• Kingston

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Okei... Nu har jag bölat hela dagen för allt och ingenting!

Orka med sig själv liksom!

• Kingston
    Josefinehej skrev 2015-03-05 20:47:17 följande:

Är de så? Hahah, jag känner verkligen inget sånt ännu :p men har mycket huvudvärk/trött/seg känner mig sjuk typ :p och brösten ömmar hela tiden. Hur känner du i övrigt nu? :)

Börjar på riktigt tvivla på att det finns något där inne. Jag har verkligen inte ett enda symptom. Är så rädd för att min kropp bara spelar mig ett spratt... Tog t.o.m ett nytt test häromdagen bara för att kolla så att jag inte bara hittar på allt =|
  • Kingston
    lisodan skrev 2015-03-06 08:54:59 följande:
    Förstår hur det känns! Såg testet bra ut och när har du UL?
    Testet såg bra ut tycker jag (har en massa överblivna "billighetstester" hemma som jag använder).

Mitt vul är inte förrän den 23:e. Innan dess lär jag ha blivit galen...

Men jag ska försöka låta bli att besöka Gyn innan dess trots allt.

Jag känner verkligen inte av ett endaste dyft, och har inte gjort på hela tiden. Det enda jag känt och kan känna är att det sliter och drar i ligament när jag reser mig fort eller tex. hostar och nyser häftigt.

Inget illamående, inga ömma bröst, inga konstiga smaker i munnen, INGENTING!

Försöker komma ihåg hur den förra graviditeten var vid det här stadiet men jag minns inte ett skvatt, och inte sambon heller (så han är ju inte mkt till hjälp ;P)
  • Kingston

Som vanligt inga känningar alls här.

Men jag är rejält rund om magen... Typ så att det är svårt att dölja redan :S

En annan sak jag känner av (och som jag kommer så väl ihåg från förra graviditeten) är att jag känner av min puls väldigt mkt vid vila. När jag ligger ner liksom dunkar det i hela kroppen... Svårt att förklara...

Har också insett att jag kommer få lite problem nästa helg.

Vi är ett tjejgäng som är bästa vänner men som ses väldigt sällan pga olika anledningar, men nästa helg skall vi iväg och umgås bara vi tjejor... De vet sedan länge om våran längtan efter en bebis men jag vill inte ännu berätta att jag är gravid. Men jag vet inte riktigt vad jag skall säga, känns som om allt jag kan säga är så lätt att genomskåda... Iaf är jag själv expert på att genomskåda "sånt där"!

Dessutom är jag som sagt väldigt rund om magen redan vilket jag inte brukar vara i "normaltillstånd"... Kan det vara så att magen blir större nu såhär i början bara för att man varit gravid en gång tidigare?

• Kingston
    Josefinehej skrev 2015-03-09 10:57:02 följande:
    jag känner inget heller så vi är flera :) Lite trött bara. Och min sambo säger att mina bröst ser annorlunda ut, mörkare och bröstvårtorna sticker ut mer. kanske du också har utan att ha märkt? :)

hmm ja det är alltid knepigt att veta hur man ska göra när man inte riktigt är redo att berätta än. Jag var på middag i helgen och fick avstå från vin och det känns ju lite konstigt/dumt men jag dricker nästan aldrig annars som tur är, så dem flesta är vana att jag tackar nej. Eller du menar just vin-alkohol-frågan nu? Kan du inte säga att du äter medicin och inte bör dricka alkohol? 
    Kul att ni ska hitta på något iallafall :)
    Nej jag tror inte brösten har förändrats något nämnvärt. Men inte för att jag studerar dom så noga varje dag ;)

Ja det ska verkligen bli jätteroligt att komma bort lite och bara få vara! Göra vad man vill och inga måsten...

Men jag misstänker att dom genomskådar mina vita lögner ang. alkohol. Det i kombination med att det ser ut som om jag är i typ 5:e månaden lär ju avslöja mig duktigt!

Men jag ska göra ett försök med att ljuga ihop en historia om jobbet (jobbar på ett ställe där det är väldigt hård drogpolicy och jag har dessutom sökt en ny tjänst) så får vi se om den går hem... Men annars är jag inte heller någon "stordrickare" och vin till maten har jag aldrig druckit :)

Hur ser det ut för er alla hör inne? Vet eventuella föräldrar och syskon om att ni har försökt få barn en längre tid? Vet de om "IVF-biten"? Vet de om att ni är gravida? Eller hur har ni tänkt kläcka den goda nyheten? ;)
  • Kingston

Haha penicillin-grejen är ju en klassiker. När svägerskan drog den för mig bad jag om att få se pillerburken... Då skratta hon bara och sa "dej går bannemej inte att lura". Så den är utesluten ;)

Näst intill alla vet om att vi kämpat för att få ett barn till. Jag stod inte heller ut med alla frågor tillslut så jag sa bara som det var.

Men däremot lyckades vi ju en gång på egen hand och berättade för en massa folk. Det slutade ju sen i utomkveds och det var hemskt att dra den historien om och om igen!

Så nu vill vi absolut inte berätta ett jota förrän det känns mer säkert.

Några få (kan räknas på 1 hand) vet om ivf'en och dom vet också om resultatet...

De andra som frågar får bara höra "nej det händer inte så mkt, står i kö till ivf" och ingen har ifrågasatt eller tjatat mer om det. Så jag kör nog på den repliken lite till om jag kan ;)

Får nog smyga mig ut på stan i veckan och köpa en vidare tröja, för magen är ett faktum (jag är vanligtvis ganska smal i midjan). Allt för att behålla våran hemlighet ett par veckor till *snälla låt tiden gå fort*

• Kingston

Haha flinar lite åt alla panikattacker och elände ;) vad ska man annars göra? Tur man kan skratta åt det...

Idag tog jag äntligen modet till mig och ringde MVC.

Sist jag gjorde det så fick jag reda på utomkvedet dagen efter jag ringde för att boka inskrivningsmötet... Så nu har jag inte vågat. Vidskeplig skulle jag nog kalla mig... Så fjantigt!

Önskade att få den barnmorska jag hade vid förra graviditeten men då detta var några år sedan var jag rädd att hon skulle ha slutat... Och så var ju självklart fallet :(

Hade känts så bra att få sluta cirkeln med henne på något vis. Men men, nu är det som det är och den nya är säkert minst lika bra.

• Kingston
    Kakan1976 skrev 2015-03-11 10:30:55 följande:

Tack alla fina! Det gick bra! Vi fick se ett fint tickande litet hjärta!

Jag började storgråta och känner mig helt matt nu men väldigt lycklig.

Åh vilken lättnad! Njut av underverket <3
  • Kingston

Jaha då hände det igen...

Jag började lipa på vägen till jobbet, till låten "the nights" by Avicci...

Jag är ju så fjantig! Den är ju inte ens deppig haha :)

Utflykt >>> en massa lycka till på ul!

Mot helgen! Jihooo!

• Kingston
    lisodan skrev 2015-03-13 12:01:01 följande:

Mitt nya självförtroende har just nu fått sig en knäck! Jag gjorde ju för 2 timmar sen ett cellprov hos bm. Det började blöda ganska mycket. Jag fick därför göra ett ultraljud och allt såg bra ut. Rätt storlek, hjärtat slog o den rörde på sig därinne.: -) Men sen fortsatte det blöda och sist jag gick på toa kom det en mörkröd klump. Hjälp!! Kan det vara början på missfall, fast fostret lever? Eller kan det vara polypen som hon kom å? Blöder det så mycket?

Sitter på akuten nu iaf. Jag pallade inte shoppa eller åka hem nu o avvakta. Min man är här. Snälla, snälla jag orkar inte med ett missfall!! Håll tummarna för oss!

Jag tror inte du behöver oroa dig, men bra att du ändå kollar upp det! Hoppas du får svar snart :)
  • Kingston
    elvira74 skrev 2015-03-13 12:24:40 följande:

Hej alla! Hoppar också på. Jag är 40 år varken jag eller sambon har barn sedan tidigare. Gjorde vår ivf på Nordic Malmö. Första UT 25/3 BF 5/11. Alltså idag v 6+0.

Detta är vårt första IVF försök. Vi fick från början redan på att mina äggreserver var låga därför är vi nog båda i lite chock att det fungerat så här långt. Tre ägg plockades ut och två överlevde. Det ena finare än det andra, men bägge lades tillbaks. Nu är det bara och väntar tills ultraljudet. Försöker inte tänka allt för mycket på det utan tar en dag i taget.

Symtom: humörsvängningar ( ja rena berg- och dalbanan) halsbränna, illamående vid bilkörning och då när jag själv kör :), svullen mage och sen det största symtomet trötthet!!!

Ska bli roligt och följa alla här och hoppas att vi alla är kvar ända tills slutet :)

Välkommen hit Elvira!

Du är 4 dagar efter mig (och 2 andra här inne). Kul att du hänger med :)
  • Kingston
    MaryoMary skrev 2015-03-15 17:46:58 följande:

Hej alla! Har varit bortrest en vecka och just läst ikapp här inne. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen för er skull, Utflykt. Så himla mycket kämpande med ivf innan UL att man blir galen på allt och sen ett sånt ledsamt besked kan gör vem som helst heldeppig. Samma hände oss i höstas och jag bar helt nere ett bra tag. Ta nya tag och nästa gång är det er tur. Vi ivfkämpar får genomgå så många prövningar så ibland är det svårt att vara hoppfull men en vacker dag kommer storken:) massa kramar till dig Utflykt.

Jag ska på inskrivning på fredag nästa vecka och hoppas då få göra ett nytt UL. Eller får man det? Någon dom vet? Kan man kräva/be snällt? Jag är fortfarande supernojjig och vill helst göra ett ul varje dag. Har någon funderat på att köpa en såndärgrej som man lyssnar på hjärtljud med?

Ska på inskrivning denna veckan och vill också väldigt gärna få till ett ul... Men jag tror inte det är möjligt och kommer nog snällt få vänta till veckan därpå.

Men har funderat på om en såndär maskin som lyssnar på hjärtljud kan ta upp hjärtljud redan nu?

Isf kanske man kan be om en sådan koll åtmn.

Men jag har ingen avsikt att införskaffa någon sådan själv :)
  • Kingston
    Josefinehej skrev 2015-03-15 20:19:26 följande:

Hej!

Måste få höra er andra hur nu känner/kände i vecka 8. (Går in i vecka 8 imorgon)

Idag har jag inte kunnat sluta tänka på missfall/MA. Jag har så lite symtom så jag blir så orolig. Har 1 vecka och 2 dagar kvar till VUL, hur ska jag stå ut i ovissheten tills dess. Detta är extrem pina att stå ut med och det tär på en att spendera så många veckor i ovisshet. Jag är livrädd att komma dit och inte se något!! Jag är trött och ömma bröst, inget mer. Har mått lite illa förra veckan men de är verkligen inte mycket.

Skriver mest bara av mig. Kram alla därute

Jag har fortfarande inga symptom...

Inga ömmande bröst eller ens någon trötthetskänsla (utöver det vanliga).

Så om jag ändå haft dina symptom. Hade jag varit glad!

Jag börjar starkt tvivla på att något levande finns att finna där inne och vet inte hur jag skall orka med väntan till ul =\
  • Kingston

Tack alla...

Livet känns just nu bara väldigt orättvist.

Ta hand om er och lycka till <3

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015