Inlägg från: NiklassalkiN |Visa alla inlägg
  • NiklassalkiN

Bröd- och mjölhysterin

Läste en tråd om matvanor i familjen och det slog mig att det äts väldigt mycket bröd i det här landet. Jag har också varit storkonsument av bröd och annat gjort av vitt mjöl. Älskade pasta, bullar, pizza etc etc.

För tre år sedan ändrade jag dock kosten. Jag hade en del övervikt men kände mig också uppblåst och konstig i magen konstant. Som ett test slutade jag därför helt med mat baserad på vitt mjöl. Resultatet kom direkt med en mycket lugnare mage. Och efter bara tre (!) månader hade jag dessutom gått ner 10 kilo utan att börjat träna eller någonting annat. Bara slutat med mjöl.

Utan att ha vetenskapliga belägg drar jag ändå slutsatsen att bröd och annat mjölbaserat inte är särskilt bra för oss. Vad tror ni? Argumentera gärna för eller emot. Jag kommer förstås inte börja äta mjöl igen ändå men intressant att läsa argumenten.

• Svar på tråden Bröd- och mjölhysterin
  • NiklassalkiN
    Aniiee skrev 2015-02-11 00:51:55 följande:

Konsumtion -ok. Överkonsumtion - inte ok, precis som allt annat. Och vad som är det ena eller det andra kan bara ens egna kropp avgöra. Jag har alltid ätit "mjölmat", mycket pasta, vitt bröd, osv, och är och har egentligen alltid varit smal (dock inte alltid pinnsmal), och inte haft något problem med magen. Min syster, som är uppväxt på exakt samma mat är rejält överviktig och lider av IBS. Hon håller på att gå ner i vikt och hennes mage mår bättre efter att hon, som du, tagit bort det vita mjölet och till till viss del bytt ut det mot grövre (tagit bort typ 50% helt, och ersatt resten).

Så, jag äter 4 skivor rostat, vitt bröd till frukost och minst tre pastarätter i veckan och mår bra på det, min syster åt lika mycket och det var inte alls bra för henne. 

Different strokes for different folks and to each his own. And never mix metaphors....

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
    Tack för bra tankar. Det ligger nog mycket i det du skriver. Det finns nog ingen universaldiet som passar alla. Däremot handlar det inte bara om vikt och utseende utan också om hälsa. Är bröd bra mat? Jag tror att bröd (eller mjöl) framför allt i kombination med socker leder till många av våra största folksjukdomar idag, tex cancer och hjärt- kärlsjukdomar.
  • NiklassalkiN
    Hulkena skrev 2015-02-11 14:48:56 följande:

Jag är SÄKER på att vitt mjöl och socker inte är bra för oss! Detta som leder till fetma och sjukdomar och kroppsliga problem. Dagens media försöker få det att låta som det är KOLHYDRATER som är livsfarliga, men det är ju mjöl och socker som är hälsofarligt. Anser jag.

Ja men det är ju exakt min teori också. Det finns en stark lobby bakom bröd- och sockerindustrin som påverkar tidningar etc att inte skriva ned deras produkter. (För att inte tala om mjölkindustrin. "Sportdryck", jo tjena.). Nä, mjöl i kombination med socker tror jag är boven till många sjukdomar.
  • NiklassalkiN
    I969 skrev 2015-02-13 07:39:53 följande:

Hysteri? Det är väl precis tvärtom, icke-mjöl-hysteri smile2.gif Jag upplever det som helt galet hur folk i min omgivning ratar sädesslag till förmån för kött... Vi har ökat vår köttkonsumtion med 40% sedan 90-talet. Visst ska man minska på mjöl om man mår dåligt av det, men jag tycker att det vippat över till hjärnspöke.

Absolut! Kötthysterin har också gått alldeles för långt. Vi har lagt om vår kost ganska radikalt beroende på olika saker men mest intresse för en alternativ livsstil, yoga och rawfood. Vi äter mer fisk men nästan aldrig kött hemma. Jag mår helt klart bättre av den här typen av kost. Men för att vara tydlig: det är ingen diet. Det är en livsstil där vi valt att sluta följa traditioner av bröd, kött, mejeriprodukter och pasta som de flesta svenskar verkar tro är regel.
  • NiklassalkiN
    Natulcien skrev 2015-02-13 09:43:29 följande:
    Ja, det är min bild också. Ska vi värna om miljön ska vi ju äta mindre kött. Inte vräka i oss...
    Håller med! Miljön har jag inte ens tagit upp i min TS...det ämnet kan nog få en egen tråd. För det är helt galet det som pågår. Att det ens finns ett begrepp som heter köttindustri...
Svar på tråden Bröd- och mjölhysterin