• Kingston

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Josefinehej skrev 2015-03-01 19:57:13 följande:

KINGSTON, Hur mår du?:)

Tackar som frågar ;)

Jag mår bra! Trött och svullen om magen till och från men annars inget utöver det vanliga.

Jo förresten... Det där med att det svartnar för ögonen ibland fortsätter, men har inte svimmat mer iaf.

Jag äter nog ganska okei med fisk men vad det gäller mat för övrigt så försöker jag äta precis som innan. Det gjorde jag (mer eller mindre) när jag var gravid förra gången men jag uteslöt helt koffein och alkohol såklart.

Jag blir bara stressad av det här med vad man bör äta och inte... Och jag tror inte den stressen är positiv heller.

Däremot var jag mer försiktig med exempelvis bufféer. Där vet man inte hur länge maten legat framme...
  • Kingston
    Etta skrev 2015-03-02 18:03:14 följande:

Fröken Smilla, skönt med proffsigt bemötande!

Jag ringde mvc idag o fick en tid för inskrivning i slutet på mars. Känns väldigt spännande! :)

Josefinehej och kingston; skönt att ni inte heller känner så mycket, jag trodde verkligen man skulle känna mycket mer, även så här tidigt! Blir inte riktigt klok på hur man räknar, är ju nu i vecka 5+0, innebär det att vi imorgon på 5+1 går in i vecka 6?

En till fråga, hur länge tog ni lutinus? På Sahlgrenska sa de att jag skulle ta tills de tog slut, men blir osäker på om jag hade tillräckligt, ( haft de på flera olika ställen typ i olika väskor för att underlätta) mina är nämligen slut idag, alltså bara fyra dagar efter TD.

Carlanderska rekommenderar lutinus t.o.m dag 6 efter plus... Så snart fr jag ÄNTLIGEN sluta med den där skiten!

Jag är också helt kass på att räkna ut veckor och dagar osv. Men jag kan rekommendera en app som heter "gravidkalender". Då slipper man räkna själv :P
  • Kingston
    Elliie84 skrev 2015-03-02 18:44:51 följande:

Hej, går med här om det är okej :) Plussade på ruvardag 10 men blev sedan överstimulerad och fick en cysta som gjorde att ena äggstocken vred dig två varv :/ Blev opererad vilket löste de värsta smärtorna. Var helt vidrigt kan jag säga... Har varit inlagd hela helgen och fick komma hem idag. Fortfarande överstimulerad grad 2 och ska på återbesök på sjukhuset i morgon. Har lite svårt att glädjas över graviditeten när man mår så dåligt och man oroar sig mycket. Ligger mest och vilar för det är så obekvämt att röra sig med den här magen som är svullen...blä. nu fick jag spy ur mig lite galla. vill försöka tänka att det värsta är över och att det bara kan bli bättre nu men det är svårt att inte tycka synd om sig själv. .. finns väl någon mer här inne som blivit överstimulerad har jag för mig?

Hur mår alla ni andra?

Elin

Välkommen hit!

Det låter som om du fått en riktigt tuff start!

Men jag hoppas du kan se ljuset i tunneln nu och blicka framåt. Förhoppningsvis kan du snart börja njuta av den lilla bebben där unna :)
  • Kingston
    Asams5 skrev 2015-03-03 09:45:53 följande:

Har varit på sista kollen på Sahlgrenska nu. Tvillingarna växer, är jämnstora och ser helt perfekta ut. BF beräknat till 6/10. Är väl glad om jag slipper gå så länge dock. :)

Vilken lättnad! Vilken lycka! Men fortfarande svårt att fatta att det är två.

Vilken härlig tid ni har framför er! Fantastiskt med tvilling också! Någon annan här inne har ju nämt det redan, men det blir nog lite kämpigt de första månaderna. Ska bli jätteroligt att följa med på eran resa :)
  • Kingston

Josefinehej>>> du har ju haft utomkveds innan.... Du fick inte rådet (då när det hände) att kontakta Gyn tidigt om du skulle bli gravid igen? Det fick jag, och jag känner att vårat första ul är väldigt långt bort.

Varken jag eller sambon verkar riktigt tro på det här och vågar därför inte vara glada, och jag går bara och letar tecken på att historien ska upprepa sig... Så jag har funderat på att göra en "fuling" och kontakta Gyn (utesluta allt med ivf) och se vad dom säger...

Vill så gärna ha ett bevis på att det faktiskt finns någon/något där inne :/

• Kingston
    Fröken Smilla skrev 2015-03-03 13:13:40 följande:
    Har du kontaktat någon barnmorskemottagning för inskrivning? Isåfall tycker jag du ska prata med dem om din oro. De har ju alltid kontakter till läkare om de inte kan göra VUL själva. Det borde inte vara svårt för dig att få ett tidigt VUL. När hade du tiden hos IVF-kliniken?
    Nej jag har ännu inte kontaktat MVC. Anledningen är väl egentligen att jag sist fick ställa in besöket då allt "gick på röven"... Så nu hade jag tänkt vänta till efter första ul som blir av i vecka 8 (om 3 veckor) för att vara helt säker på att man har en anledning att gå dit ;)

Samtidigt är jag rädd för att göra ul/vul för tidigt. Tänk om de inte ser något pga att det är så tidigt... Då får man ju ångest för det istället!
  • Kingston
    Fröken Smilla skrev 2015-03-03 13:50:37 följande:

Är det nån mer än jag som märker att de blivit mer känslosamma? Det går inte en dag utan att jag gråter (främst till nåt på tv och särskilt då när det gäller barn). Igår var det reklamen om barncancerfonden med flickan som vill bli läkare och komma på ett botemedel, nu sitter jag och bölar till ett program där en ung kille med handikapp fick en aktiveringsmöbel. Och 16 and pregnant på MTV som jag kollade på nyss.

Crazy times smile5.gif

Haha! Det där är så mycket jag!

Jag lipar till allt hela tiden... Blir så trött på mig själv.

Igår verkligen stortjöt jag (såklart i min ensamhet!) till något djurprogram. De skulle avliva en upphittad duva med bruten vinge... EN DUVA?!?!

Jag är hopplös när jag är gravid, skrek å tjöt mig igenom hela den förra graviditeten. Stackars sambo...
  • Kingston
    Asams5 skrev 2015-03-03 15:23:59 följande:
    Du går också på Sahlgrenska va? Var det också sista chansen för er? Ändå helt fantastiskt att det enda som blev bra tog sig! Underbart!

Detta var våran sista behandling, och det blev inget att frysa. Så det känns verkligen helt fantastiskt.

Jodå jobbiga första år lär det bli, men det kommer det definitivt vara värt. De kommer nog ha stor glädje av varandra redan som bebisar.

Och jag är själv tvåäggstvilling (dock på naturlig väg), så jag vet ju lite om hur det är. Känns skönt att ha en mamma som gått igenom en sådan graviditet och så också. :)
    Åh det gör ju det hela extra spännande! Att du är en tvilling och att din mamma gått igenom samma sak... Hur bra som helst! :)
  • Kingston
    Josefinehej skrev 2015-03-03 15:09:48 följande:

Och du har VUL i vecka 8! Jag har i vecka9!! Så jag ska stå ut ytterligare en vecka :(

Jag går nog dagen innan dig tror jag... 8+0 så vi behöver vänta lika länge ;)

Här oroar jag mig inte att det skall vara fullt hos MVC. Det händer bara inte... Fördelen med att bo i mindre orter =\

Jag får se hur jag gör. Just nu har jag inte riktigt tid att åka på något vul iaf. Så det kanske blir att jag väntar iaf... Hoppas jag kan hålla mig!
  • Kingston
    Josefinehej skrev 2015-03-03 21:19:38 följande:

Jasså! Är lite knepigt när man säger "jag är i vecka 6" när de är 5+någonting. När du skrev vecka 8 tänker du 8+Nånting och jag tänker vecka 8 som 7+nånting :)

Ja det är rörigt värre! Varför ska det finnas två sätt att räkna på *fniss*
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015