• malinostrom

IVF 2015 Malmö

Hej,

Under februari kommer jag och min man att börja med IVF. Jag söker andra, gärna i Malmö (men alla är självklart välkomna att kommentera), som har påbörjat eller ska påbörja IVF-processen. Nedan följer vår historia.

Jag och min man har försökt att få barn i två år men utan framgång. I januari 2014 tog jag kontakt med en gynekologmottagning för att få hjälp. Jag fick ta ett antal blodprover som alla var bra. Efter ett ultraljud fick jag börja med pergotime. Jag gick på fem kurer innan det bestämdes att min man skulle göra en spermaanalys. Denna visade att kvalitén är bra men att antalet är något lägre än genomsnittet.

Efter ett kort uppehåll under senare delen av sommaren fick återigen försöka med pergotime ett par gånger innan det bestämdes att en remiss för insemination skulle skickas till RMC.

Jag hade inte särskilt höga förhoppningar att vi skulle bli godkända då jag har ett BMI som ligger en bra bit över 30 och mycket riktigt fick vi tillbaka remissen. Jag tog kontakt med olika privata kliniker i Malmö men ingen ville ta emot oss. I november bröt jag samman efter att fått ett mycket otrevligt bemötande från en av klinikerna. Sköterskan sa att vi endast har tre alternativ:

1. Hoppas att det tar naturligt, vilket det troligtvis inte gör då det inte gjort det hitintills.

2. Gå ner 50 kg (de tog med andra ord inte hänsyn till att jag redan gått ner 80 kg och har ungefär 20-25 kg hudöverskott).

3. Inse att vi inte kan få barn och acceptera det.

Jag fick en panikångestattack inne på min chefs kontor och grät hysteriskt. När jag kom hem och hade lugnat ner mig satte jag mig i soffan och började leta kliniker i Köpenhamn. Jag tog kontakt med fem olika kliniker och alla var beredda att ta emot oss.

I december hade vi vårt första samtal. Vi kom fram till att steg nummer ett är att en vattenskanning (spolning) måste genomföras. Den danska läkaren var mycket förvånad över att detta inte blivit gjort innan jag fick pergotime utskrivet.

I onsdags (28/1) var det äntligen dags för skanningen. Det visade sig att båda mina äggledare är tilltäppta. Med andra ord har alla kurer med pergotime varit helt verkningslösa. Det som sker nu är att alla hormonprover ska skickad över till Danmark och när nästa menstruation kommer påbörjar vi IVF-processen.

• Svar på tråden IVF 2015 Malmö
  • sandishhh
    malinostrom skrev 2015-03-04 15:58:30 följande:
    Nu ruvar jag på ett litet ägg och ber till Gud att det fäster. smile1.gif

Var inne och plockade ägg i måndags. Fick ut 5 fina ägg varav 4 blev befruktade. Fick idag insatt ett ägg. Tyvärr höll inte de andra tre lika hög kvalitet så de skulle inte överleva en nedfrysning.

Som någon annan skrev så påverkar inte ett stopp i äggledarna då äggen plockas ut genom att men sticker en "nål" genom slidväggen in till äggstockarna. Innan dess får du en lokalbedövning och du kan få lugnande om du vill. Det känns lite men det är inte så farligt. smile1.gif
    Håller tummarna för dig nu :)
  • Coocoo

Åhh vad häftigt! ! hoppas verkligen att det fäster! Jag hoppas på äggplock nästa vecka

• sandishhh
    Coocoo skrev 2015-03-06 20:29:08 följande:

Hur går det för er ? smile1.gif

Började med gonal igår :) ultraljud på onsdag :)
  • malinostrom
    sandishhh skrev 2015-03-07 00:40:10 följande:
    Började med gonal igår :) ultraljud på onsdag :)
    Spännande

Här går dagarna segt. Är inne på ruvardag 3.
  • Coocoo

Själv var jag på ultraljud igår. Ska dit på måndag igen och då bestäms dag för äggplock

• sandishhh
    malinostrom skrev 2015-03-07 08:46:04 följande:
    Spännande smile1.gif

Här går dagarna segt. Är inne på ruvardag 3.
    Oh ja jag kommer ihåg man bara ville testa sig hela tiden :) håller tummarna nu :)
  • malinostrom

Jag tror jag håller på att bli galen. Känner mig febrig, trött trots att jag sovit 9h i natt och humöret ska vi inte ens tala om. Idag har jag hunnit vara glad, förbannad och gråtit floder. Vet inte om allt beror på lutinus. Sen har jag ett extremt sug efter blåbärskakor. Förstår mig inte på min kropp.

• Coocoo
    malinostrom skrev 2015-03-08 15:11:45 följande:

Jag tror jag håller på att bli galen. Känner mig febrig, trött trots att jag sovit 9h i natt och humöret ska vi inte ens tala om. Idag har jag hunnit vara glad, förbannad och gråtit floder. Vet inte om allt beror på lutinus. Sen har jag ett extremt sug efter blåbärskakor. Förstår mig inte på min kropp.

Förhoppningsvis är det graviditet :)
  • sandishhh
    malinostrom skrev 2015-03-08 15:11:45 följande:

Jag tror jag håller på att bli galen. Känner mig febrig, trött trots att jag sovit 9h i natt och humöret ska vi inte ens tala om. Idag har jag hunnit vara glad, förbannad och gråtit floder. Vet inte om allt beror på lutinus. Sen har jag ett extremt sug efter blåbärskakor. Förstår mig inte på min kropp. smile4.gif

Ja man vet ju inte om det är för mensen ska komma, hormonerna eller graviditet, hoppas dock på det sista ;)
Svar på tråden IVF 2015 Malmö