• Bebislängtan01

Allt ser bra ut, men svårt att bli gravid!

Hej!

Jag och sambon har försökt bli gravida i snart 2 år och har nyligen påbörjat en utredning. Alla provsvar ser väldigt bra ut, sambon har dock inte jätte bra spermier, men dom är ändå så pass bra att vi borde bli gravida snart. (enligt läkaren)

Jag undrar om det finns fler i vår sits som vill prata av sig lite Glad

• Svar på tråden Allt ser bra ut, men svårt att bli gravid!
  • Bebislängtan01
    Lillagris skrev 2015-04-29 07:45:12 följande:

fortsätter min fråga, hur gick er spolning till. Nyfiken eftersom det verkar va väldigt väldigt olika. Till mig sa dom att spolning gör man inte förens man vet om det e fri passage i äggledarna eller inte? Eller ni menar att er kontrast röntgen är själva spolningen? 

Själv började jag dagen med att ta lavemang för att tömma allt där nere för att få tydligare bilder på röntgen. Sen skulle jag ta två alvedon, jag tog två citodon för jag va livrädd. Sen kom jag till sjukhuset,  " röntgen " fick ligga på ett vanligt röntgenbord med två gynben påskruvade. Sen kom en läkare och satte kanylerna i äggledarna, sen kom en och sprutade in kontrastvätskan som gör att det blir tyligare bilder på äggledarna eftersom dom blir lite större, dom ser även om vätskan har nått hela vägen fram eller om det är stopp nånstans. Sen va det klart. Nästa möte med min barnmorska gick vi igenom röntgenplåtarna.
    Jag hade fripassage.

Oj, ditt lät allt lite värre.

När jag var iväg på spolning, och sa att jag var så jäkla nervös för att det ska göra ont, då sa läkaren att det inte är någon fara och att många blandar ihop med en annan undersökning. 

Jag fick inge smärtstillande innan, det var bara att hoppa upp i gynstolen och dom förde in några slangar med vätska, då jag fick se på en ultraljudsskärm när dom spolade. Jag kände knappt något, bara lite obehag och en liknande mensvärk efteråt. Efter undersökningen sa läkaren att allt såg bra ut och att jag hade fri passage.

Jag har aldrig tänkt på olikheterna på undersökningarna faktiskt :p .

• Lillagris
    Bebislängtan01 skrev 2015-04-29 08:06:29 följande:

Oj, ditt lät allt lite värre.

När jag var iväg på spolning, och sa att jag var så jäkla nervös för att det ska göra ont, då sa läkaren att det inte är någon fara och att många blandar ihop med en annan undersökning. 

Jag fick inge smärtstillande innan, det var bara att hoppa upp i gynstolen och dom förde in några slangar med vätska, då jag fick se på en ultraljudsskärm när dom spolade. Jag kände knappt något, bara lite obehag och en liknande mensvärk efteråt. Efter undersökningen sa läkaren att allt såg bra ut och att jag hade fri passage.

Jag har aldrig tänkt på olikheterna på undersökningarna faktiskt :p .

Märkligt att dom gör olika. ja det va ju inte skönt men gjorde inte jätte ont. Jag blev så uppskrämd innan. Läst tråder här på familjeliv om sånna som svimmar av smärta. 
    Skönt att ha deet gjort därimot :)
  • Bebislängtan01
    Lillagris skrev 2015-04-30 15:48:04 följande:
    Märkligt att dom gör olika. ja det va ju inte skönt men gjorde inte jätte ont. Jag blev så uppskrämd innan. Läst tråder här på familjeliv om sånna som svimmar av smärta. 
    Skönt att ha deet gjort därimot :)

Samma här, man ska inte läsa om sånt innan, haha :)

Hur går det annars, du har bim imorgon va? (=

• Bebislängtan01
    Bebislängtan01 skrev 2015-05-01 10:52:57 följande:

Samma här, man ska inte läsa om sånt innan, haha :)

Hur går det annars, du har bim imorgon va? (=

Såg nu att jag blandade ihop dig med heyorange med bim dagen :p
  • heyorange
    Bebislängtan01 skrev 2015-05-01 10:56:29 följande:
    Såg nu att jag blandade ihop dig med heyorange med bim dagen :p
    Hihi :) det är lätt att blanda ihop :)

BIM imorgon. Ingen finne har poppat upp, som det annars brukar. Känner inget alls.

Men, man har försökt så pass länge att man inte längre blir förvånad om det icke blir någon bebis... Men ska byta jobb nu så bra att foka på något annat :)
  • nataliei

Hej! Får jag också vara med här?

Vi har försökt i över två år och vår utredning är klar, nu väntar vi bara på remiss på Sahlgrenska så vi kan påbörja ivf.

Inget fel på oss heller. Min killes spermier är toppkvalitet på (han som var så orolig haha)

Och jag fungerar precis som jag ska...

Gjorde spolning för ett år sedan kanske. Gjorde så ont att jag trodde jag skulle dö. Katetern lossnade hela tiden och det blödde och vattnet sprutade ut. Vidrig upplevelse. Men det blev fri passage efter ca 30 min spolning. Känns som om jag inte skulle få "godkänt" på den men om barnmorskan tyckte det så är det väl så.

Jag har hela tiden trott att jag har endometrios då jag har mensvärk from hell och ont lite närsomhelst under månaden. Men ibland känns det inte alls så det blev ingen vidare utredning på det.

Ni andra kanske är helt klara med era utredningar också?

• 89malin

Hej jag hoppar in i er tråd.

Va skönt att läsa om er och höra att de är fler som jag och min sambo. Vi har aldrig varit gravida.

Vi har försökt bli gravida sedan augusti 2012 och fick nu i januari göra fertiletetsundersökningen. Och svaret va att allt ser bra ut och att "du är ju så ung så varför stressa"????

Känner inte ni att ni bara vill ge upp ibland!

Vi ska återkomma i sep om vi inte blivit gravida innan.

• heyorange
    89malin skrev 2015-05-02 16:47:24 följande:

Hej jag hoppar in i er tråd.

Va skönt att läsa om er och höra att de är fler som jag och min sambo. Vi har aldrig varit gravida.

Vi har försökt bli gravida sedan augusti 2012 och fick nu i januari göra fertiletetsundersökningen. Och svaret va att allt ser bra ut och att "du är ju så ung så varför stressa"????

Känner inte ni att ni bara vill ge upp ibland!

Vi ska återkomma i sep om vi inte blivit gravida innan.

Hej! Trevligt!

Fertilitetsundersökningen innebär spermatest, spolning mm? Jag och mina är halvvägs dit, 1 av 2 spermaprov är lämnade och mina äggledare är ännu ej undersökta än.

Både bra och Trist på nått sätt när man säger så att ni inte behöver stressa. klart man är ganska ung ännu (jag är snart 29) och jag är väldigt glad att jag börjat bebisverkstan i "ung" ålder - tänk om vi väntat fem år, då hade det varit jobbigare tror jag. Men ändå - det är ju NU/inom kort vi vill ha barn liksom...

Jag hoppas att vi får klara av de flesta utav proven innan sommaren. Tänker mig att då kan man ha en lugn sommar, och till hösten får man förhoppningsvis tid på reproduktionscentrum...

Bra att ni ändå har fått en tid i september, då har ni en punkt framför er.

Absolut, ge upp vill man verkligen ibland...
  • heyorange
    nataliei skrev 2015-05-02 09:44:04 följande:

Hej! Får jag också vara med här?

Vi har försökt i över två år och vår utredning är klar, nu väntar vi bara på remiss på Sahlgrenska så vi kan påbörja ivf.

Inget fel på oss heller. Min killes spermier är toppkvalitet på (han som var så orolig haha)

Och jag fungerar precis som jag ska...

Gjorde spolning för ett år sedan kanske. Gjorde så ont att jag trodde jag skulle dö. Katetern lossnade hela tiden och det blödde och vattnet sprutade ut. Vidrig upplevelse. Men det blev fri passage efter ca 30 min spolning. Känns som om jag inte skulle få "godkänt" på den men om barnmorskan tyckte det så är det väl så.

Jag har hela tiden trott att jag har endometrios då jag har mensvärk from hell och ont lite närsomhelst under månaden. Men ibland känns det inte alls så det blev ingen vidare utredning på det.

Ni andra kanske är helt klara med era utredningar också?

Hej! Vad kul!

Samma sits här. Mannen har bra produktion. Jag har regelbundna cykler och antar då att det står rätt till, men det återstår ju en del koll på mig med. Så vi är mitt i utredningen kan man säga...

Vi har försökt i snart 1 och ett halvt...

Hur lång kötid är det på sahlgrenska ungefär?

Skönt (även om jag inte önskar det) att det finns fler med samma problem som en själv...

Hur gamla är ni?
Svar på tråden Allt ser bra ut, men svårt att bli gravid!