• Josefinehej

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

KINGSTON, Hur mår du?:)

• Josefinehej
    Kingston skrev 2015-03-01 22:05:33 följande:
    Tackar som frågar ;)

Jag mår bra! Trött och svullen om magen till och från men annars inget utöver det vanliga.

Jo förresten... Det där med att det svartnar för ögonen ibland fortsätter, men har inte svimmat mer iaf.

Jag äter nog ganska okei med fisk men vad det gäller mat för övrigt så försöker jag äta precis som innan. Det gjorde jag (mer eller mindre) när jag var gravid förra gången men jag uteslöt helt koffein och alkohol såklart.

Jag blir bara stressad av det här med vad man bör äta och inte... Och jag tror inte den stressen är positiv heller.

Däremot var jag mer försiktig med exempelvis bufféer. Där vet man inte hur länge maten legat framme...
    Jag håller med. Stressen med mat är nog inge bra, så jag försöker äta precis som vanligt då jag redan äter väldigt hälsosamt. Jag dricker 1 kopp kaffe varannan dag och det är nog ingen fara. Jag väljer att inte oroa mig för det här :)

Jag känner inte så mycket heller förutom ömma bröst/molvärk :)
  • Josefinehej

Jag slutade samma dag som testdagen :) så skönt att slippa haha :)

Jag har förstått de som att 5+0 betyder att du går in i vecka 6. Så måndagar (idag) betyder vi veckor och är idag i vecka 6 :)

Idag blev de stor god fiskgryta torsk/lax med massor med grönsaker i och potatis. Bra tips och bra för storkok :)

Etta skrev 2015-03-02 18:03:14 följande:

Fröken Smilla, skönt med proffsigt bemötande!

Jag ringde mvc idag o fick en tid för inskrivning i slutet på mars. Känns väldigt spännande! :)

Josefinehej och kingston; skönt att ni inte heller känner så mycket, jag trodde verkligen man skulle känna mycket mer, även så här tidigt! Blir inte riktigt klok på hur man räknar, är ju nu i vecka 5+0, innebär det att vi imorgon på 5+1 går in i vecka 6?

En till fråga, hur länge tog ni lutinus? På Sahlgrenska sa de att jag skulle ta tills de tog slut, men blir osäker på om jag hade tillräckligt, ( haft de på flera olika ställen typ i olika väskor för att underlätta) mina är nämligen slut idag, alltså bara fyra dagar efter TD.

• Josefinehej

Det där lät ju gott! Tack, kul om vi kan tipsa om recept här också! Man kan också ha lite pesto/fetaost/creme fraîche på laxen. Och pinjenötter :)

Fröken Smilla skrev 2015-03-02 20:48:40 följande:

Här kommer ett receptips till: ta fyra laxfiléer som man lägger i en ugnsfast form. I en skål smular man ner ett paket fetaost, ett paket lätt créme fraiche (lite rinnigare än vanlig) och saltar och pepprar. Mixa med en gaffel och lägg sedan generöst med feströra på varje laxfile. Sen in i ugnen i 20 min om jag inte finns helt fel (googla lax med fetaoströra så kommer det fram), servera med potatismos och nån god sallad. Supergott!!

• Josefinehej
    Kingston skrev 2015-03-03 12:53:54 följande:

Josefinehej>>> du har ju haft utomkveds innan.... Du fick inte rådet (då när det hände) att kontakta Gyn tidigt om du skulle bli gravid igen? Det fick jag, och jag känner att vårat första ul är väldigt långt bort.

Varken jag eller sambon verkar riktigt tro på det här och vågar därför inte vara glada, och jag går bara och letar tecken på att historien ska upprepa sig... Så jag har funderat på att göra en "fuling" och kontakta Gyn (utesluta allt med ivf) och se vad dom säger...

Vill så gärna ha ett bevis på att det faktiskt finns någon/något där inne :/

nja det var så längesen (6 år sedan och var innan vi ville ha barn på riktigt), så det var inget som jag funderade mer på då och kan minnas. Men ja du har rätt för när jag var gravid för 2 år sedan så kunde jag verkligen inte vänta till v. 12 som blev min första tid, utan gick till min gyn som hjälpt mig med allt innan ivf, Och såg då att graviditet låg på rätt ställe och jag kunde lugna mig! Sen att de blev missfall då är en annan historia. Jag funderar starkt på att göra det nu också faktiskt. Än att behöva vänta 3 veckor till men samtidigt så går ju 3 veckor "snabbt "också..?

Det kan ju inte skada att gå dit så varför inte?? Nu fick du mig att verkligen vilja det. :) Eller ringa till kliniken och be om en tidigare tid helt enkelt? Att man haft utomkveds innan och är orolig :)
  • Josefinehej
    Fröken Smilla skrev 2015-03-03 13:50:37 följande:

Är det nån mer än jag som märker att de blivit mer känslosamma? Det går inte en dag utan att jag gråter (främst till nåt på tv och särskilt då när det gäller barn). Igår var det reklamen om barncancerfonden med flickan som vill bli läkare och komma på ett botemedel, nu sitter jag och bölar till ett program där en ung kille med handikapp fick en aktiveringsmöbel. Och 16 and pregnant på MTV som jag kollade på nyss.

Crazy times

hahah . inte än! Men de kanske kommer :) Du ligger ju före mig.
  • Josefinehej

Hahaha så kul. Jag minns en gång när jag åt hormontabletter för några år sedan och upptäckte att någon ätit upp hela min burk jordnötssmör på jobbet, var bara lite bottenskrap kvar. Jag grät oavbrutet i 10 minuter för var såååå ledsen verkligen. Så de var en annan typ av gråt än ditt "rörda" haha. Så konstigt!

Fröken Smilla skrev 2015-03-03 14:00:35 följande:

Ja det har kommit nu de senaste veckorna. När det kommer rekommenderar jag INTE the secret millionaire! Storbölar nu

• Josefinehej

Ja eller hur.. Skulle aldrig få för mig de så människor är bra konstiga..

Utflykt i verkligheten skrev 2015-03-03 14:21:25 följande:

Fast vad var det för pulver som hade mage att moffla i sig hela din burk med jordnötssmör? Folk asså...

• Josefinehej

Sådär känner jag också. Vill inte behöva ringa och säga att de blev missfall :( så jag avvaktar, även fast de tydligen inte ska vara bra för de kan vara fullt på de stället man vill gå till. Men jag väntar iallafall.

Kingston skrev 2015-03-03 14:49:41 följande:

Nej jag har ännu inte kontaktat MVC. Anledningen är väl egentligen att jag sist fick ställa in besöket då allt "gick på röven"... Så nu hade jag tänkt vänta till efter första ul som blir av i vecka 8 (om 3 veckor) för att vara helt säker på att man har en anledning att gå dit ;)

Samtidigt är jag rädd för att göra ul/vul för tidigt. Tänk om de inte ser något pga att det är så tidigt... Då får man ju ångest för det istället!

• Josefinehej

Och du har VUL i vecka 8! Jag har i vecka9!! Så jag ska stå ut ytterligare en vecka :(

Kingston skrev 2015-03-03 14:49:41 följande:

Nej jag har ännu inte kontaktat MVC. Anledningen är väl egentligen att jag sist fick ställa in besöket då allt "gick på röven"... Så nu hade jag tänkt vänta till efter första ul som blir av i vecka 8 (om 3 veckor) för att vara helt säker på att man har en anledning att gå dit ;)

Samtidigt är jag rädd för att göra ul/vul för tidigt. Tänk om de inte ser något pga att det är så tidigt... Då får man ju ångest för det istället!

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015