• malinostrom

IVF 2015 Malmö

Hej,

Under februari kommer jag och min man att börja med IVF. Jag söker andra, gärna i Malmö (men alla är självklart välkomna att kommentera), som har påbörjat eller ska påbörja IVF-processen. Nedan följer vår historia.

Jag och min man har försökt att få barn i två år men utan framgång. I januari 2014 tog jag kontakt med en gynekologmottagning för att få hjälp. Jag fick ta ett antal blodprover som alla var bra. Efter ett ultraljud fick jag börja med pergotime. Jag gick på fem kurer innan det bestämdes att min man skulle göra en spermaanalys. Denna visade att kvalitén är bra men att antalet är något lägre än genomsnittet.

Efter ett kort uppehåll under senare delen av sommaren fick återigen försöka med pergotime ett par gånger innan det bestämdes att en remiss för insemination skulle skickas till RMC.

Jag hade inte särskilt höga förhoppningar att vi skulle bli godkända då jag har ett BMI som ligger en bra bit över 30 och mycket riktigt fick vi tillbaka remissen. Jag tog kontakt med olika privata kliniker i Malmö men ingen ville ta emot oss. I november bröt jag samman efter att fått ett mycket otrevligt bemötande från en av klinikerna. Sköterskan sa att vi endast har tre alternativ:

1. Hoppas att det tar naturligt, vilket det troligtvis inte gör då det inte gjort det hitintills.

2. Gå ner 50 kg (de tog med andra ord inte hänsyn till att jag redan gått ner 80 kg och har ungefär 20-25 kg hudöverskott).

3. Inse att vi inte kan få barn och acceptera det.

Jag fick en panikångestattack inne på min chefs kontor och grät hysteriskt. När jag kom hem och hade lugnat ner mig satte jag mig i soffan och började leta kliniker i Köpenhamn. Jag tog kontakt med fem olika kliniker och alla var beredda att ta emot oss.

I december hade vi vårt första samtal. Vi kom fram till att steg nummer ett är att en vattenskanning (spolning) måste genomföras. Den danska läkaren var mycket förvånad över att detta inte blivit gjort innan jag fick pergotime utskrivet.

I onsdags (28/1) var det äntligen dags för skanningen. Det visade sig att båda mina äggledare är tilltäppta. Med andra ord har alla kurer med pergotime varit helt verkningslösa. Det som sker nu är att alla hormonprover ska skickad över till Danmark och när nästa menstruation kommer påbörjar vi IVF-processen.

• Svar på tråden IVF 2015 Malmö
  • sandishhh
    Nifesoj skrev 2015-03-11 12:18:36 följande:

Hej! Jag hoppar in här ;)

Jag har gjort min första ivf och är nu på ruvardag 3. Är så nervös och spänd och dagarna går så sjukt låååångsamt! Har fått testdag den 25/3 så är låååång tid kvar. Hur klarar ni denna väntan under ruvartiden?

Trodde jag skulle bli gaaaaalen :P Men det är bara att sysselsätta sig ;) Hoppas det blir possetivt besked :D
  • Coocoo

[quote=74994761][quote-nick]sandishhh skrev 2015-03-11 19:21:30 följande:[/quote-nick]Jag kommer ha på Måndag eller Tisdag, för veta på Lördag. Var på ultraljus idag men nejdå självklart var dem inte tillräckligt stora.. sega små ägg ;P[/quote

Hade oxå ultraljud den dagen. . Ser ut att bli 9 ägg

• Coocoo
    malinostrom skrev 2015-03-11 18:47:15 följande:

Mina ägg mognade också långsamt gjorde fem vul totalt innan äggplock.

Hur går det Malin?
  • malinostrom

Tredje dagen med en brunrosa flytning som avtar uppåt dagen. Jag förstår ingenting. Är det mens eller? Jag har ju för mig efter att ha läst i mina papper att mensen vid en ivf kan vara kraftigare än vanligt.

• Coocoo
    malinostrom skrev 2015-03-12 17:20:30 följande:

Tredje dagen med en brunrosa flytning som avtar uppåt dagen. Jag förstår ingenting. Är det mens eller? Jag har ju för mig efter att ha läst i mina papper att mensen vid en ivf kan vara kraftigare än vanligt.

Jag läste i någon annan tråd om en tjej som hade sådär men hon var gravid ändå Vilken dag är du på nu?
  • malinostrom
    Coocoo skrev 2015-03-12 20:46:33 följande:
    Jag läste i någon annan tråd om en tjej som hade sådär men hon var gravid ändå smile1.gif Vilken dag är du på nu?
    Jag är på ruvardag 8-9. Jag håller tummarna för att jag är gravid ändå.
  • sandishhh
    Coocoo skrev 2015-03-12 17:13:02 följande:

[quote=74994761][quote-nick]sandishhh skrev 2015-03-11 19:21:30 följande:[/quote-nick]Jag kommer ha på Måndag eller Tisdag, för veta på Lördag. Var på ultraljus idag men nejdå självklart var dem inte tillräckligt stora.. sega små ägg ;P[/quote

Hade oxå ultraljud den dagen. . Ser ut att bli 9 ägg smile1.gif

Spännande :). När ska du plocka?
  • sandishhh
    malinostrom skrev 2015-03-12 20:49:34 följande:
    Jag är på ruvardag 8-9. Jag håller tummarna för att jag är gravid ändå. smile1.gif
    Ja jag fick sjukt mycket mens sist, så nu hoppas vi att du får ett pluss :)
  • malinostrom

Flytningarna har ökat något idag men fortsätter att vara bruna. :-/

Har ingen mensvärk alls. Jag brukar alltid ha mensvärken från helvetet.

Mina bröst brukar göra ont från ägglossningen tills att mensen börjar. Jag har fortfarande ont i båda brösten.

Vågar inte testa. Ska försöka hålla mig till måndag.

• Coocoo
    sandishhh skrev 2015-03-13 13:20:14 följande:

Spännande :). När ska du plocka?

Plockar på måndagmorgon så tar ovitrelle imorgon
Svar på tråden IVF 2015 Malmö