kör på med bra mat och träning och hoppas det tar sig. Annas blir det ju såklart Ivf i slutändan
    Ditt resonemang är klokt!

Får vi ivf så kommet vi ta det, min man blir 45 i år
  • heyorange
    Bebislängtan01 skrev 2015-05-11 07:33:17 följande:

Eller hur kan folk vara oförskämda! Jag har en nära vän som vet att vi har försökt länge. ändå säger hon "kör på nu, så ni får barn snart", att sambon ska "skjuta" rätt. Alltså, man blir så besviken , samtidigt irriterad. Hur kan man hålla på så till par som verkligen kämpar och när den personen vet om att man inte kan få barn så lätt! Hon har förresten fått barn och höll på så mot oss när hon var gravid också, pratade bara om sin graviditet m.m.

Något jag har "lärt mig" efter alla dessa månader/år av försök, är att jag inte kommer fråga folk om dom inte ska ha barn snart, för man vet själv att det kan vara otroligt jobbigt och svårt att höra dessa frågor om man försöker bli gravid, men inte vill gå ut med de.

Håller med dig, framför allt om sista stycket! Jag kommer aldrig utsätta någon för dessa frågor. Men tyvärr har jag redan gjort det, innan jag visste hur jobbiga de är... Nu förstår jag det!
  • heyorange
    nataliei skrev 2015-05-10 22:55:15 följande:
    Jag kommer behöva berätta på jobbet att vi ska göra ivf, man måste ju ta ledigt med kort varsel så jag vill att min chef ska veta.

Det är inom samma företag som jobbmöjligheten finns, jag är rädd att det möjligheten inte finns kvar om jag går på föräldraledighet.

Jobb löser sig alltid och just nu älskar jag verkligen mitt jobb. Men jag kommer älska mitt barn mer :)
    Lev i nuet skulle jag skriva också, det måste man nog...
  • heyorange
    heyorange skrev 2015-05-11 20:43:44 följande:

Hörrni! Bra nyheter - spermieprov nr lämnades in idag :) så skönt!!!

Nr2...... :)
  • Lillagris
    heyorange skrev 2015-05-11 20:39:26 följande:
    Ditt resonemang är klokt!

Får vi ivf så kommet vi ta det, min man blir 45 i år
    Åh tack, trodde jag skulle få en liten - Vill du verkligen ha barn så gör man IVF smäll. Har bivit dumförklarad på andra sidor här vrf vi inte gör ivf när vi har en remiss liggandes, känns verkligen skönt att få höra att det va ett klokt resonemang. TACK

Tycker jag absolut ni ska göra. Så otroligt bra att ivf finns för dom som behöver. 
  • heyorange
    Lillagris skrev 2015-05-12 14:26:37 följande:
    Åh tack, trodde jag skulle få en liten - Vill du verkligen ha barn så gör man IVF smäll. Har bivit dumförklarad på andra sidor här vrf vi inte gör ivf när vi har en remiss liggandes, känns verkligen skönt att få höra att det va ett klokt resonemang. TACK

Tycker jag absolut ni ska göra. Så otroligt bra att ivf finns för dom som behöver. 
    Ja, jag skulle resonera som du - jag är inte runt 40 bast, då kanske man känner viss press. och högsta önskan är för mig, som för dig, att man skapar barn tillsammans på det mest naturliga sättet. Så jag förstår dej till 100% :) men när man försökt ett tag och är redo för ivf så är man ;)
  • heyorange
    heyorange skrev 2015-05-12 21:14:09 följande:
    Ja, jag skulle resonera som du - jag är inte runt 40 bast, då kanske man känner viss press. och högsta önskan är för mig, som för dig, att man skapar barn tillsammans på det mest naturliga sättet. Så jag förstår dej till 100% :) men när man försökt ett tag och är redo för ivf så är man ;)
    Och vi har alla olika förutsättningar ????
  • nataliei
    Lillagris skrev 2015-05-11 07:14:15 följande:
    Nä vi har en remiss redo och klar till ivf, vi har valt att försöka själva. Vi KAN ju få barn på egen hand. Lyckats tre gånger
    Och jag lider inte av nån stor övervikt.
    väger 78kilo och är 177cm

Ivf är ju inte direkt nån rolig resa och det senaste året har jag faktiskt haft en känsla att snart tar det sig. Sen har vi valt att vänta med ivf eftersom jag är/var så pass ung. Vi har velat fram och tillbaka, men att remissen ligger där ger ju trygghet men just nu är inte ivf nått vi funderar på utan vi kör på med bra mat och träning och hoppas det tar sig. Annas blir det ju såklart Ivf i slutändan
    Jag förstår er precis! Ivf är på alla sätt sista utvägen, iaf för oss. Det är jobbigt och krävande.

Kan lika gärna gå åt helsike som att det ska bli bra.

Och ni kan ju bli gravida :)

Du får kolla på våra ivf-resor och bestämma dig efter det! Eller så har ni redan lyckats på egen hand då :)
  • Bebislängtan01

Jag och sambon ska ju försöka få barn till juni och har inget hänt innan, ska vi tillbaka till läkaren för att prata om ev. ivf.

Jag är dock inte så jätte insatt om just ivf, men det är något jag vill göra, samtidigt inte. Jag tycker att det nästan känns pinsamt att göra en ivf som 22 åring, fast det är det kanske inte egentligen, men det är nog min dåliga självkänsla, haha.

Har ni tips på några bra sidor om ivf?

Annars är jag på bim -3 idag. Och har varit lite illamående varje morgon i 2 dagar, men det har hänt förut innan mens också.  Tänkte om man ska köpa graviditetstest idag och testa imorgon kanske? Lika ivrig varje månad.

Hur går det för er just nu? Glad

Svar på tråden Allt ser bra ut, men svårt att bli gravid!