• NiklassalkiN

Bröd- och mjölhysterin

Läste en tråd om matvanor i familjen och det slog mig att det äts väldigt mycket bröd i det här landet. Jag har också varit storkonsument av bröd och annat gjort av vitt mjöl. Älskade pasta, bullar, pizza etc etc.

För tre år sedan ändrade jag dock kosten. Jag hade en del övervikt men kände mig också uppblåst och konstig i magen konstant. Som ett test slutade jag därför helt med mat baserad på vitt mjöl. Resultatet kom direkt med en mycket lugnare mage. Och efter bara tre (!) månader hade jag dessutom gått ner 10 kilo utan att börjat träna eller någonting annat. Bara slutat med mjöl.

Utan att ha vetenskapliga belägg drar jag ändå slutsatsen att bröd och annat mjölbaserat inte är särskilt bra för oss. Vad tror ni? Argumentera gärna för eller emot. Jag kommer förstås inte börja äta mjöl igen ändå men intressant att läsa argumenten.

• Svar på tråden Bröd- och mjölhysterin
  • Akua

Nej jag tror inte heller det är så jäkla bra. Det blir ju som en degklump i magen liksom. Men äter man i ok doser så behöver det inte vara dumt. Alltså inte flera vita mackor, massor av pasta flera gånger i veckan...

• Aniiee

Konsumtion -ok. Överkonsumtion - inte ok, precis som allt annat. Och vad som är det ena eller det andra kan bara ens egna kropp avgöra. Jag har alltid ätit "mjölmat", mycket pasta, vitt bröd, osv, och är och har egentligen alltid varit smal (dock inte alltid pinnsmal), och inte haft något problem med magen. Min syster, som är uppväxt på exakt samma mat är rejält överviktig och lider av IBS. Hon håller på att gå ner i vikt och hennes mage mår bättre efter att hon, som du, tagit bort det vita mjölet och till till viss del bytt ut det mot grövre (tagit bort typ 50% helt, och ersatt resten).

Så, jag äter 4 skivor rostat, vitt bröd till frukost och minst tre pastarätter i veckan och mår bra på det, min syster åt lika mycket och det var inte alls bra för henne. 

Different strokes for different folks and to each his own. And never mix metaphors....

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Akua
    Aniiee skrev 2015-02-11 00:51:55 följande:

Konsumtion -ok. Överkonsumtion - inte ok, precis som allt annat. Och vad som är det ena eller det andra kan bara ens egna kropp avgöra. Jag har alltid ätit "mjölmat", mycket pasta, vitt bröd, osv, och är och har egentligen alltid varit smal (dock inte alltid pinnsmal), och inte haft något problem med magen. Min syster, som är uppväxt på exakt samma mat är rejält överviktig och lider av IBS. Hon håller på att gå ner i vikt och hennes mage mår bättre efter att hon, som du, tagit bort det vita mjölet och till till viss del bytt ut det mot grövre (tagit bort typ 50% helt, och ersatt resten).

Så, jag äter 4 skivor rostat, vitt bröd till frukost och minst tre pastarätter i veckan och mår bra på det, min syster åt lika mycket och det var inte alls bra för henne. 

Different strokes for different folks and to each his own. And never mix metaphors....

Word! As usual ;D
  • Akua

För övrigt är ju fullt med vitt inte bra heller om man är diabetiker då det blir till socker i magen. Men det är ju en annan gren av vad ex. pasta kan medföra för negativt.

• NiklassalkiN
    Aniiee skrev 2015-02-11 00:51:55 följande:

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
    Tack för bra tankar. Det ligger nog mycket i det du skriver. Det finns nog ingen universaldiet som passar alla. Däremot handlar det inte bara om vikt och utseende utan också om hälsa. Är bröd bra mat? Jag tror att bröd (eller mjöl) framför allt i kombination med socker leder till många av våra största folksjukdomar idag, tex cancer och hjärt- kärlsjukdomar.
  • Akua
    NiklassalkiN skrev 2015-02-11 01:27:10 följande:

Tack för bra tankar. Det ligger nog mycket i det du skriver. Det finns nog ingen universaldiet som passar alla. Däremot handlar det inte bara om vikt och utseende utan också om hälsa. Är bröd bra mat? Jag tror att bröd (eller mjöl) framför allt i kombination med socker leder till många av våra största folksjukdomar idag, tex cancer och hjärt- kärlsjukdomar.

Ja kolhydrater om omblidas ju till socker i kroppen. Dock så behöver vår kropp kolhydrater och socker, men de flesta av oss gör kroppen med mer socker än vad den behöver. Sen hur mycket man ska käka för att det ska bli skadligt är ju lite olika och alla drabbas ju olika.

Men vad jag vet så finns det inga samband mellan bröd och cancer. Man kan däremot dra paralleller mellan bröd och fetma/övervikt som är en folksjukdom i Sverige, men jag tror dock inte att just enbart brödet leder fram till just den sjukdomen. Du kan ju lätt bli fet utan att käka bröd.
  • Aniiee
    Akua skrev 2015-02-11 01:16:43 följande:
    Word! As usual ;D
    =P
  • Natulcien

Jag tror, som någon nämnde här ovan, att alla människor är ju olika och mer eller mindre känsliga för t.ex. mjölmat och gluten.

Jag har alltid gillat kolhydratrik mat och äter mycket bröd, bullar, pasta etc. Men jag har också alltid tränat mycket och är pinnsmal och aldrig sjuk. Magen har jag aldrig problem med. Så det funkar fint för mig. Jag äter såklart en varierad kost och även mycket frukt, grönt och proteiner.

Det jag inte tror på är dieter som är för ensidiga som att man t.ex. utesluter alla kolhydrater. Jag tror inte att den här mjöl-skräcken som vissa lever med är så sund heller. Överkonsumtion av mjöl är heller inte vettigt såklart.

• Barnlangtan

Jag tror att man ska äta allt med måtta, inte bara mjöl, även kött, fett, godis, grönsaker ... Äter man med måtta, oavsett vad, så är nog kroppen nöjd och glad. (Undantaget är väl godis och läsk som kroppen inte behöver, men en påse Ahlgrens Bilar i månaden är knappast skadligt).

Jag kan äta mjöl utan problem. Reagerar inte det minsta. Nu försöker jag dock byta till mer grövre mjöl och bort med pastan då jag inte håller mig lika mätt på det som på mörkt bröd - dessutom gillar jag mörkt bröd (ni som har tillgång till finskt Ruisleipä måste smaka!).

LCHF som många hyllar är rena döden för min kropp. Jag klarar fett med måtta, men efter en fettrik LCHF måltid får jag ganska snart ont i magen med påföljande diarre.

Alla är vi olika, våra kroppar reagerar olika. Man behöver inte vara glutenintolerant för att reagera på mjöl. Måtta med allt och en överlag sund livsstil är nog det som håller i längden.

• Hulkena

Jag är SÄKER på att vitt mjöl och socker inte är bra för oss! Detta som leder till fetma och sjukdomar och kroppsliga problem. Dagens media försöker få det att låta som det är KOLHYDRATER som är livsfarliga, men det är ju mjöl och socker som är hälsofarligt. Anser jag.

• NiklassalkiN
    Hulkena skrev 2015-02-11 14:48:56 följande:

Jag är SÄKER på att vitt mjöl och socker inte är bra för oss! Detta som leder till fetma och sjukdomar och kroppsliga problem. Dagens media försöker få det att låta som det är KOLHYDRATER som är livsfarliga, men det är ju mjöl och socker som är hälsofarligt. Anser jag.

Ja men det är ju exakt min teori också. Det finns en stark lobby bakom bröd- och sockerindustrin som påverkar tidningar etc att inte skriva ned deras produkter. (För att inte tala om mjölkindustrin. "Sportdryck", jo tjena.). Nä, mjöl i kombination med socker tror jag är boven till många sjukdomar.
  • Guapa
    NiklassalkiN skrev 2015-02-13 00:00:36 följande:
    Ja men det är ju exakt min teori också. Det finns en stark lobby bakom bröd- och sockerindustrin som påverkar tidningar etc att inte skriva ned deras produkter. (För att inte tala om mjölkindustrin. "Sportdryck", jo tjena.). Nä, mjöl i kombination med socker tror jag är boven till många sjukdomar.
    Kombinationen raffinerade produkter såsom vitt mjöl och socker i kombination med fett (gärna skitfett som palmolja) tror jag är direkt livsfarligt för många människor om man ser till långtidskonsumtion.

Bara fett gör folk mätta men socker + fett skapar frosseri.
  • I969

Hysteri? Det är väl precis tvärtom, icke-mjöl-hysteri Jag upplever det som helt galet hur folk i min omgivning ratar sädesslag till förmån för kött... Vi har ökat vår köttkonsumtion med 40% sedan 90-talet. Visst ska man minska på mjöl om man mår dåligt av det, men jag tycker att det vippat över till hjärnspöke.

• Natulcien
    I969 skrev 2015-02-13 07:39:53 följande:

Hysteri? Det är väl precis tvärtom, icke-mjöl-hysteri Jag upplever det som helt galet hur folk i min omgivning ratar sädesslag till förmån för kött... Vi har ökat vår köttkonsumtion med 40% sedan 90-talet. Visst ska man minska på mjöl om man mår dåligt av det, men jag tycker att det vippat över till hjärnspöke.

Ja, det är min bild också. Ska vi värna om miljön ska vi ju äta mindre kött. Inte vräka i oss...
  • NiklassalkiN
    I969 skrev 2015-02-13 07:39:53 följande:

Hysteri? Det är väl precis tvärtom, icke-mjöl-hysteri smile2.gif Jag upplever det som helt galet hur folk i min omgivning ratar sädesslag till förmån för kött... Vi har ökat vår köttkonsumtion med 40% sedan 90-talet. Visst ska man minska på mjöl om man mår dåligt av det, men jag tycker att det vippat över till hjärnspöke.

Absolut! Kötthysterin har också gått alldeles för långt. Vi har lagt om vår kost ganska radikalt beroende på olika saker men mest intresse för en alternativ livsstil, yoga och rawfood. Vi äter mer fisk men nästan aldrig kött hemma. Jag mår helt klart bättre av den här typen av kost. Men för att vara tydlig: det är ingen diet. Det är en livsstil där vi valt att sluta följa traditioner av bröd, kött, mejeriprodukter och pasta som de flesta svenskar verkar tro är regel.
  • NiklassalkiN
    Natulcien skrev 2015-02-13 09:43:29 följande:
    Ja, det är min bild också. Ska vi värna om miljön ska vi ju äta mindre kött. Inte vräka i oss...
    Håller med! Miljön har jag inte ens tagit upp i min TS...det ämnet kan nog få en egen tråd. För det är helt galet det som pågår. Att det ens finns ett begrepp som heter köttindustri...
Svar på tråden Bröd- och mjölhysterin