• lisodan

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

ALIENVARNING Går in i vecka 35 imorgon. Börjar bli riktigt tungt nu.

Sovit DÅLIGT i natt igen. Hon trycker på både det ena å andra invärtes. Vaknar av att jag är yr. Läser att det snart kan släppa om hon börjar fixera sig neråt...

Idag är det dags för psykolog, järnvärde checkup, sjukgymnastik och förlossningskurs. PLUS jobb. Hur ska jag orka när jag sovit så dåligt. Ska försöka sova lite till nu...
  • lisodan
    isglass3 skrev 2015-08-24 06:36:57 följande:

Jag har oxå ett extremt sötsug och allra värst är det med isglass. Haha, nu skrattar alla åt mig eftersom jag har det som namn.Men det är inget jag äter i vanliga fall men nu MÅSTE jag ha minst 2 om dagen! Har gått upp 14 kg, väger 75 nu. Är rädd att det blir över 20 men jaja, får ta tag i det sen.

Vad har ni andra lagt i er BB väska, om ni packat den?

Har haft en riktig skithelg för övrigt. Har sån sjukt jobbig halsbränna. Fick kräkas inatt och var vaken mellan halv ett och halv fyra. Har nån nåt superbra knep? Humöret är verkligen inget roligt, känns som jag gråter jämt, eller är sur och alltid trött.

Lite bra grejer var dock att vi hittade det skötbordet vi ville ha, på blocket. Det vi först tänkt funkade inte. Och så hittade vi en helt ny babyvakt till halva priset, oxå på blocket. Vi har haft en från Ikea till de andra som vi varit supernöjda med och använt så mkt att den efter 6 år är trasig.

Dags att pallra mig upp...

Jag säger bara en sak: Piggelin! ;) Har jumbopaket liggandes lite varstans, lägenheten, stugan, hos föräldrarna... jobbet

Har testat husmorsknep mot halsbränna. Bubbelvatten, mjölkprodukter osv. Men medicin funkar bäst: Omeprazol och Gaviscon. Annars försöker jag undvika lök och syrliga saker som tomat och paprika.

BB väska: Har utgått från en lista. Ska se om jag hittar den. Efter tips från syster tänkte vi också ta med amningskudde och bärsjal.
  • lisodan
    Siri74 skrev 2015-08-25 09:28:00 följande:

ha

Hej igen Lisodan och andra! Jag var hos doktor i går för att få reda på hur mitt järnvärde såg ut efter ordentliga labbtester.

När doktorn sa" Det ser ju jättefint ut det här. På alla sätt" så bröt jag ihop. Eftersom jag har så svårt att tänka ordentligt emellanåt hade jag för säkerhets skull tagit med ett brev där jag skrivit ner allt. Jag gav honom det ändå gråtande och sa att jag förstod att det inte fanns något att göra då. (Barnmorskans mätare hade visat för lågt värde på alla, just den dagen) Hade ju verkligen hoppats på järnsprutor, men mina värden var som sagt toppen, toppen!

Usch vad jobbigt det var att sitta och toksnörvla hos doktorn. Inte alls vad jag hade planerat ju. Men han sa bara att det ÄR jobbigt att vara gravid och att det kan yttra sig på många sätt. Fysiskt är allt finfint med mig, men INTE psykiskt.

Så jag blev sjukskriven på direkten. I tre veckor till att börja med. Inte alls vad jag ville egentligen, men som min man sa...så kan man ju inte gå till jobbet om t o m en doktor säger åt en att man inte mår bra.

Jag får vila. Inte åka och handla. Och inte ha hand om minderåriga, dvs min dotter på fyra år. Hur det nu ska gå. Jag kommer i alla fall försöka lämna på dagis, så hämtar mannen.

Kan säga att jag grät i mängder i går efter besöket. Det är jobbigt att vara sjukskriven med. Jag satt hela dagen och ordnade viktiga underlag för vikarier. I dag började morgonen med att jag i alla fall måste svara på en massa sms som gällde jobbet. Är helt slut och rödgråten redan. Men chefen är jättesnäll och stör mig inte just nu. Och vikarier har fixats. Men jag har så dåligt samvete för jobbgrupper av personer där jag är spindeln i nätet som sköter allting. Det känns inte alls bra att lämna dem i händerna på de andra ledarna som är hur slöa och oorganiserade som helst. (Gruppmedlemmarna hade det jättejobbigt när jag var mammaledig förra gången) Det är inget jättevanligt jobb jag har..

Nåja. Jag uppmanades t o m av doktorn att fortsätta jogga och promenera som jag gjort. Livmodertappen var t o m längre än den bör, så ingen risk i syne än.

Funderar på att försöka gymträna också. jag har gjort det under rätt många år. Började för 13 år sen. Och jag har alltid mått psykiskt allra bäst när jag tränat som hårdast. (t ex förra gången jag hade ett barn i magen) Men under det här gångna året har jag varken orkat eller hunnit så mycket som tidigare, och när kortet gick ut brydde jag mig aldrig om att skaffa ett nytt. Men nu HAR jag i alla fall tid. Något annat kan jag ju inte påstå. Det enda som tar emot är att träffa alla som kommer fråga hur läget är och så. Gillar inte att ljuga ELLER att behöva börja lipa inför vem som helst. (T ex som när jag hämtade dottern på dagis i går och ville berätta för fröknarna att hon kommer ha en sjukskriven mamma nu. Om hon skulle bete sig annorlunda alltså. Dock får inte dottern veta att jag går hemma.)

Skönt att skriva av sig. Nu skall jag försöka hålla mig från datorer ett bra tag.

Må så gott alla trådmedlemmar!

Vad skönt att järnvärdet var bra, men jobbigt att ej få en orsak till varför du mår som du mår mer än att vara gravid. Försök att tänka på dig själv och inte på de andra på ditt jobb! Det är ok att vara lite ego ibland. Lätt för mig att säga till dig, svårt att själv följa alla gånger. Har också ett jobb där mycket hänger på mig och det var svårt att acceptera sjukskrivningen först. Nu i efterhand kan jag se att den kom i rättan tid. Den gjorde att jag kunde komma ner i varv, lära mig att göra saker långsammare, göra mindre saker.

Om du har chansen och det passar kan jag verkligen rekommendera att gå och prata med någon. Krya på dig! Kram
  • lisodan

Gud så söta små strumpor Smilla. Har ärvt en del randiga som inte alls (i min mening) passar till de bodys/byxor vi har. Funderar på att köpa några enfärgade. Lite fåfäng är jag allt Och, ja tycker också det ser ut som din mage har sjunkit lite.

Tror det är helt normalt med mensvärk i dina veckor Kakan, växtspurt. Men jag frågade ju också bm om det.

I går kväll fick jag värsta akutkrampen. Ungefär som vid mens. Den gick över hyfsat snabbt men blev en föraning om vad som komma skall. En bra sak var att jag helt automatiskt började andas annorlunda och medvetet och det hjälpte.

Så nu känner jag att det är dags att flytta in till lägenheten från kolonistugan. Jag vill boa helt klart, ha nära till sjukhuset och ha en egoalett och eget badtu

• lisodan

...vill även ha en telefon.som funkar!!! Grr...Det bara hoppar runt här och nu postar den själv.

Det jag ville säga är att jag vill ha egen toalett och badrum! Fattar ej hur jag pallat hela sommaren att gå ner till de gemensamma som.förvisso är nära, men ändå! Vi flyttar nog i helgen.

Vi har ju pratat om att ses. Jag är fortfarande på om nån annan vill. Kanske vi bara får ta en dag nu. Helg eller vardag. Jag tar gärna nån gång efter 7-8 sept, då vet jag att vi är lite färdigflyttade och jag är klar med en stor grej på jobbet.

• lisodan

Jag kan också den 13:e. Vart vill ni ses? Tid? Jag personligen tar gärna nåt nära centralstationen och som är lite lugnt. Vad sägs om Posthotellet? De har sköna fåtöljer Passar det för alla?

Känner liksom er andra att det blir tyngre och tyngre. I helgen har jag mått apa. Illamående i omgångar, ingen matlust ibland. Dålig i magen. Värmevallningar av o till och TRÖTT! Och varit otroligt törstig men kissar ej så mycket. Ska testa blodsockret på torsdag när jag ska till bm. Försöker tvinga mig själv att bara vila idag. Men svårt när jag vet att jag har saker att göra för jobbet.

Vi har flyttat i helgen från stugan. Alltid mer att göra än vi tror. Kanske mycket därför jag mår kasst ocks?. Men nu är alla våra saker på en plats och kissarna med

Har också börjat känna av nåt i fingrarna när jag vaknar på morgonen. De stramar o värker lite när jag knyter handen. Säkert vatten.

Lilltjejen kör också mest stök och bök. Magen riktigt böljar av och till. Ibland får hon också till sparkar som ej är så angenäma men inget på revbenen änny. Hon kör som vanligt mest kickar mot höger sida. Undrar om det betyder att hon ligger med rumpan ner igen? Samtidigt får jag känslan av att hon knökar sig neråt ibland. Ska bli spännande att se på torsdag hur hon ligger.

• lisodan
    isglass3 skrev 2015-08-28 13:21:22 följande:

Hoppas du får snabbt svar och en koll kakan! Man blir ju orolig. Jag har oxå haft endel mensvärk i intervaller senaste veckan plus rätt rejält tryck neråt och ont i ljumskarna.

Var på spec mvc idag. Min ligger i säte för tillfället. Mitt SF mått har stått stilla några veckor oxå och bebisens läge var förklaringen. Hon beräknades till knappt 2200gram och +2%, så skönt! Har varit rätt orolig över det där med SF måttet. Fick min sjukskrivning förlängd oxå, och på heltid, fram till förlossningen.

Hur beräknar de vikten. Är det via ultraljud? Vilken vecka är du i nu igen? Skönt att allt var bra!
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015