• Akua

Bröd- och mjölhysterin

Nej jag tror inte heller det är så jäkla bra. Det blir ju som en degklump i magen liksom. Men äter man i ok doser så behöver det inte vara dumt. Alltså inte flera vita mackor, massor av pasta flera gånger i veckan...

• Akua
    Aniiee skrev 2015-02-11 00:51:55 följande:

Konsumtion -ok. Överkonsumtion - inte ok, precis som allt annat. Och vad som är det ena eller det andra kan bara ens egna kropp avgöra. Jag har alltid ätit "mjölmat", mycket pasta, vitt bröd, osv, och är och har egentligen alltid varit smal (dock inte alltid pinnsmal), och inte haft något problem med magen. Min syster, som är uppväxt på exakt samma mat är rejält överviktig och lider av IBS. Hon håller på att gå ner i vikt och hennes mage mår bättre efter att hon, som du, tagit bort det vita mjölet och till till viss del bytt ut det mot grövre (tagit bort typ 50% helt, och ersatt resten).

Så, jag äter 4 skivor rostat, vitt bröd till frukost och minst tre pastarätter i veckan och mår bra på det, min syster åt lika mycket och det var inte alls bra för henne. 

Different strokes for different folks and to each his own. And never mix metaphors....

Word! As usual ;D
  • Akua

För övrigt är ju fullt med vitt inte bra heller om man är diabetiker då det blir till socker i magen. Men det är ju en annan gren av vad ex. pasta kan medföra för negativt.

• Akua
    NiklassalkiN skrev 2015-02-11 01:27:10 följande:

Tack för bra tankar. Det ligger nog mycket i det du skriver. Det finns nog ingen universaldiet som passar alla. Däremot handlar det inte bara om vikt och utseende utan också om hälsa. Är bröd bra mat? Jag tror att bröd (eller mjöl) framför allt i kombination med socker leder till många av våra största folksjukdomar idag, tex cancer och hjärt- kärlsjukdomar.

Ja kolhydrater om omblidas ju till socker i kroppen. Dock så behöver vår kropp kolhydrater och socker, men de flesta av oss gör kroppen med mer socker än vad den behöver. Sen hur mycket man ska käka för att det ska bli skadligt är ju lite olika och alla drabbas ju olika.

Men vad jag vet så finns det inga samband mellan bröd och cancer. Man kan däremot dra paralleller mellan bröd och fetma/övervikt som är en folksjukdom i Sverige, men jag tror dock inte att just enbart brödet leder fram till just den sjukdomen. Du kan ju lätt bli fet utan att käka bröd.
Svar på tråden Bröd- och mjölhysterin