• Lillagris

Allt ser bra ut, men svårt att bli gravid!

Samma sitution, allt ser bra ut utom sambons spermier som simmade lite snett, men skulle inte va några som helst problem enligt läkaren. Blir oxå ivf om inget händer i år. 

• Lillagris

Hej igen. Fick tyvärr missfall i tisdags. Ni kan ju tänka er tanken att efter 5års försökande änligen bli gravid och så slutar det såhär. Är såklart ledsen men samtidigt lite tröst att vi faktiskt kan göra barn på egen hand 

• Lillagris
    Thotis90 skrev 2015-04-06 10:18:22 följande:

Ni som enligt utredning inte har några fel, hur har ni det under menscykeln? Jag tänker på endometrios, nämligen. När vi hade försökt i 1,5 år och vår utredning var klar så konstaterades det att vi var oförklarligt barnlösa, men ungefär 1,5 år senare så fick jag diagnosen endometrios genom titthålsoperation.

Konstigt att dom inte hittade det innan, det är väl typ sånna sjukdomar och PCO-PCOS som dom kollar lite extra efter om dom inte hittar nått annat.
    Jag har väldigt oregelbunden mens men har tillräckligt mycket mens för att pco ska va uteslutet, men nån hormonrubbning har jag Blev som säkert alla överviktiga rekommenderad att gå ner i vikt. Gick ner 6 kilo och blev gravid nu i januari.

Har dock haft två stora infetioner i kroppen + en maginfluensa nu i febuari/mars och det va kanske därför jag fick missfall i tisdag? Vem vet, men man vill ju ha nått att skylla på. 
    Vill verkligen börja på att igen så fort som möjligt
  • Lillagris
    Thotis90 skrev 2015-04-06 19:44:40 följande:
    Jag frågade vår fertilitetsläkare om vi inte kunde kolla om jag hade endometrios då jag visade symptom på det, men hon svarade bara att det var onödigt eftersom jag hade fri passage i äggledarna... Jag accepterade hennes svar då, men kontaktade kliniken 1 år senare och ville diskutera saken idag. Då blev jag beviljad operation och fick min diagnos.
    Jag tycker ärligt oxå att dom kan va slarviga.Man tycker ju att det är sånt som dom borde kolla upp, Det är när mensen läcker ut i magen va? Man brukar oxå ha väldigt ont vid mens?

Jag tror egentligen att jag har pco, tycker jag har dom flesta symtom, men min läkare ville inte sätta den diagnosen då jag har mens för ofta
  • Lillagris

fortsätter min fråga, hur gick er spolning till. Nyfiken eftersom det verkar va väldigt väldigt olika. Till mig sa dom att spolning gör man inte förens man vet om det e fri passage i äggledarna eller inte? Eller ni menar att er kontrast röntgen är själva spolningen? 

Själv började jag dagen med att ta lavemang för att tömma allt där nere för att få tydligare bilder på röntgen. Sen skulle jag ta två alvedon, jag tog två citodon för jag va livrädd. Sen kom jag till sjukhuset,  " röntgen " fick ligga på ett vanligt röntgenbord med två gynben påskruvade. Sen kom en läkare och satte kanylerna i äggledarna, sen kom en och sprutade in kontrastvätskan som gör att det blir tyligare bilder på äggledarna eftersom dom blir lite större, dom ser även om vätskan har nått hela vägen fram eller om det är stopp nånstans. Sen va det klart. Nästa möte med min barnmorska gick vi igenom röntgenplåtarna.
    Jag hade fripassage.

• Lillagris
    Bebislängtan01 skrev 2015-04-29 08:06:29 följande:

Oj, ditt lät allt lite värre.

När jag var iväg på spolning, och sa att jag var så jäkla nervös för att det ska göra ont, då sa läkaren att det inte är någon fara och att många blandar ihop med en annan undersökning. 

Jag fick inge smärtstillande innan, det var bara att hoppa upp i gynstolen och dom förde in några slangar med vätska, då jag fick se på en ultraljudsskärm när dom spolade. Jag kände knappt något, bara lite obehag och en liknande mensvärk efteråt. Efter undersökningen sa läkaren att allt såg bra ut och att jag hade fri passage.

Jag har aldrig tänkt på olikheterna på undersökningarna faktiskt :p .

Märkligt att dom gör olika. ja det va ju inte skönt men gjorde inte jätte ont. Jag blev så uppskrämd innan. Läst tråder här på familjeliv om sånna som svimmar av smärta. 
    Skönt att ha deet gjort därimot :)
  • Lillagris

Ibland fattar man inte hur man orkar egentligen, månad efter månad, och livet står ju verkligen still under tiden. Vi började försöka först i vår umgänges krets och nu har ALLA våra närmsta vänner fått, många en nummer två oxå. Man känner sig så otroligt ensam. Men gisses va starka vi är, och som nån skrev man lär sig otroligt mycket om sig själv och iallfall min och min sambos relation har blivit så super stark under tiden. 

Kämpa på...
    Har nog ägglossning idag efter mitt missfall 31 mars, så nu kämpar vi vidare.

• Lillagris
    Bebislängtan01 skrev 2015-05-06 08:04:18 följande:

Jag förstår precis vad du menar!!  Vi var också först i vår umgänges krets och alla har fått eller väntar barn. Och man kan inte riktigt glädjas till 110% när dom berättat om sin graviditet eller när dom fått barnet. Har en vän som nyligen fått barn och jag fick lyfta den lilla fisen och jösses, då blev större och det blev nästan som man fick ny energi.

Men som du skriver, vi är otroligt starka och det finns ingen som förstår vad man går igenom om man inte själv har varit i samma sits..

Hoppas det tar sig för er denna äl! När har du bim?:)

Jag hade troligen äl igår och vi har myst varannan dag från dag 12 i cykeln, (har äl runt dag18) så vi kör varannan dag ett tag till som man är säker. De var ett tag sen vi var så här aktiva faktiskt, haha :p

Har ingen aning när jag har BIM, eftersom kroppen blir lite störd efter ett missfall. Känns som om det kan ta ett tag, men jag hade mycket flytningar igår äggvita så tror att jag ligger runt ägglossning iallfall. 
    egentligen ska man ju vänta en mens efter ett misfall men vi kör på!
  • Lillagris

Vi har berättat för allra närmaste vännerna INTE familj konstigt nog. Vill att det lixom ska bli en suprise sen när det väl tar sig. VI trodde ju dock inte då att det skulle ta så många år. Men vi kommer inte berätta.

Och om det där att inte kunna glädjas med andra som är gravid, så känner jag oxå, blir bara avundsjuk och ledsen. sorgligt men sant. Men får låsas. 

Sitter ni oxå och kan kolla i timmar på barnvagnar kläder och allt ni ska köpa till er lilla sen? Det kliar lixom i fingrarna varje gång man går förbi en barnaffär

• Lillagris

Vi måste verkligen följas åt till plusset.
    Nån som provat rosenrot eller bidrottning gele??

Jag e 26 föresten och sambon 30år 

• Lillagris

Hände inget för mig heller. Rosenrot ökade sexlusten rätt rejält och det e ju dock bra.Bidrottninggele blev min kropp lustig av, småblödningar m.m.

Därimot gick jag ner 7kilo nu i januari och blev gravid, som slutade i missfall dock. Men har man lite extra hull så kan man ju försöka med det.
    Det rekommenderade vår barnmorska oxå.
    Jag är inte jätte tjock, men kan lätt droppa ett par kilo till

• Lillagris
    heyorange skrev 2015-05-09 16:30:25 följande:
    Var det bara i januari du vägde 7kg mindre, eller gör du det ännu?
    Jag har inte gått upp nått snarare ner mer. Kämpar vidare och hoppas på att gå ner 5 kilo till.
  • Lillagris

Åh vad man känner igen sig i allt ni skriver. 
    Jag har oxå provat ALLT!! 

Vi har ju förskökt i 5år och varit tillsammans i 10år så såklart frågar folk jämn oc ständigt när barnen kommer.
    Man vill bara svara - ALLA KAN INTE FÅ BARN!
    Folk kan vekligen vara oförskämda när det gäller frågor kring barn. om dom bara visst vad man går igenom, vad man kämpar, hur dåligt man mår när mensen kommer, och hur exelterad man blir när den e sen. Nä usch barnlöshet är inget roligt att genomgå.

Jag och min sambo jobbar heltid båda två. 

• Lillagris
    heyorange skrev 2015-05-10 19:59:54 följande:
    Men ni har försökt i fem år, fast ni har inte fått ivf än? Är det pga vikten? Eller något annat?
    Nä vi har en remiss redo och klar till ivf, vi har valt att försöka själva. Vi KAN ju få barn på egen hand. Lyckats tre gånger
    Och jag lider inte av nån stor övervikt.
    väger 78kilo och är 177cm

Ivf är ju inte direkt nån rolig resa och det senaste året har jag faktiskt haft en känsla att snart tar det sig. Sen har vi valt att vänta med ivf eftersom jag är/var så pass ung. Vi har velat fram och tillbaka, men att remissen ligger där ger ju trygghet men just nu är inte ivf nått vi funderar på utan vi kör på med bra mat och träning och hoppas det tar sig. Annas blir det ju såklart Ivf i slutändan
  • Lillagris
    heyorange skrev 2015-05-11 20:39:26 följande:
    Ditt resonemang är klokt!

Får vi ivf så kommet vi ta det, min man blir 45 i år
    Åh tack, trodde jag skulle få en liten - Vill du verkligen ha barn så gör man IVF smäll. Har bivit dumförklarad på andra sidor här vrf vi inte gör ivf när vi har en remiss liggandes, känns verkligen skönt att få höra att det va ett klokt resonemang. TACK

Tycker jag absolut ni ska göra. Så otroligt bra att ivf finns för dom som behöver. 
  • Lillagris
    Bebislängtan01 skrev 2015-05-13 08:51:24 följande:

Jag och sambon ska ju försöka få barn till juni och har inget hänt innan, ska vi tillbaka till läkaren för att prata om ev. ivf.

Jag är dock inte så jätte insatt om just ivf, men det är något jag vill göra, samtidigt inte. Jag tycker att det nästan känns pinsamt att göra en ivf som 22 åring, fast det är det kanske inte egentligen, men det är nog min dåliga självkänsla, haha.

Har ni tips på några bra sidor om ivf?

Annars är jag på bim -3 idag. Och har varit lite illamående varje morgon i 2 dagar, men det har hänt förut innan mens också.  Tänkte om man ska köpa graviditetstest idag och testa imorgon kanske? Lika ivrig varje månad.

Hur går det för er just nu? Glad

Hur länge har ni försökt? 
  • Lillagris

Här är mensen på G första sen missfallet så det är ju inte konstigt den är sen. Har inte börjat blöda än men det känns att det e på G. Skönt på ett sätt så man vet att allt e som det ska. 

Idag ska vi och kolla på hus så det e skönt att ha lite att rensa tankarna med. 

Svar på tråden Allt ser bra ut, men svårt att bli gravid!