• lisodan

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Vilka fina magbilder ni lagt upp!!
    Är så irriterad över att min mobil gått sönder och mitt i flytt till stugan så har inga nya bilder alls. Har inte orkat leta fram den gamla kameran Måste be min man ta med sin mobil snart. Men hans mobil har inte lika bra kamera...Har lite magbilder med kläder på men inte så man ser skillnaden. Ska se om jag kan lägga upp en sån iaf. MIn mage är väldigt rund- inte så toppig som era?

• lisodan

Igår fick jag värsta magkramperna. Blev lite orolig, men förmodligen bara tarmarna pga järnet :( idag lite ont i livmodern, så tar en sjukdag o bara slappar och vilar. Bm ej orolig iaf och tycker jag kan avvakta. Och lilltjejen sparkar ju på :) Hur mår ni andra?

• lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-06-17 13:58:15 följande:

Det är så märkligt med oss två, jag vaknade imorse med exakt samma! Magkramper i massor... Men de släppte lite och jag tog mig till jobb. Här har det varit ok under dagen, jag tror jag har en massa luft i magen. Men seabanden är på för första gången på en månad.

Vilken fin mage du har!

Igår fick vi se att lillan gillar Shakira satt och lyssnade på Spotify och när en låt av Shakira kom blev det ett himla liv i magen! Det studsade både inuti och utanpå så det blev Shakira resten av kvällen känner sparkarna väldigt tydligt nu!

Ja, det är märkligt. Följer verkligen varandra i symtomväg. Och mina seaband är också på igen som ni ser. Lite lätt illamående igen ibland...

Jag tror vår lilla gillar att åka spårvagn. Har blivit highlife varje gång! :) Tänk att vi redan har små individer därinne i våra magar! Så häftigt!
  • lisodan
    Asams5 skrev 2015-06-17 14:14:24 följande:

Jag älskar också Shakira! Bra smak hon har. :)

Idag har jag gjort mitt sista arbetspass. Känns riktigt deppigt och konstigt faktiskt. Jag hade velat kämpa lite till, men läkaren förordade 100% sjukskrivning, för det blir inte bättre, utan det kommer snabbt bli tyngre nu. De som inte vet att jag väntar två, tror ju att jag inte alla har långt kvar. Men så växer magen bara framåt på mig också. Går inte se bakifrån att jag är gravid. Hur har ni vuxit? Någon som fått bristningar än?

Njut av att ta det lugnt! Jag börjar längta dit! Inga direkta bristningar på magen eller brösten och så men små små röda märken på hela kroppen vilket jag tror är små bristningar. Inget som stör iaf. Har fått lite extra fett på The Great old love handles, lite bredare över axlar kanske. Men annars sitter de mesta på mage och brösten. Plus 9 kilo nu... Hehe
  • lisodan

Välkommen Lillajag! Jag smörjer med en kräm som heter Miniderm 2%. Parfymfri och rekommenderad till mig av läkare när jag fick nässelutslag i början av graviditeten. Sen har jag läst att det ej ska hjälpa mot bristningar. Men det hjälpte definitivt mot torr hud och klåda och magen känns len och skön!

Fin mage Etta!

Röda viner har jag ej hittat eller hört något bra om. Däremot tycker jag det vita vinet Natureo är ok.

Ska själv köpa att par flaskor av bubblet Richard Juhlin. www.systembolaget.se/dryck/alkoholfritt/richard-juhlin-197901

Sist fick jag nämligen inte behålla det själv för alla tyckte det smakade så gott! ;)Riktigt gott!

• lisodan

Fin mage Asams5! Hur vet du att det bara är en av dem som sparkat? Känner du skillnad på var de ligger?

Richard Juhlin är också 0%, men tror som ni andra att 0,5% också är ok eftersom även jästa matvanor kommer upp i dessa halter.

Det jag gillar med just denna är at jag tycker att den verkligen smakar champagne. Inte så söt som Chapel Hill tex. Men det är såklart en smaksak!

Jag börjar bli sugen på öl nu, vilket vanligtvis är den alkoholhaltiga dryck jag dricker mest av. Älskar öl! Men svårt att veta hur det är med glutenhalten i dessa. Annars finns det glutenfria öl som jag brukar dricka. Men svårt (omöjligt) att hitta glutenfri + alkoholfri öl. Så det är bara att vänta! Har fuskat några gånger och det verkar ha gått bra men känns inte helt bra ändå.

Börjar också bli jättesugen på gravlax och brieost. Och sushi. Bara för att jag inte får! Vågar inte äta sushi ute, men kanske man ska testa att göra hemma? Det borde vara ok va? Om man köper färsk lax och sen fryser i tre dagar? Eller vet man fortfarande inte säkert?

• lisodan
    Etta skrev 2015-06-18 13:07:26 följande:

Nu har jag varit och lyssnat på hjärtljuden hos mvc, så mysigt! :) Natuligtvis behöver jag ta järntabletter från och med nu dock.. Fick förslag på antingen Duroferon eller Niferex, visst var det nån av dessa ni var många här som fått problem av?

Niferex tabletter slutade med besök till akuten för mig, men dropparna funkar bättre. Generellt ska dropparna vara snällare mot magen. Hoppas du ej får problem! Jag har ju vanligtvis en mage som knorrar så är kanske extra känslig!
  • lisodan
    Asams5 skrev 2015-06-18 13:27:58 följande:

Jag tror jag känner skillnad på vad de sparkar, annars är det nån som rör sig över hela magen. Har en som sparkar långt ner till höger. Den är livligast. Och en som sparkar i sidan åt vänster strax ovan navel-nivå. Den är mycket lugnare, så det är den jag tror är tvilling 1, som ligger med huvudet nedåt och har moderkakan i framvägg. :) Bara min teori. Ska kolla om BM kan känna hur dom ligger nästa vecka när jag ska dit.

Jag känner sparkar lite varstans, men vår lilla tjej har fömodligen mer plats och flyttar runt lite. Häromdagen tror jag vi såg rygg eller rumpa för magen var alldeles sned.

Tycker det är så häftigt att du har två därinne! Du får tätare kontroller va?
  • lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-06-20 07:47:18 följande:

Kan ni känna hur bebisen ligger? Jag känner ofta något hårt och runt på vänster sida om naveln, det hade ju varit roligt att veta om det var rumpan, huvudet eller nåt annat det verkar iaf vara en favoritposition här. Men önskar jag hade vetat säkert!

Precis så känner jag också fast det kan vara både höger och vänster sida och lite snett under naveln. En gång när jag tryckte lite lätt tror jag hon gled undan. Det måste ju vara rygg/rumpa tänker jag? Ska också fråga bm. Ska dit på tisdag nästa gång. Imorse runt 6 höll hon värsta akrobatikshowen. Länge! Nu är hon igång igen. De kan väl inte röra sig för mycket?

Är också väldigt öm i livmodern just nu och får ont i rygg och som ett tryck vid minsta lilla ansträngning. Har också ont i ljumskarna, rumpmusklerna och på utsidan höften. Lite om vartannat. Gick promenad på 5 min. igår och det räckte...
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015